Co w Sejmie piszczy? Projekty istotne dla NGO-sów kilka posiedzeń przed końcem kadencji
Sejm ósmej kadencji przyzwyczaił nas do ekspresowego tempa prac nad projektami, na których zależy rządzącej większości. Czy pod koniec kadencji nagłe przyspieszenie dotyczyć będzie projektów ważnych dla organizacji pozarządowych?
6 posiedzeń przed końcem kadencji
Posłom potrzeba było jednego posiedzenia, żeby przyjąć ustawę o Kołach Gospodyń Wiejskich i jednego, żeby uchwalić nowelizację tej ustawy. Formalnie trzy (a tak naprawdę dwa) posiedzenia wystarczyły do przyjęcia aktu tak istotnego, jak ustawa o Narodowym Instytucie Wolności. Głośnej nowelizacji Prawa o zgromadzeniach nie poświęcono wiele więcej czasu. Podajemy przykłady regulacji sektorowych, omawianych w Sejmie VIII kadencji w tempie - z perspektywy wszystkich wcześniejszych kadencji - błyskawicznym. Gdy wybierzemy przykłady niedotyczące organizacji pozarządowych prędkość wzrośnie.
Jak więc oceniać perspektywy projektów, które w Sejmie znajdują się od miesięcy? Co i w jakim kształcie uda się uchwalić do końca tej kadencji?
W tym kontekście przypominamy trzy projektu ustaw, które mogą mieć duży wpływ na działania organizacji pozarządowych. Wszystkie trzy wydają się mieć wsparcie rządzącej większości i jednocześnie prace nad wszystkimi trzema - o dziwo - posuwają się w żółwim tempie.
Przeciwdziałanie marnowaniu żywności - w Sejmie od roku
Senacki projekt ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, najstarszy z trzech wybranych tu projektów, wpłynął do Sejmu w marcu 2018 r. Wcześniej prawie dwa lata pracowali nad nim senatorowie.
Projekt proponuje wprowadzenie mechanizmu, który będzie mobilizował sprzedawców żywności do jej niemarnowania. Nakłada na większe sklepy obowiązek podpisywania umów z NGO i obowiązek nieodpłatnego przekazywania im żywności. Z przepisów mają więc skorzystać organizacje pozarządowe, a za ich pośrednictwem osoby ubogie i znajdujące się w trudnych sytuacjach. Organizacje pozarządowe uzyskają dostęp do żywności, która posłuży ich podopiecznym, oraz dostęp do dodatkowych środków. Środki te będą pochodziły z opłat wnoszonych przez sprzedawców żywności. Opłata pojawi się, kiedy sprzedawca zmarnuje żywność (nie wszystko uda się przekazać NGO).
pisaliśmy w lutym 2019 r.: Przeciwdziałanie marnowaniu żywności. Posłowie poprawiają projekt
Projekt jest nadal w trakcie pierwszego czytania. Swoje prace zakończyła podkomisja nadzwyczajna. Nad jej sprawozdaniem pochyli się teraz (kiedy?) Komisja Gospodarki i Rozwoju.
Przeciwdziałanie marnowaniu żywności jest projektem, któremu parlamentarzyści poświęcili wyjątkowo dużo uwagi. W pracach nad nim brali udział zarówno przedstawiciele organizacji pozarządowych, jak i przedstawiciele biznesu. Szkoda byłoby, żeby ten wysiłek poszedł na marne.
Centra usług społecznych
Prezydencki projekt ustawy o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych jest w Sejmie piąty miesiąc. W grudniu 2018 r. skierowany został do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Ta nie miała jeszcze okazji spotkać się i pochylić nad projektem.
Projekt dotyczy materii bardzo bliskiej organizacjom pozarządowym. Jest próbą reformy systemu pomocy społecznej, który zaprojektowany na początku lat 90-tych ubiegłego wieku, wymaga gruntownej przeróbki. Projekt zakłada udział organizacji pozarządowych w realizowaniu tytułowych usług. W ustawie proponuje się gminom tworzenie centrów usług społecznych (CUS), w różnych wariantach (np. na bazie istniejącego OPS-u, we współpracy dwóch lub więcej gmin). CUS byłby pierwszym miejscem gdzie trafiałby mieszkaniec gminy. Usługi społeczne docierałyby nie tylko do osób w trudnych sytuacjach (jak dziś pomoc społeczna). Z założenia beneficjentami usług będzie ogół mieszkańców.
Projektem interesują się NGO-sy. Był (niestety już po wpłynięciu do Sejmu) omawiany na posiedzeniu Rady Działalności Pożytku Publicznego. Wskazano wtedy m.in, że za mało priorytetowo postrzega NGO-sy jako realizatorów usług.
Członkowie RDPP zadeklarowali chęć udziału w sejmowych pracach nad prezydenckim przedłożeniem. Kiedy rozpoczną się te prace? W planach najbliższego posiedzenia (11, 12 kwietnia) jeszcze ich nie ma.
Odpowiedzialność podmiotów zbiorowych - odpowiedzialność NGO-sów
Najmniej zaawansowany jest w tej chwili rządowy ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary. Projekt wyszedł z Ministerstwa Sprawiedliwości. Wpłynął do Sejmu na początku stycznia 2019 r. i do tej pory nie nadano mu numeru druku (i nie skierowano do pierwszego czytania).
Ustawa dotyczyć będzie m.in. organizacji pozarządowych - potencjalnie wszystkich (na podobnej zasadzie jak potencjalnie wszystkich organizacji dotyczy dziś RODO). Definicje zawarte w projekcie ustawy wskazują, że podlegać jej będą zarówno NGO-sy z osobowością prawną jak i bez. Będą mogły zostać pociągnięte do odpowiedzialności za niemal każde przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego, które zostanie popełnione w związku z działalnością podmiotu zbiorowego. Zaplanowane kary są wysokie. Krytycy tego przedłożenia wskazują, że ustawa dałaby ogromne pole uznaniowości dla organów ścigania.
pisaliśmy w styczniu 2019 r.: Odpowiedzialność podmiotów zbiorowych dotyczy również NGO
Projekt ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary był na etapie prac rządowych dość długo konsultowany (co w tej chwili wcale nie jest regułą, a raczej wyjątkiem). Po tym jak trafił do Sejmu znowu skierowano go do konsultacji. Materia projektu jest z pewnością dość skomplikowana, ale nie tak skomplikowanym regulacjom nadawano już szybsze tempo.
tekst projektu: Rządowy projekt ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary, sejm.gov.pl
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.