Mniej formalności, łatwiej się włączyć – Program współpracy m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi w 2020 r. wprowadził kilka zmian dotyczących komisji dialogu społecznego.
Komisje dialogu społecznego (KDS-y), w których spotykają się przedstawiciele warszawskich organizacji pozarządowych i biur Urzędu Miasta st. Warszawy oraz poszczególnych urzędów dzielnic, działają przede wszystkim po to, aby poprawić efektywność i jakość działań kierowanych do mieszkańców i mieszkanek stolicy.
Dziś w Warszawie działa 30 komisji branżowych (nazywanych Branżowymi Komisjami Dialogu Społecznego, w skrócie BKDS – przy biurach Urzędu Miasta st. Warszawy) oraz 18 komisji dzielnicowych (nazywanych Dzielnicowymi Komisjami Dialogu Społecznego, w skrócie DKDS).
Jeszcze łatwiej włączyć się w prace
Komisje mają charakter otwarty, to znaczy, że każda organizacja może do nich dołączyć w dowolnym momencie.
Do tej pory jednak, aby brać udział w pracach wybranego BKDS lub DKDS przedstawiciel organizacji musiał najpierw powiadomić przewodniczącego komisji o takiej chęci, składając u niego stosowne oświadczenie. Obecnie może po prostu przyjść na spotkanie komisji, bez konieczności wcześniejszego zgłaszania się. Prawo głosu otrzymuje od następnego posiedzenia.
Mniej sprawozdawczości
Posiedzenia komisji dialogu społecznego są jawne i otwarte. Do tej pory komisje były zobowiązane do sporządzania i przesyłania do zamieszczenia na stronie internetowej Miasta regulaminu pracy oraz zarysu rocznego planu pracy; aktualnej informacji o przewodniczącym i prezydium wraz z danymi kontaktowymi, aktualnej listy organizacji pozarządowych i jednostek organizacyjnych, ogłoszeń o miejscu i terminie posiedzeń, sprawozdań ze swoich posiedzeń, zawierające główne ustalenia i wyniki głosowań oraz rocznych sprawozdań z pracy komisji.
Ponieważ w materiałach przesyłanych przez komisje (szczególnie w sprawozdaniach z posiedzeń) nierzadko pojawiały się informacje, które mogły naruszać przepisy o ochronie danych osobowych lub naruszające dobra osobiste uczestników spotkań, w nowym Programie współpracy ograniczono wymagania sprawozdawcze.
Obecnie zatem komisje dialogu społecznego zobowiązane są do sporządzania i przesyłania do zamieszczenia na stronie internetowej Miasta (za pośrednictwem przedstawiciela Miasta, który jest członkiem komisji):
1) aktualnej informacji o przewodniczącym i prezydium wraz z danymi kontaktowymi oraz aktualnej listy organizacji pozarządowych i jednostek organizacyjnych (listę można aktualizować także w ciągu roku kalendarzowego);
2) ogłoszeń o miejscu i terminie posiedzeń (na co najmniej pięć dni roboczych przed terminem spotkania) oraz programu spotkania;
3) uchwał i stanowisk podejmowanych przez BKDS;
4) rocznych sprawozdań z pracy BKDS-u.
Regulamin pracy nie jest obowiązkowy, ale może się przydać
Komisje Dialogu Społecznego zostały także zwolnione z obowiązku ustalania, przyjmowania i aktualizacji regulaminu pracy i publikowania go na stronach Miasta. Co nie oznacza, że komisje powinny całkowicie rezygnować z ustalenia regulaminu pracy, ponieważ może w tym dokumencie np. ustalić długość trwania kadencji władz komisji. W nowym Programie zapisano bowiem, że długość trwania kadencji władz komisji zależy od samej komisji, która może to określić w swoich dokumentach wewnętrznych.
Doprecyzowano również, że przewodniczącego komisji wybiera sama komisja.
Spotkania z dyrektorami na początku roku
Zniknął także wymóg, aby raz na pół roku biura organizowały spotkanie przedstawicieli wszystkich BKDS-ów działających przy nich z udziałem dyrektora lub jego zastępcy. Obecnie dyrektor biura lub członek zarządu dzielnicy jest zobowiązany brać udział w pierwszym w danym roku spotkaniu komisji.
Twoja organizacja działa w Warszawie? Masz pytanie na temat prowadzenia fundacji albo stowarzyszenia? Skorzystaj z bezpłatnych porad Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych: warszawa.ngo.pl/scwo/indywidualne-konsultacje-i-porady-dla-ngo.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23