Kiedy rozpoczynaliśmy nasz Roadshow w ubiegłym roku, nie przypuszczaliśmy, że będzie to jeden z najbardziej wyjątkowych sezonów w techklubowej historii. Spotkania na żywo z najlepszymi ekspertami i ekspertkami, inspirujące prezentacje nt. umiejętności przyszłości, warsztaty z Design Thinking i pierwsze TechKluby w świecie wirtualnym. Z pewnością nie był to ani zwykły road, ani nudny show. Oto kilka najciekawszych lekcji, które z nich wynieśliśmy.
W tym sezonie TechKlubów – cyklu technologicznych spotkań, postanowiliśmy połączyć siły z naszymi lokalnymi liderami i wspólnie zorganizować roadshow po największych polskich miastach. Zaczęliśmy w Krakowie, by następnie gościć w Koszalinie, Białymstoku, Łodzi, Lublinie, Szczecinie i Cieszynie. Ostatnie spotkania w Kielcach, Bydgoszczy i Wrocławiu, w związku z pandemią koronawirusa Covid-19, przenieśliśmy do przestrzeni wirtualnej.
W czasie dziesięciu spotkań offline i online, wspólnie z czołowymi polskimi ekspertami i lokalnymi praktykami pod lupę wzięliśmy kluczowe kompetencje społeczne, poznawcze i technologiczne, które pozwolą lepiej odnaleźć się w przyszłości.Razem z ekspertami zastanawialiśmy się m.in. jak dobrze analizować informacje, tworzyć angażujące historie, produkować dobrej jakości materiały wideo, działać bezpiecznie w Internecie, a także jak zaprojektować innowację metodą design thinking.
Jak rozpoznać fakenews?
Wyszukiwanie informacji, a przede wszystkim docieranie do ich wiarygodnych źródeł, to kluczowe umiejętności każdego, kto konsumuje treści w Internecie i nie tylko. Szczególną uwagę na te kwestie zwracali w Krakowie Maciej Budzich i Mikołaj Rogalewicz z Demagog.org.
– Warto zaprzyjaźnić się z podstawowymi komendami ułatwiającymi wyszukiwanie w Google (jak site, OR, filetype, czy allinurl) i mieć zawsze przy sobie narzędzia, które pomogą zweryfikować każdą informację. Sprawdzanie prawdziwości newsów to nie zawsze prosta sprawa. Nie poddawajcie się, jeśli pierwsze użyte przez Was narzędzie nie pomoże. Próbujcie i szukajcie na wiele sposobów – radził Mikołaj Rogalewicz.
A przed Wami już pierwszy prelegent. Mikołaj @rogalewiczmik z @DemagogPL - narzedzia do fact-checkingu. #techklub #FactChecking pic.twitter.com/wRkryPKs8A
— wzmacniacz.org (@wzmacniaczorg) November 21, 2019
Kilka przydatnych pytań, które warto zadać sobie podczas kontaktu z każdą nową informacją podpowiedział także Maciej Budzich. To lista do zapisania w notatniku każdego factchecker'a:
Zanim uwierzysz i podasz dalej, sprawdź:
- Gdzie informacja była opublikowana?
- Czy strona, na której znajduje się informacja, ma stopkę redakcyjną?
- Czy materiał powołuje się na źródła?
- Jaka jest data publikacji newsa?
- Czy materiał odwołuje się do emocji?
- Czy przeczytałeś/łaś cały?
- Czy informacje komentują wiarygodni eksperci?
– A co zrobić, kiedy wpadniemy, zaufamy i podamy dalej fakenews? Nie usuwajmy wiadomości, nie zacierajmy śladów, ale pokażmy swojej społeczności, że dana informacje jest nieprawdziwa. Uczmy się razem, a przede wszystkim reagujmy odpowiedzialnie na nieprawdziwe treści, które krążą w sieci. Bardzo wiele zależy od działań wielkich internetowych graczy, jak Google, Facebook, czy Adobe, ale i każdego szeregowego użytkownika sieci – zachęcał Maciej Budzich.
Jak myśleć krytycznie i tworzyć wideo do sieci?
Jedyne, czego możemy być pewni, to zmiana. W tym kontekście kluczowe jest zdobywanie kompetencji, które pomagają sprawnie i efektywnie adaptować się do nieustannie ewoluującego środowiska. Musimy na nowo nauczyć się uczyć, krytycznie myśleć i korzystać z najnowszych zdobyczy technologii.
– Pierwszym krokiem do myślenia krytycznego jest konstruktywna wątpliwość. To ona powinna rozpocząć każdy proces analizy informacji i wyciągania wniosków. Krytyczne myślenie nie jest kompetencją wrodzoną. Należy się jej uczyć i wypracowywać ją w sobie – radził na TechKlubie Szczecin Łukasz Kowalik.
Jak okazało się chwilę później, uczestnicy i uczestniczki spotkania zgodnie umieścili sztukę krytycznego myślenia na liście najważniejszych kompetencji przyszłości. Zebrał je podczas swojego wystąpienia Kamil Śliwowski, jeden z redaktorów naszego bloga.
↗️ Kompetencje przyszłości według uczestników #techklub Szczecin zebrane przez @kasliwowski:
— Sektor 3.0 (@sektor_3) February 26, 2020
➡️ Kreatywność
➡️ Krytyczne myślenie
➡️ Nowe Technologie
➡️ Gotowość na zmiany
⬇️⬇️⬇️⬇️ pic.twitter.com/77mqYjAjuz
– Tak jak kiedyś każdy nadchodzący rok był rokiem mobile, tak teraz mamy do czynienia z erą wideo – przekonywała podczas swojego interaktywnego wystąpienia (przygotowanego w aplikacji webowej Mentimeter) w Białymstoku Monika Czaplicka. Swoje prezentacje na TechKlubie oraz podczas LIVE’a Sektora 3.0 podsumowała dodatkowo w materiale na naszym blogu. Każdy, kto zastanawia się nad systemowym włączeniem treści wideo do swojej strategii komunikacji w mediach społecznościowych powinien go przeczytać – Twoja strategia social media na 2020 – wideo jest niezbędne!
– Dobre wideo nie wymaga już, byśmy dysponowali sprzętem wysokiej klasy i ekipą filmową. Najważniejszy jest oryginalny pomysł i wiedza na temat grupy, do której chcemy dotrzeć – komentuje prezentację koordynatorka TechKlubu Białystok, Katarzyna Sztop-Rutkowska. Z pewnością przyjazd Moniki Czaplickiej był wydarzeniem przyciągającym publiczność. Hitem jednak okazało się wystąpienie lokalnego prelegenta – Macieja Sawickiego z firmy WhiteBits, który zaprezentował kulisy jednej z najlepszych kampanii promujących województwo podlaskie – Podlaskie Travel. Słuchaczy szczególnie zaciekawił wątek dotyczący realizacji kampanii na LinkedIn, ponieważ do tej pory nie mówiliśmy zbyt wiele o potencjale tego medium społecznościowego.
Jak projektować innowacje?
Podczas tegorocznej edycji TechKlubów we współpracy z projektantami z Google i Polskiego Funduszu rozwoju zaprosiliśmy także uczestników i uczestniczki do świata projektowania innowacji metodą CSI: Lab stworzoną przez Google. Pod okiem ekspertów i ekspertek podczas kompleksowych warsztatów w Koszalinie, Łodzi, Lublinie i Cieszynie, mogli rozwinąć swoją kreatywność, dowiedzieć się, jak mądrze badać potrzeby użytkowników, testować i wdrażać koncepcje usług rozwiązujących realne problemy.
Zdaniem prowadzących, kluczem do sukcesu, czyli rozwiązania, które realnie wyjdzie naprzeciw konkretnemu problemowi, jest konsekwentne trzymanie się procesu i zaangażowanie zespołu. To te dwa czynniki decydują o tym, że produkt zostanie „dowieziony”.
↗️ Warsztaty Projektanci Innowacji za każdym razem pokazują, że proces, zaangażowanie i dobry zespół to recepta na dobre rozwiązania i dobre pomysły.
— Sektor 3.0 (@sektor_3) December 11, 2019
➡️ Agnieszka Chęś, prowadząca warsztaty #projektanciinnowacjipfr na #techklub Koszalin
⬇️⬇️⬇️⬇️ pic.twitter.com/lvC6BHlrTG
– Do tej pory organizowaliśmy TechKlub w formie wykładów, gdzie prowadzący miał dość ograniczony kontakt z uczestnikami. W tej edycji, odświeżonej edycji, interakcja pomiędzy ekspertami a uczestnikami i uczestniczkami była bardzo silna. Co więcej, pojawiły się relacje między samymi uczestnikami, to bardzo ważne. Czasem w rozmowach z techklubowiczami pojawiały się opinie, że przydatne byłoby przećwiczenie tego, o czym dowiadywali się podczas prezentacji. Warsztaty były więc odpowiedzią na zapotrzebowanie – opowiada Joanna Minkiewicz, koordynatorka TechKlubu Koszalin.
Jak zaistnieć w social mediach?
– Media społecznościowe dla bardzo wielu z nas stały się naturalnym elementem życia i podstawowym środowiskiem komunikacji organizacji. Choć widzimy w nich coraz więcej zagrożeń, dają nam ogromne możliwości. W zasadzie z każdego miejsca na świecie, możemy nadawać jako jednoosobowa telewizja – mówił na pierwszym TechKlubie Kielce Oscar Rak.
– Przeniesienie do świata online wydarzenia, który przez kilka lat odbywało się w lokalu, to ciekawe przedsięwzięcie – relacjonuje Karol Kaleta, koordynator TechKlubu Kielce, który jako pierwszy zorganizował spotkanie w sieci. Jako, że Internet zalało mnóstwo inicjatyw i szkoleń online, trudno było z nimi konkurować. – „Zmęczenie organizmu" pracą zdalną również robi swoje. Szczęśliwie formuła na kilka dni przed została skutecznie przetestowana i obyło się bez wpadek. W spotkaniu online udział wzięła spora grupa osób, które do tej pory nie uczestniczyli w TechKlubie Kielce lokalnie a zainteresowała ich trafna jak się okazuje tematyka. To duży plus i zachęta na przyszłość – dodaje Karol.
Jeśli chcesz posłuchać więcej o zagrożeniach i wyzwaniach związanych z mediami społecznościowymi i nauczyć się przygotowywać skuteczne wideo gotowe do publikacji na Facebooku czy Instagramie, obejrzyj koniecznie zapis z TechKlubu Kielce ONLINE.
TechKluby – społeczność changemakerów
– Na spotkaniach TechKlubów tworzymy społeczność przedstawicieli organizacji społecznych, biznesu, administracji, kultury i nauki, którzy chcą się uczyć i wykorzystywać nowe technologie do wprowadzania ważnych zmian społecznych. Jak zwykle TechKlub był też przestrzenią współpracy – co zawsze jest dla mnie dużą wartością. W tym roku zorganizowaliśmy go we współpracy z Wydziałem Architektury Politechniki Białostockiej. Dzięki temu uczestnicy mieli okazję zobaczyć dodatkową atrakcję: wystawę fotograficzną prac studenckich dotyczących tradycyjnej architektury Podlasia pod nazwą „Duch miejsca” – świetnie komponowała się tematycznie z naszym TechKlubem – wspomina Katarzyna Sztop-Rutkowska.
Organizacja TechKlubów na terenie całego kraju nie byłaby możliwa bez sieci niezwykle aktywnych i przedsiębiorczych liderów i liderek, którym w tym miejscu należą się głośne brawa. Są nimi:
- Białystok: Katarzyna Sztop-Rutkowska
- Bydgoszcz: Konrad Kamiński
- Cieszyn: Beata Parchańska
- Kielce: Karol Kaleta
- Koszalin: Joanna Minkiewicz
- Kraków: Maciej Myśliwiec
- Lublin: Łukasz Kowalski
- Łódź: Aleksandra Przybysz
- Szczecin: Marta Kostecka
- Wrocław: Monika Suder
Oraz w tym roku nieaktywni, lecz nie mniej zasłużeni:
- Gdańsk: Rafał Kwiatkowski
- Olsztyn: Michał Szulc
- Poznań: Anna Makowska
- Rzeszów: Grzegorz Starzak
- Suwałki: Karol Świerzbin
- Zielona Góra: Agnieszka Mikołajska
Dziękujemy wszystkim, którzy dołączyli do nas w tym techklubowym sezonie. Cieszymy się z każdego spotkania, wymiany wiedzy i doświadczeń, dzięki którym możemy razem pracować lepiej dla wspólnego dobra. O kolejnych spotkaniach TechKlubów z pewnością poinformujemy w naszym newsletterze. Jeśli jeszcze go nie subskrybujesz to najlepszy moment, żeby to zrobić!
Ogólnopolską koordynatorką TechKlubów jest Joanna Wcisło z Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.
Źródło: Sektor 3.0