Zdrowie psychiczne jest jednym z trzech najważniejszych tematów wybieranych przez młodzież działającą społecznie, potwierdza fundacja Zwolnieni z Teorii. Drugiego lutego, w Dniu Pozytywnego Myślenia warto przypomnieć o tym, jak ważnym elementem życia jest dobrostan psychiczny.
- Wzrasta zainteresowanie młodzieży zdrowiem, w tym przede wszystkim zdrowiem psychicznych, informują organizatorzy olimpiady Zwolnieni z Teorii.
- Wiele firm, takich jak np. Grupa Enea, łączy działalność biznesową z troską o swoich pracowników oraz całych społeczności lokalnych, realizując np. programy wsparcia zdrowia psychicznego, w tym warsztaty i webinaria.
- Młodzież próbuje przeciwdziałać problemom zdrowia psychicznego m.in. poprzez edukowanie rówieśników w mediach społecznościowych o tym, czym jest depresja.
Temat zdrowia psychicznego jest niezwykle istotny, zwłaszcza w trakcie pandemii, która znacząco wpłynęła na pogorszenie zdrowia psychicznego młodzieży. Zgodnie z opinią psychologów oraz badaniami Uniwersytetu w Ohio czy Uniwersytetu Nottingham, pozytywne myślenie ma dobry wpływ na ogólny dobrostan człowieka. Jednak trwająca od dwóch lat pandemia koronawirusa znacznie nadwyrężyła stan zdrowia psychicznego młodzieży. Według Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej z 2020 roku, pandemia COVID-19 wpłynęła w Polsce na wzrost poczucia osamotnienia wśród młodzieży (28%), wzrost poziomu stresu szkolnego (57% dziewczyny, 38% chłopcy) czy wzrost liczby osób mających myśli samobójcze (17% dziewczyn).
– Nastolatkowie słyszą często „idź, pobiegaj”, „uśmiechnij się” i wiele innych komentarzy, które nie wnoszą niczego pozytywnego do życia. Kolejny rok pandemii i ciągła zmiana sposobu nauczania powoduje, że młodzi ludzie są odsuwani od kontaktu z bliskimi w klasie czy szkole, a to źle wpływa na budowanie relacji. Trudno się dziwić, że w związku z tym coraz częściej mają do czynienia z depresją, poczuciem odosobnienia, cyberprzemocą. Te wszystkie czynniki skutkują negatywnym myśleniem, a mogą doprowadzić nawet do samobójstw – mówi Emir Chahed, jeden z organizatorów programu w Zwolnionych z Teorii.
Skąd biorą się problemy psychiczne młodzieży? Czy szkoła jest przyjaznym miejscem dla dzieci? Czym jest przemoc i jak jej przeciwdziałać? Jak rozmawiać z bliskimi o tym, co nas boli? Na te i inne pytania postanowiła odpowiedzieć grupa ponad 257 uczestników olimpiady Zwolnieni z Teorii, którzy realizują 53 projekty w programie pod patronatem Enei „Energia dla zdrowia”. Do końca kwietnia realizują własne projekty w ponad 40 miastach w całej Polsce, m.in. w Szczecinie, Wrocławiu, Warszawie, Gdyni, Łodzi i Sanoku. Dodatkowo otrzymają wsparcie od Enei, która pomoże młodzieży promować swoje projekty w mediach społecznościowych oraz – czerpiąc z własnego doświadczenia – wskaże, jak realizować projekty prozdrowotne. Firma już po raz trzeci wspiera młodzież w działaniach społecznych.
– Działania na rzecz polepszenia dobrostanu psychicznego społeczeństwa, szczególnie w dobie pandemii, są dla nas bardzo ważne. Doceniamy kreatywność młodego pokolenia, liderów przyszłości, którzy chcą zmieniać świat na lepszy – komentuje Joanna Mularczyk, kierowniczka Biura Społecznej Odpowiedzialności Biznesu w Enei. – Cieszy nas, że w ramach Zwolnionych z Teorii dzielimy się doświadczeniami związanymi np. z organizowanym w Grupie Enea od kilku lat projekcie „Misja profilaktyka”, którego celem jest edukacja w zakresie profilaktyki zdrowia fizycznego i psychicznego. Wspieramy także działania zapobiegające cyberprzemocy wśród młodzieży, oraz – dzięki zaangażowaniu Fundacji Enea – program bezpłatnej, zdalnej pomocy psychologicznej dla osób dorosłych z problemami psychicznymi – dodaje Joanna Mularczyk.
Młodzież chce pomagać swoim rówieśnikom. Widać to w liczbach. W rekordowej edycji olimpiady Zwolnieni z Teorii widać wzrost zainteresowania tematyką zdrowia i sportu. W minionej edycji założono 445 projektów o temacie "zdrowie i sport", w tegorocznej edycji jest ich aż o 72 więcej. Jednym z nich jest warszawska „Szkoła Życia”, której twórcy postanowili wesprzeć uczniów doświadczających negatywnych emocji związanych ze szkołą. Zespół ze Szczecinka realizujący projekt „Na straży dojrzewania”, stworzył natomiast bajkę terapeutyczną, pokazującą, z czym boryka się współczesna młodzież. Olsztyński zespół stworzył platformę „Każdy jest ważny”, w ramach której informuje, jak można pomóc i gdzie szukać wsparcia, kiedy dotyka nas kryzys psychiczny.
Więcej projektów można obejrzeć na stronie: www.zwzt.link/psych.
Źródło: Fundacja Zwolnieni z Teorii