Rozliczenie za rezultaty. Od 1 marca 2019 r. w konkursach na realizację zadań publicznych obowiązują nowe wzory oferty, umowy i sprawozdania. Jest także nowy wzór ogłoszenia konkursowego. Podpowiadamy, jak należy czytać nowe ogłoszenia konkursowe i na co zwrócić szczególną uwagę przy konsultowaniu jego treści.
Ogłoszenie konkursowe staje się obecnie jednym z ważniejszych dokumentów konkursowych. Od tego, czy i w jaki sposób zostaną w nim opisane oczekiwane przez samorząd rezultaty zależy właściwie przebieg całej procedury konkursowej. W Warszawie organizacje pozarządowe – uczestnicząc w pracach branżowych i dzielnicowych komisji dialogu społecznego – mają szanse realnie wpływać na treść ogłoszeń konkursowych.
Podpowiadamy, jak należy czytać nowe ogłoszenia konkursowe i na co zwrócić szczególną uwagę przy konsultowaniu ich treści.
Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę, że – konsultując ogłoszenie konkursowe – trzeba porównać zapisy i wymagania opisane w tym ogłoszeniu z kryteriami oceny zawartymi w Protokole Oceny Oferty/Indywidualnej Kracie Oceny (jeśli będzie stosowana). Opis i ocena muszą być spójne.
Powierzenie lub wsparcie
Już na wstępie pojawia się bardzo istotna zmiana. Urząd nie określa już w ogłoszeniu, jaka jest forma realizacji zadania, może jednak premiować wkład własny finansowy i niefinansowy (czyli osobowy/rzeczowy) przy ocenie oferty.
Organizacja deklaruje na poziomie oferty wkład własny finansowy i/lub niefinansowy (osobowy/rzeczowy). Tym samym sama decyduje, czy będzie to powierzenie czy wsparcie.
Warto pamiętać, że zadanie realizowane jako wsparcie wymaga wkładu finansowego oferenta. Może to być własny wkład finansowy lub wpłaty uczestników zadania. Dodatkowo organizacja może wnieść wkład niefinansowy.
Zadanie realizowane jako powierzenie nie wymaga wkładu finansowego oferenta. Organizacja może zadeklarować wkład niefinansowy.
Osoby konsultujące treść ogłoszenia konkursowego powinny się zastanowić, czy chcą promować wkład własny oferentów. Jeśli tak – należy sprawdzić, czy w Protokole Oceny Oferty (załącznik nr 2 do Ogłoszenia ) znajduje się punktacja za wkład finansowy i/lub niefinansowy.
Cel zadania
Jest to nowa rubryka w ogłoszeniu konkursowym. Urząd obowiązkowo formułuje cel zadania, a organizacja dostosowuje swoją ofertę tak, aby była ona odpowiedzią na wyznaczony w ogłoszeniu cel. Organizacja nie ma obowiązku określania w ofercie celu.
Osoby konsultujące ogłoszenie powinny zwrócić uwagę na sformułowanie celu: czy jest on rzeczywiście celem, a nie działaniem.
Przykład:
Ograniczenie szkód zdrowotnych wynikających ze spożywania alkoholu. (cel)
a nie
Prowadzenie klubów AA. (zadanie)
Opis zadania
Urząd opisuje wymagania stawiane oferentom w zakresie realizacji zadania. Nie posługuje się jednym schematem opisu. Zależy on od rodzaju zadania konkursowego.
Uwaga! Urząd określi tu, w miarę możliwości, wskaźniki, które należy osiągnąć w ramach realizacji zadania wraz z ich wartościami. Wskaźniki te organizacja musi uwzględnić w ofercie.
Osoby konsultujące ogłoszenie powinny szczególną uwagę zwrócic na określenie wskaźników. Warto „dopilnować”, aby ten element, jeśli jest to możliwe, znalazł się w ogłoszeniu. Idealną dla oferentów sytuacją byłoby dookreślenie także wartości wskaźnika oraz narzędzi jego pomiaru. Informacje te są pomocne przy tworzeniu ofert, a w konsekwencji także przy jej rozliczaniu z osiągniętych efektów.
Szczególnie ważne jest określenie wskaźników w sytuacji, w której Urząd nie określi rezultatów zadania. Organizacja, opisując w ofercie rezultaty, będzie mogła odnieść się do podanych wskaźników.
Przykłady wskaźników:
- liczba osób objętych wsparciem w ramach projektu;
- liczba godzin wsparcia psychologicznego;
- liczba udzielonych porad.
Rezultaty zadania
Tutaj mamy kolejną nowość w ogłoszeniu konkursowym. Urząd określi obligatoryjne lub przykładowe rezultaty zadania publicznego. Jeżeli jednak rodzaj zadania uniemożliwia ich określenie, punkt ten zostanie usunięty z ogłoszenia.
Osoby konsultujące ogłoszenie konkursowe powinny zwrócić uwagę, aby brak rezultatów w ogłoszeniu stanowił wyjątkową sytuację. Określenie rezultatów jest ważne ze względu na obowiązek rozliczenia się z nich przez oferenta.
Przykłady rezultatów:
- nabycie przez uczestników projektu nie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami;
- zwiększenie liczby osób, które uczestniczyć będą w zajęciach grup AA oraz grup wsparcia;
- nabycie umiejętności zagospodarowania czasu wolnego.
Dodatkowe informacje o rezultatach realizacji zadania publicznego
Informacje te umieszcza się w tabeli III.6 oferty (tabelka: rezultat/planowany poziom osiągnięcia rezultatu/sposób monitorowania rezultatu). W ogłoszeniu konkursowym pojawia się informacja o konieczności wypełnienia tej tabeli. Punkt ten zostanie usunięty z ogłoszenia, jeśli Urząd uzna, że rodzaj zadania uniemożliwia określenie rezultatów.
W tabeli tej mogą zostać uwzględnione wszystkie rezultaty: zarówno te odnoszące się do działań (rezultaty twarde, produkty), jak i te odnoszące się do celów (rezultaty miękkie).
Osobom konsultującym treść ogłoszenia rekomendujemy pozostawienie tabeli. Narzuca ona określenie nie tylko samych rezultatów, ale także ich planowanego poziomu osiągnięcia oraz narzędzi pomiaru, CZYLI WSZYSTKICH ELEMENTÓW KLUCZOWYCH PRZY ROZLICZENIU.
Wzór ogłoszenia konkursowego z komentarzami
Twoja organizacja działa w Warszawie? Masz pytanie na temat prowadzenia fundacji albo stowarzyszenia? Skorzystaj z bezpłatnych porad Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych: warszawa.ngo.pl/scwo/indywidualne-konsultacje-i-porady-dla-ngo.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23