Społeczno-kulturalny miesięcznik akcji przedsiębiorczej filantropii WSPAK jest już oficjalnie zarejestrowanym członkiem INSP (Międzynarodowej Sieci Gazet Ulicznych) mającej siedzibę w Glasgow. Status członkowski przyznano 24 czerwca, czyniąc ze WSPAK sto trzecią gazetę uliczną na świecie.
W czerwcu 2009, po zaledwie trzech wydaniach, WSPAK stał się pełnoprawnym członkiem sieci INSP. Aby nim zostać, kandydat musi podpisać Kodeks Wydawcy Gazety Ulicznej. Ma on na celu przede wszystkim dobro osób sprzedających gazety. Zgodnie z Kodeksem, wpływy z wydawnictwa nie mogą być wydawane na cele inne, niż społeczną i zawodową aktywizację beneficjentów.
INSP pomaga w zakładaniu nowych gazet ulicznych, zapewniając zarówno wsparcie techniczne, jak i finansowe. „Mamy powody do radości i dumy, ponieważ do INSP średnio dwa razy w tygodniu spływają prośby o pomoc czy członkostwo potencjalnych wydawców z całego świata. Nam się udało. To zaszczyt i dodatkowa motywacja, aby działać jeszcze lepiej spełniając misję i założenia Fundacji” – komentuje Barbara Kaznowska, Prezes Fundacji Satoris i redaktor naczelna Magazynu WSPAK.
WSPAK
Magazyn uliczny WSPAK jest jedynym w Polsce pismem promującym społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR). Jest jednym z głównych projektów Fundacji Satoris, mającej na celu zawodową aktywizację osób w ciężkiej sytuacji życiowej i materialnej. WSPAK ma być pomostem pomiędzy osobami, potrzebującymi pomocy, tymi, którzy tej pomocy chcą udzielić oraz firmami, które angażują się społecznie. Magazyn jest technicznie i merytorycznie przygotowywany przez profesjonalistów. Rynkowa cena to 5 Pln, z czego 50% stawki otrzymuje osoba sprzedająca. Obecnie WSPAK można kupić w Warszawie (Dworzec Centralny) i Toruniu. W przyszłości planowane jest poszerzenie dystrybucji w kolejnych miastach. Obecny nakład wynosi 5000 egzemplarzy. WSPAK już ma pierwszy sukces wydawniczy na koncie. Cały nakład trzeciego numeru magazynu został sprzedany i gazetę dodrukowano. WSPAK aktywizuje i uczy samodzielności. Sprzedawcy przechodzą przez szkolenia i mają możliwość awansu i pozyskania pracy na etat w przyszłości.
FUNDACJA SATORIS
Misją Fundacji Satoris jest zawodowa aktywizacja i integracja osób marginalizowanych i wykluczonych oraz podnoszenie świadomości w dziedzinie aktywnych metod pomocy oraz społecznej odpowiedzialności biznesu. W ramach działalności Fundacja wydaje miesięcznik WSPAK oraz prowadzi Satoris Bussiness Club – klub promujący CSR w Polsce.
Daty / liczby / fakty:
1989 - w USA po raz pierwszy ukazał się „Street News” – pierwsze wydanie gazety ulicznej na świecie
1991 - w Wielkiej Brytanii ukazuje się pierwsze wydanie „The Big Issue”, do tej pory największa gazeta uliczna na świecie o nakładzie 182 000 egzemplarzy
1994 - powstaje pierwsza gazeta uliczna w Europie Wschodniej w Sankt Petersburgu
1994 - powstaje INSP (Międzynarodowa Sieć Gazet Ulicznych)
2004 - ukazuje się pierwsza polska „Gazeta Uliczna” w Poznaniu, wydawana przez Fundację Barka
2008 - powstaje pierwszy numer WSPAK wydawany przez Fundację Satoris
2009 - WSPAK zostaje członkiem INSP
Obecnie w USA jest wydawanych prawie 40 tytułów ulicznych
Najwięcej gazet ulicznych w Europie jest wydawanych w Niemczech (35 tytułów)
W Afryce ukazuje się 7 gazet ulicznych, z czego 5 to edycje „The Big Issue”
OD 1994 ROKU GAZETY ULICZNE DOCIERAJĄ DO 32 000 000 CZYTELNIKÓW ROCZNIE I PRZYCZYNIŁY SIĘ DO REINTEGRACJI 250 000 OSÓB.
Pobierz
-
200909011313220291
475691_200909011313220291 ・38.72 kB
Źródło: Vesna Lorenc