Jak wygenerować QR kod i skrócić link? Poradnik dla NGO
Potrzeba szybkiej komunikacji i zacieranie się granic pomiędzy światem offline i online skłaniają nas do poszukiwania coraz bardziej efektywnych rozwiązań w kontaktach z odbiorcami. Ważna jest szybkość i intuicyjność w odbiorze przekazywanej informacji. Doskonałymi narzędziami, które ułatwiają odnalezienie konkretnej treści zamieszczonej w sieci są QR kody i narzędzia skracające linki. Jak działają i w jakich sytuacjach je wykorzystać?
Czym są QR kody?
QR kody nie są nowym rozwiązaniem, jednak w ostatnich latach ich popularność znacząco wzrosła. Pojawiają się w wielu miejscach: na opakowaniach produktów, materiałach reklamowych, w telewizji czy w social mediach. Kody QR (Quick Response) dają nam możliwość błyskawicznego wejścia w interakcję. Wystarczy, że nakierujemy na nie aparat telefonu. Już po chwili na ekranie pojawi się pop-up, który przeniesie nas do dedykowanego miejsca w sieci. Korzystając z kodu, pomijamy uciążliwy proces wyszukiwania lub wpisywania skomplikowanego adresu do przeglądarki internetowej na urządzeniu mobilnym.
Istnieje bardzo wiele możliwości i pomysłów na wykorzystanie QR kodów. Możemy sięgnąć po nie, kiedy chcemy np.:
- zamieścić link do strony zapisów na wydarzenie, kanałów w social mediach, płatności) na materiałach outdoorowych (plakatach, ulotkach, wlepkach),
- zawrzeć odnośniki do dodatkowych treści w udostępnionym materiale video,
- przeprowadzić ankietę do badania potrzeb lub ewaluacji projektu,
- zaprosić do interakcji w narzędziu cyfrowym (np. podczas konferencji, szkolenia),
- załączyć dodatkowe informacje o produkcie, obiekcie lub usłudze.
Jak tworzyć QR kody?
Popularne narzędzia, aplikacje czy platformy społecznościowe mają wbudowaną możliwość generowania QR kodów do zamieszczanych w nich treści. Wśród aplikacji możemy wymienić wykorzystywane w często w edukacji narzędzia tj. Mentimeter i Kahoot, które po zeskanowaniu kodu przenoszą użytkownika do prezentacji czy quizu. W mediach społecznościowych taką możliwość daje np. Instagram.
Jeśli chcemy wygenerować najprostszy kod do dowolnego miejsca w sieci lub wiadomości tekstowej, możemy skorzystać z jednej z wielu darmowych aplikacji np. QR-online. Niektóre narzędzia oferują dodatkowo możliwość personalizacji kodu. Takim narzędziem jest QR kod Monkey, w którym oprócz umieszczenia odnośnika do treści możemy:
- dostosować kolory do marki,
- zamieścić logo lub dowolny obrazek w środku kodu,
- i wybrać design kodu.
Jak skracać zbyt długie linki?
Większości treści, które tworzymy w Internecie, ma swój unikalny adres internetowy, czyli link. Niektóre linki są jednak bardzo długie. Źle wyglądają i bardzo trudno je przepisać (jeśli zajdzie taka potrzeba).
Aby mieć krótki i spersonalizowany link do dowolnego miejsca w sieci, możemy skorzystać z jednego z narzędzi służących do ich skracania. Przykładowe narzędzia to Tiny.url, Cut.ly, czy jedno z najpopularniejszych, Bit.ly. Niektóre z aplikacji nie wymagają nawet zakładania konta. Jeśli jednak zdecydujemy się na rejestrację np. w Bit.ly, możemy nie tylko skracać linki, ale również śledzić ilość kliknięć po ich udostępnieniu.
Zarówno QR kody, jak i „skracacze” linków to bardzo proste narzędzia, które ułatwiają komunikację z odbiorcami. Zobaczcie, jak to działa krok po kroku i wypróbujcie same i sami!
Spis treści:
- 00:12 Czym są QR kody i jaka jest ich historia?
- 01:16 Jak Polki i Polacy korzystają z QR kodów?
- 03:03 Jak odczytać QR kod?
- 03:34 Jak wygenerować kod QR w aplikacji QR kod Monkey?
- 07:38 Jak działają skracacze linków?
- 08:22 Jak skrócić link z pomocą bit.ly?
- 11:13 QR kody i skracacze linków – podsumowanie.
Przeczytaj także:
- Mentimeter – jak tworzyć interaktywne prezentacje i quizy?
- CRM dla NGO. Jak wprowadzić nowe narzędzie cyfrowe do organizacji?
- Strony do rezerwowania spotkań w Google Workspace dla NGO – zapanuj nad kalendarzem
- Komunikator Slack – pięć rad, które usprawnią pracę twojego zespołu
- Jak wysłać maila do wielu osób? Email marketing w NGO
Interesujesz się nowymi technologiami i chcesz w oparciu o nie rozwijać swoją organizację? Zajrzyj również na blog Sektora 3.0 i dołącz do naszego newslettera, by nie przegapić kolejnych przydatnych tekstów. Zapraszamy!
Źródło: Sektor 3.0