Czy zastanawiasz się czasem, jak z mediów społecznościowych korzystają osoby z niepełnosprawnościami? Pewnie nie! Bo to nie jest temat, o którym myślimy w piątkowe popołudnie, czy między kawą a kawą. Najwyższy więc czas zastanowić się nad tym, jak osoby np. z dysfunkcją wzroku korzystają z Facebooka czy Instagrama i jak kilkoma prostymi trikami możesz sprawić, aby treści Twojej organizacji były dla nich bardziej dostępne!
Nie zapominaj, że Ty też bywasz nie w pełni sprawny
Bardzo łatwo kategoryzujemy ludzi, ten jest niepełnosprawny, a ten nie. Muszę Cię rozczarować – to tak nie działa! Patrząc z perspektywy accessibility i tworzenia dostępnych mediów i social mediów, każdy z nas bywa niepełnosprawny.
Słońce padające na telefon? Długi i nudny kurs komunikacją miejską? Złamana ręka? Usypianie dziecka? To wszystko sytuacje, w których albo nie słyszysz Instastories (bo nie wypada puścić głosu albo zrobić tego nie możesz) lub nie widzisz dokładnie fontów czy wyskakujących powiadomień (bo niewystarczający kontrast uniemożliwia zobaczenie ich w słoneczny dzień). To codzienne i zwyczajne sytuacje, w których bywamy nie w pełni sprawni technologicznie.
Przygotowuj treści dla wszystkich!
Teraz być może łatwiej będzie Ci empatyzować i zrozumieć, że tworzenie treści dostępnych to oczywiście troska o osoby, które z niepełnosprawnościami żyją na co dzień, ale i o tych, którzy tylko na chwilę się z nimi zmagają. Co zrobić, aby nie tworzyć barier, a dostępne treści? Oto kilka wskazówek!
1. Twórz ALT-y
ALT – czyli tekst alternatywny to krótki, szczegółowy opis tego, co znajduje się na danym zdjęciu. Warto dołączyć go do każdego obrazu, aby osoby korzystające z czytników ekranu mogły wiedzieć, co dzieje się na obrazie.
Wydaje się to nienaturalne, ale w rzeczywistości jest bardzo proste i zajmuje mniej niż minutę. Wszystko, co musisz zrobić, to napisać, co widzisz na obrazku. Twitter ułatwia pisanie i dodawanie opisów obrazów. Facebook ma możliwość edycji i dodawania tekstu alternatywnego do swoich automatycznie generowanych (choć bardzo prostych) opisów obrazów – wystarczy podczas dodawania zdjęcia kliknąć:
Edytuj > Tekst alternatywny i dopisać, co dokładnie widzisz na obrazku.
2. Mądrze twórz hashtagi
Czasami hashtag pisany wielkimi literami albo ciągiem małych liter może wyglądać ładniej, ale w rzeczywistości jest bardzo trudny do odczytania. Używanie „CamelCase” nie tylko ułatwia wszystkim użytkownikom rozróżnianie słów, ale także pomaga zautomatyzowanym czytnikom ekranu w odczytywaniu hashtagu osobom z niepełnosprawnością wzrokową lub z trudnościami w czytaniu.
#TwórzDostępneHashtagi, a nie #jakiekolwiekhashtagi!
3. Dodawaj napisy do filmów
Wrzucasz film na social media? Tworzysz Stories? Korzystasz z Tiktoka? Pamiętaj, aby zawsze, oprócz wideo dodać też napisy. Mogą to być napisy kodowane (w których użytkownik może je włączać i wyłączać – jak na przykład na YouTubie) lub otwarte (w których tekst jest osadzony w filmie i nie można go włączać ani wyłączać).
Napisy są niezbędne, aby osoby niesłyszące lub niedosłyszące mogły oglądać Twoje filmy. Są również niezwykle pomocne dla osób z trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami przetwarzania sensorycznego.
Napisy nie tylko sprawią, że Twoje filmy będą bardziej dostępne, ale są także bardziej angażujące dla osób korzystających z telefonu komórkowego z wyłączonym dźwiękiem (według statystyk platform społecznościowych to nawet 80 proc. użytkowników)!
Przeczytaj także: Napisy do filmów – zwiększ inkluzywność i zasięg swoich treści
4. Rozsądnie używaj emotikon
Oprogramowanie do zamiany tekstu na mowę odczytuje wszystkie elementy strony internetowej lub posta w mediach społecznościowych – w tym emotikony! Unikaj więc długich ciągów emotikon lub dodawaj również słowa opisujące je, aby doświadczenie było bardziej dostępne dla osób z wadami wzroku.
Z tego samego powodu unikaj emotikon tworzonych z ciągu znaków jak np.:
ʕ•́ᴥ•̀ʔ czy ¯_(ツ)_/¯
5. Trzymaj się z dala od niestandardowych fontów
W social mediach każdy chce się wyróżnić, jednak niestandardowe fonty to prosta droga do tego, aby stać się mniej widocznym, przynajmniej dla osób z niepełnosprawnościami. Fantazyjne znaki tekstowe, których nie znajdziesz na normalnej klawiaturze (takie jak np. 𝔢𝔵𝔞𝔪𝔭𝔩𝔢), to nie tylko inny font – to symbole naukowe używane do naśladowania nietypowego tekstu. Aby Twoje posty były dostępne, warto unikać korzystania z tych internetowych „wymyślnych generatorów tekstu" i zamiast tego używać zwykłej klawiatury.
6. Zachowaj kontrast kolorów
Kiedy dodajesz tło do grafiki lub korzystasz z generatora obrazów np. w Facebooku, pamiętaj, aby zawsze zadbać o odpowiedni kontrast fontu i tła. W sieci znajdziesz sporo narzędzi, które ułatwiają weryfikację kolorów, np. Contrast Checker. Jednak pierwszą podpowiedzią zawsze powinna być intuicja. Jeśli na dany tekst patrzy się z trudem i nie jest on widoczny od razu, to znaczy, że warto zmienić kolor.
Dostępność w mediach społecznościowych – teraz Twoja kolej
Tych kilka prostych zasad sprawi, że tworzone przez Ciebie treści i prowadzone social media staną się dostępne dla wszystkich! Zapraszam też do poczytania o dostępności stron internetowych i wywiadu z Anią Żórawską z Fundacji Kultury bez Barier i Jackiem Zadrożnym z Fundacji Wspierania Zrównoważonego Rozwoju, który otwiera głowę na ten temat.
Interesujesz się nowymi technologiami i chcesz w oparciu o nie rozwijać swoją organizację? Zajrzyj również na blog Sektora 3.0 i dołącz do naszego newslettera, by nie przegapić kolejnych przydatnych tekstów. Zapraszamy!
Źródło: Sektor 3.0