Debata: Jakie działania pomogą w realizacji celów wieloletniego programu rozwoju współpracy? Miłkowski: Największą szansą realizacji PRW jest aktywne włączenie się do współpracy
Istotną szansą na wspieranie realizacji celów PRW przez NGO jest ich aktywne włączenie się do prac komisji dialogu społecznego oraz w procesy konsultacyjne. Udział w KDS-ach daje organizacjom ogromne możliwości do współtworzenia istotnych dla dalszej pracy programów krótko- oraz długoterminowych, jak również treści i założeń przygotowywanych ogłoszeń konkursowych. Udział w komisjach daje również możliwość zapoznania się z planem i kierunkiem działań przedstawianych zarówno przez Biura i Dzielnice, ale też organizacje pozarządowe działające w danej branży lub na mikroobszarze.
25 lutego 2021 r. Centrum Komunikacji Społecznej przedstawiło do konsultacji społecznych projekt Programu rozwoju współpracy m.st. Warszawy i organizacji pozarządowych na lata 2021 – 2025. Debatą prowadzoną w serwisie warszawa.ngo.pl chcemy zachęcić organizacje do aktywnego udziału w konsultacjach i współtworzenia tego dokumentu. Jakie działania – Waszym zdaniem – pomogą w realizacji celów wieloletniego programu rozwoju współpracy? Czy wszystko, co Wam się podoba we współpracy Miasta i organizacji społecznych w Warszawie znalazło się w projekcie Programu? Coś warto dopisać? Poprawić? Zachęcamy do zgłaszania uwag w czasie konsultacji (16 marca odbędzie się drugie, a zarazem ostatnie spotkanie konsultacyjne on-line, same konsultacje trwają do 19 marca 2021 r.), a także że do dzielenia się swoimi przemyśleniami na łamach serwisu warszawa.ngo.pl.
W treści konsultowanego obecnie wieloletniego Programu Rozwoju Współpracy mocno podkreśla się fakt, że organizacje pozarządowe są ważnym, a wręcz kluczowym partnerem dla Miasta Stołecznego Warszawy w prowadzeniu działań zmierzających do rozwoju Miasta i poprawy jakości życia jego mieszkańców. Od wielu lat współpraca ta jest systematycznie budowana i umacniana. Organizacje pozarządowe, wykonując działania publiczne na rzecz mieszkańców, stają się dla Warszawy skutecznym realizatorem zadań publicznych, gwarantującym wysoką jakość usług. Z pełną odpowiedzialnością można stwierdzić, że Warszawa i organizacje pozarządowe działające na jej terenie to jeden organizm.
Dialog
Mocną stroną PRW jest współpraca. W Warszawie działa bardzo rozbudowany system dialogu społecznego, wspierany przez funkcjonowanie branżowych oraz dzielnicowych komisji dialogu społecznego. Główne obszary problemowe dla celu 1. PRW wskazują jednak zdiagnozowany w latach ubiegłych katalog słabych stron, mających realny wpływ na jakość ich funkcjonowania.
Istotną szansą, w mojej opinii, na wspieranie realizacji celów PRW przez NGO jest ich aktywne włączenie się do prac komisji dialogu oraz w procesy konsultacyjne. Udział w KDS-ach daje organizacjom ogromne możliwości do współtworzenia istotnych dla dalszej pracy programów krótko- oraz długoterminowych, jak również treści i założeń przygotowywanych ogłoszeń konkursowych. Udział w komisjach daje również możliwość zapoznania się z planem i kierunkiem działań przedstawianych zarówno przez Biura i Dzielnice, ale też organizacje pozarządowe działające w danej branży lub na mikroobszarze. Warto mocno tutaj podkreślić, że KDS jest miejscem, w którym można nie tylko wspólnie zaktualizować i ujednolicić zasady przyznawania dotacji, rozliczania i sprawozdawczości zadań publicznych, ale również urealnić nowe, często innowacyjne pomysły. Ostatni kwartał roku 2020 wskazał na potrzebę wsparcia i zmotywowania organizacji do udziału w ciałach dialogu. Przedstawicielom Komisji Dialogu często brakuje rąk do pracy lub z uwagi na troskę o zachowanie wysokiej jakości współpracy oraz wsparcie urzędników, biorą na siebie wiele zadań jednocześnie, próbując przy tym wydłużyć dobę, poświęcając się tej pracy wolontarystycznie.
Aktywne włączenie się do pracy KDS-ów większej liczby organizacji ma realne i wielowymiarowe korzyści. Z jednej strony, młode organizacje mogą skorzystać z wiedzy i doświadczenia innych NGO, z drugiej – mają szansę włączyć się w prace np. komisji konkursowych, która daje niepowtarzalną możliwość kontaktu z ekspertami w zakresie zadań publicznych i posiada charakter edukacyjny w postaci praktycznego zapoznania się i zaopiniowania składanych ofert na realizację zadań, co jest doświadczeniem bezcennym. Dodatkową jednak motywacją do udziału w komisjach konkursowych mógłby być tutaj przedstawiony przez Urząd Miasta transparentny sposób wynagradzania członków za udział w pracach komisji
Współpraca finansowa...
Bardzo mocno trzymam kciuki za stworzenie stabilnego i przewidywalnego systemu realizacji zadań publicznych, uwzględniającego ujednolicenie zasad uruchamiania, ciągłości finansowania oraz rozliczania wieloletnich umów dotacyjnych.
W dalszym ciągu istnieje ryzyko zminimalizowania lub wręcz zatrzymania działań realizowanych przez organizacje pozarządowe na przełomie lat budżetowych. Przykładem takiego problemu może być przerwa w realizacji kolejnej już edycji rocznego lub wieloletniego zadania publicznego, która wiąże się często z bardzo trudnym wyborem, przed którym stają NGO. Czy wstrzymać działania skierowane do mieszkańców? Realizować je społecznie, a może podjąć ryzyko generowania zobowiązań finansowych pomimo okresowego braku środków na ich spłatę w terminie?
W mojej opinii bardzo pomocnym działaniem byłoby w tym miejscu wspólne podjęcie próby aktualizacji procedury konkursowej w zakresie skrócenia czasu rozpatrywania konkursów oraz podpisywania umów dotacyjnych po ogłoszeniu wyników.
Aktualnie obowiązująca procedura zakłada 55 dni na rozstrzygnięcie konkursu od dnia zakończenia składania wniosków, kolejne 60 dni od dnia ogłoszenia wyników do dnia podpisania umowy i ostatnie 14 dni od podpisania umowy dotacyjnej do dnia przesłania organizacji środków na realizację zadania. Mocno trzymam kciuki za skrócenie tej procedury. Co najmniej o połowę.
Czas epidemii przyniósł wiele nieprzewidzianych wyzwań. W ciągu ponad roku przeszliśmy adaptację do nowej rzeczywistości w mniejszym lub większym stopniu. Część organizacji prawie natychmiast przeformułowała swoje działania i dostosowała je do możliwości jakie oferują aplikacje do pracy i porozumiewania się na odległość, część wstrzymała w wybranym zakresie realizowane zadania, a niektóre wręcz przestały realizować swoje działania całkowicie. Czas przedłużającej się epidemii, oprócz jej niepożądanych skutków społecznych i finansowych pokazał, że organizacje mogą liczyć na wsparcie Warszawy w taki sposób, aby wszelkie działania pomimo kryzysu były kontynuowane. Mówię tutaj nie tylko o natychmiastowym wsparciu finansowym NGO w zakresie dostosowania do nowych warunków pracy i zabezpieczenia organizacji pozarządowych oraz warszawiaków korzystających z ich usług przed zakażeniem Sars-CoV-2, ale przede wszystkim o otwarciu urzędników na dialog i bardzo intensywną współpracę w zakresie pokonania nieprzewidzianych w tak dużej skali trudności. I śmiało można stwierdzić, że poziom tej współpracy był bardzo wysoki.
W projekcie PRW wskazana jest również duża potrzeba – a ostatni rok wskazał, że wręcz konieczność – podjęcia próby ukierunkowania zasobów na dywersyfikację źródeł finansowania działalności organizacji pozarządowych. Obecnie znaczna część NGO jest „uzależniona” od jednego źródła ich finansowania – środków miejskich. W mojej opinii wspólne ukierunkowanie na promowanie współpracy sektora publicznego, prywatnego i pozarządowego spowoduje, że organizacje wzmocnią swój potencjał, staną się dzięki takiej rekomendacji wiarygodne i zaczną być postrzegane jako dobry partner w życiu społecznym, gospodarczym i publicznym m. st. Warszawy.
... i pozafinansowa
Sektor publiczny i pozarządowy to przede wszystkim ludzie. Osobiście wierzę, że to właśnie wspólnie podejmowane działania, zmierzające do realizacji założonych w programie celów mają największą szansę powodzenia. Oprócz wspomnianych wcześniej aktywnych form promocji i rekomendowania organizacji jako ważnego partnera Miasta, uwagi wymaga potrzeba wspierania rozwoju współpracy z udziałem mieszkańców, jednostek miejskich, instytucji lokalnych, organizacji pozarządowych i sektora biznesu.
W mojej opinii ważne jest, aby często niezauważane, nawet małe sukcesy NGO w zakresie wypracowanej zmiany społecznej docierały do jak największej liczby odbiorców. Umożliwi to w znacznym stopniu sieciowanie, rozpoznawanie oraz wykorzystywanie zasobów lokalnych, czego realnym efektem będzie zbudowanie trwałych, międzysektorowych partnerstw w celu wspólnego działania na rzecz mieszkańców Warszawy na wybranych mikroobszarach, co jest w mojej opinii głównym filarem funkcjonowania Lokalnych Systemów Wsparcia.
Przykładem bardzo dobrej współpracy pozafinansowej JST i NGO są opracowane w roku 2015 „Wysokie standardy Współpracy z NGO`s w Dzielnicy Praga – Południe Miasta Stołecznego Warszawy”. Stworzenie tego materiału wynikało ze wspólnej potrzeby udoskonalenia zasad współpracy administracji publicznej i lokalnych organizacji pozarządowych. Dzięki niemu między innymi zmodernizowano standardy współpracy, wzmocniono mechanizmy komunikacji oraz usprawniono zlecanie i realizację zadań publicznych. Warto zaznaczyć tutaj, że standardy te są trwałe. Wierzę, że podobny sukces możemy osiągnąć również na poziomie ogólnomiejskim, w tym wypadku włączając się aktywnie w proces konsultacji PRW oraz podejmowanie działań zmierzających do realizacji założonych w nim celów.
Rafal Miłkowski jest członkiem Warszawskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego, członkiem Komisji Dialogu Społecznego organizacji wspierających, członkiem DKDS Dzielnicy Praga – Południe oraz członkiem Prezydium BKDS ds. Lokalnych Systemów Wsparcia i Placówek Wsparcia Dziennego.
Komentuj z nami świat! Czekamy na Wasze opinie i felietony (maks. 4500 znaków plus zdjęcie) przesyłane na adres: redakcja@portal.ngo.pl
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23