Allegro Charytatywni: Jak technologia zmienia oblicze wsparcia społecznego [wywiad]
Wojna za wschodnią granicą, pandemia i rosnące potrzeby społeczne – ostatnie lata przyniosły wiele wyzwań dla organizacji pozarządowych i inicjatyw społecznych. Jak w tym dynamicznym otoczeniu odnajduje się Allegro, najpopularniejsza platforma zakupowa w Polsce? O nowych opcjach wspierania, wprowadzonych w odpowiedzi na te wyzwania, badaniach dobroczynności, które przeprowadzili i o podejściu do kultury filantropii, rozmawiamy z Martą Byrą z Allegro.
Dzięki dostarczonym przez Allegro Charytatywni rozwiązaniom (charytatywni.allegro.pl), kupujący i sprzedający na Allegro mogą wspierać organizacje pozarządowe. Warto zapoznać się z możliwościami, jakie daje platforma, badaniami dobroczynności, które przeprowadzili i z podejściem do kultury filantropii, którym dzieli się Marta Byra – ekspertka CSR w Allegro, w rozmowie z fundraiserką Mayą Olszewską.
Zapraszamy na webinarium [17 czerwca (wtorek), godz. 13]: Dobroczynne kupowanie. Jak skutecznie prowadzić fundraising na Allegro Charytatywni >
Maya Olszewska, ngo.pl: – W 2024 r. obchodziliście 10-lecie Allegro Charytatywni. Co specjalnego przygotowaliście z tej okazji?
Marta Byra, ekspertka CSR w Allegro: – Ten jubileusz był dla nas bardzo ważnym wydarzeniem. Dziesięć lat funkcjonowania platformy to czas pełen wyzwań i sukcesów. Jednocześnie dowód na to, że biznes może naturalnie i skutecznie wspierać filantropię.
Z Allegro Charytatywni przez tę dekadę skorzystało niemal 1200 organizacji pozarządowych, a wspólnie udało nam się zebrać ponad 265 mln złotych na cele dobroczynne. Te liczby robią wrażenie, ale dla mnie najważniejsi są ludzie. Ci, którzy stworzyli platformę i ją rozwijają, organizacje pozarządowe, które dzięki niej pomagają, oraz klienci Allegro, którzy wspierają, kupując lub wystawiając produkty. To trzy grupy, które łączy jedno – chcą działać, a obojętność jest im daleka.
Warto tu jeszcze dodać, że chociaż za nami 10. urodziny Allegro Charytatywni, początek licytacji charytatywnych na Allegro miał miejsce nie 10, a 25 lat temu. Wszystko zaczęło się od naszej współpracy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy, z którą gramy do dziś. To właśnie fenomen i sukces aukcji Allegro dla WOŚP zainspirował nas do stworzenia w 2014 r. Allegro Charytatywni.
A co specjalnego przygotowaliśmy z okazji jubileuszu? Dla mnie najważniejszy był event, który połączył naszych pracowników z przedstawicielami organizacji pozarządowych. Było dużo emocji – dla wielu osób z działów technologii, obsługi klienta czy UX to była pierwsza okazja, by osobiście usłyszeć historie ludzi i organizacji, którym pomagamy. Pamiętam rozmowę naszych programistów z przedstawicielkami Stowarzyszenia WIOSNA – opowiadały o wolontariuszach i rodzinach wspieranych przez Szlachetną Paczkę. Widać było, jak mocno to wszystkich poruszyło.
Przy okazji jubileuszu, agencja SW Research na nasze zlecenie przeprowadziła też badanie na temat dobroczynności w internecie. Wyniki potwierdziły to, co obserwujemy już od dłuższego czasu – pomaganie i działania charytatywne coraz bardziej przenoszą się do sieci.
Myśląc o fundraisingu nie pomijaj działań online
Które dane z Waszego badania mogą być szczególnie istotne dla organizacji pozarządowych, które korzystają z Allegro Charytatywni?
Badanie pokazuje, że myśląc o fundraisingu, nie możemy pomijać strefy online. Prawie połowa respondentów przynajmniej raz w roku wsparła organizację pozarządową online. Dla 58% osób ta forma pomagania ułatwia zaangażowanie społeczne. Wśród zalet działalności dobroczynnej online wskazywane są głównie wygodna forma (54%) oraz szybkie przekazanie wsparcia (50%).
To ważny sygnał dla organizacji korzystających z Allegro Charytatywni – internet zapewnia łatwość i szybkość działania, a Allegro dodatkowo buduje zaufanie. Aż 64% respondentów deklaruje, że do wsparcia celu charytatywnego zachęciło ich przede wszystkim zaufanie do Allegro. Nasza marka niezmiennie przoduje w kategorii „spontanicznej znajomości” spośród wszystkich e-serwisów. Według badań przeprowadzonych przez Gemius w 2024 r., spontaniczna rozpoznawalność Allegro w Polsce jest na poziomie 88%. To oznacza, że organizacje obecne na naszej platformie mogą liczyć na większą wiarygodność w oczach darczyńców. Tym bardziej, że aby działać na Allegro, każda organizacja musi przejść dodatkową weryfikację i otrzymać specjalny status „Organizacji Charytatywnej”.
Ciekawe są też dane dotyczące wspierających. Najwięcej na aukcje charytatywne na Allegro przeznaczają osoby mieszkające w dużych miastach powyżej 500 tys., średnio wydając 102 złote. Ponadto, 18% wartości transakcji na Allegro Charytatywni pochodzi od osób z mniejszych miejscowości (10-50 tys. mieszkańców), a tyle samo, czyli 18%, od osób zamieszkujących wsie. Co ciekawe, choć na wsi średnia wartość wsparcia wynosi 71 złotych – to liczba zamówień o charakterze charytatywnym jest tu największa (o 3% zamówień więcej niż w miastach).
Najchętniej pomagają osoby w wieku 25-34 (38%), a szczyt aktywności przypada na niedzielne wieczory między 20:00 a 21:00. Jeśli chodzi o to, co najlepiej się sprzedaje na Allegro, prym wiodą doświadczenia, a dokładniej kategoria „Wyjątkowe chwile”. Znajdziemy w niej niematerialne i niepowtarzalne oferty: różnego rodzaju wydarzenia i atrakcje, spotkania z gwiazdami czy też przedmioty z wyjątkową historią lub autografem. W tym roku niewątpliwym hitem okazało się sprzątanie mieszkania w wykonaniu Maćka Musiała wystawione na 33. Finał WOŚP.
Niewielkie działania też mogą wspierać organizacje
Co chcielibyście przekazać organizacjom pozarządowym korzystającym z Allegro Charytatywni? O co trzeba zadbać, żeby taka forma zbierania pieniędzy zakończyła się sukcesem?
– Na wstępie warto podkreślić, że Allegro Charytatywni to platforma dostępna nie tylko dla dużych i znanych organizacji, ale także dla tych mniejszych. Często odnosimy wrażenie, że zbiórki charytatywne na Allegro to tylko wielkie wydarzenia z licytacjami, w które angażują się znane osoby i kwotami sięgającymi dziesiątek tysięcy złotych. Tymczasem, gros zebranych pieniędzy pochodzi właśnie z tych „zwykłych” ofert i licytacji. Najlepszym przykładem jest tu WOŚP. Tylko w zeszłym roku, na rzecz 32. Finału, wystawiono na Allegro ponad 140 tysięcy aukcji. Łącznie zebraliśmy prawie 37 milionów złotych. Co ciekawe, aż 93% aukcji, to oferty, które kończą się kwotą do 1000 złotych. To pokazuje, że nawet niewielkie działania mogą skutecznie wspierać organizacje i przynosić realne efekty.
Kluczowe jest dobre przygotowanie oraz przemyślana strategia. Trzeba pamiętać, że Allegro Charytatywni to platforma sprzedażowa, a nie crowdfundingowa, dlatego jakość ofert i obsługi ma ogromne znaczenie.
Żeby działać skutecznie, nie można opierać się na przypadkowych osobach, które od czasu do czasu będą obsługiwały konto. Działanie na Allegro wymaga zaangażowania. I nie chodzi tu o pracę na pełen etat, ale o regularność i odpowiedzialność. Allegro stawia konkretne wymagania, takie jak choćby szybka wysyłka i utrzymanie wysokiego standardu realizacji zamówień. Zarządzanie kontem „z doskoku” może być trudne i przynieść efekty odwrotne do zamierzonych.
Świetnym przykładem jest Fundacja Wspierania Rozwoju Dziecka, która zbiera środki, sprzedając na Allegro rzeczy z drugiej ręki. Co ciekawe, całą zbiórkę koordynują dwie osoby poświęcając połowę swojego etatu, a mimo to mają wystawionych aż cztery tysiące ofert (dane z lutego 2025 r.), głównie książek i gier. Dzięki platformie, Fundacja mogła sfinansować budowę nowoczesnego placu zabaw, zorganizować festiwal dla dzieci i rodziców, a przede wszystkim – wyremontować i otworzyć liceum, na które do tej pory brakowało środków.
Korzystanie z Allegro Charytatywni może mieć więc realny wpływ na rozwój organizacji. Allegro to przede wszystkim ogromny zasięg – ponad 15 mln kupujących w Polsce, a także znajomość i zaufanie do marki, które budujemy od lat. Organizacje mogą też liczyć na nasze wsparcie na każdym etapie rejestracji, a co ważne – korzystanie z platformy jest całkowicie bezpłatne.
Jak przygotować się do Allegro Charytatywni
Samo narzędzie to jednak dopiero początek. Kluczowe jest umiejętne korzystanie z niego. Decydując się na sprzedaż na Allegro, organizacja wchodzi w świat e-commerce, który ma swoje zasady. Trzeba się do tego dobrze przygotować.
– Przed rozpoczęciem akcji warto jasno określić sobie cel zbiórki i charakter działania na Allegro. Czy planujemy zbiórkę określoną w czasie, czy może stałą sprzedaż wspierającą działania statutowe organizacji. W obu przypadkach kluczowa jest przejrzysta komunikacja. Darczyńcy muszą dokładnie wiedzieć, na co zostaną przeznaczone pieniądze. To samo tyczy się ofert. Rzetelny opis to podstawa – jeśli przedmiot jest używany, trzeba to wyraźnie zaznaczyć. W przypadku wystawienia spotkania ze znaną osobą, konieczne jest podanie terminu realizacji i wszelkich informacji, które mogą być istotne. Miejsce spotkania, terminy, dostępność czy ewentualne ograniczenia. Warto podać też dokładne daty, do których należy zrealizować spotkanie, a także konsekwencje przekroczenia tego terminu.
Wystawiając oferty na Allegro nie można zapominać też o estetyce. Dobre zdjęcia przyciągają uwagę i zwiększają szanse na sprzedaż. Spójność wizualna ofert buduje profesjonalny wizerunek organizacji. Równie istotna jest promocja. Allegro Charytatywni daje organizacjom skuteczne narzędzie, ale to one muszą dotrzeć do darczyńców. Współpraca z mediami, media społecznościowe, newslettery, informowanie stałych darczyńców – to wszystko ma ogromne znaczenie. Warto także zaangażować znane osoby, które pomogą zwiększyć zasięg oraz zainteresowanie daną akcją. Dobrze przygotowana i odpowiednio nagłośniona zbiórka może zakończyć się sukcesem. Wystarczy konsekwencja, przemyślana strategia i znajomość naszej platformy.
Co to są cegiełki charytatywne?
– Cieszę się, że pada to pytanie, bo według mnie to świetny sposób dla organizacji na rozpoczęcie działalności na Allegro. Cegiełka charytatywna w naszym, allegrowym języku to nic innego jak oferta ze stałą ceną z dostawą e-mail. W rzeczywistości, to po prostu darowizna – wpłacający nie otrzymuje nic w zamian, a cała kwota zasila wybrany cel charytatywny. Wartość cegiełki zależy od organizacji, która ją wystawia, ale zazwyczaj waha się w przedziale od 10 do 200 złotych. Nie zawsze jest to więc mikrodonacja.
Z cegiełkami charytatywnymi można się spotkać na Allegro w dwóch miejscach. Po pierwsze, każda organizacja prowadząca zbiórkę może je wystawić jako osobne oferty. Użytkownik czy też potencjalny darczyńca znajdzie je wchodząc w zbiórkę danej organizacji. Druga forma – zarezerwowana tylko dla wybranych akcji – to tzw. cegiełka widoczna na poziomie koszyka zakupowego. Oznacza to, że wyświetlamy ją wszystkim klientom Allegro na etapie finalizacji zakupów.
Co ciekawe, pomysł, aby dodać cegiełkę do procesu zakupowego zrodził się w czasie pandemii. Szukaliśmy wówczas rozwiązania, które pozwoliłoby jeszcze bardziej zaangażować naszych klientów w pomaganie i to był strzał w dziesiątkę.
Od tego czasu, cegiełka charytatywna stała się nieodłącznym elementem takich akcji realizowanych na Allegro, jak: Szlachetna Paczka czy kolejne Finały WOŚP. Z drugiej strony, okazała się też bardzo skutecznym rozwiązaniem, które w szybki sposób pozwala nam reagować na sytuacje kryzysowe. Było tak w przypadku wybuchu wojny w Ukrainie, trzęsienia ziemi w Turcji i Syrii czy też powodzi, która doświadczyła w minionym roku południe Polski. W sumie, tylko dzięki cegiełkom wyświetlanym „na koszyku”, użytkownicy Allegro przekazali już prawie 31 milionów złotych.
Rozwiązanie przynosi więc niebywałe efekty, ale wiemy, że zbyt częste wykorzystywanie tego mechanizmu mogłoby zmniejszyć jego skuteczność. Dlatego rezerwujemy go tylko dla naszych kluczowych partnerów, takich jak Stowarzyszenie Wiosna i Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, oraz na sytuacje kryzysowe. Dzięki temu cegiełki wyświetlane „na koszyku” nie tracą swojej wyjątkowości i mają realną moc pomagania.
Ważne jest pomaganie „przy okazji”: szybkie, wygodne i intuicyjne
Obserwuję wyraźny trend na rynku łączenia sprzedaży (w sklepach stacjonarnych i w sklepach online) z możliwością przekazania mikrodonacji (mikrodarowizny). Czy zechciałabyś to skomentować jako przedstawicielka firmy, która przoduje w znajdowaniu ciekawych rozwiązań dla organizacji?
– Mikrodonacje to nie tylko wygodna forma wsparcia, ale też ważne narzędzie zmieniające sposób, w jaki myślimy o filantropii i fundraisingu. Kiedyś pomoc kojarzyła się głównie z dużymi zbiórkami i jednorazowymi wpłatami o znacznej wartości. Dziś coraz częściej chodzi o codzienne, drobne gesty, o pomaganie „przy okazji”, które jest szybkie, wygodne i intuicyjne.
W naszym przypadku dzieje się to podczas zakupów na Allegro. Wystarczy jedno kliknięcie, żeby dorzucić cegiełkę do koszyka. Klient wcale nie musi szukać okazji do pomocy – możliwość wsparcia pojawia się naturalnie podczas zakupów. Kluczowa jest tu także skala – mówimy o małych kwotach, ale wpłacanych przez tysiące osób. Przykładowo, w ramach akcji SOS Powódź, którą przeprowadziliśmy wspólnie z PAH, 81 tysięcy klientów Allegro dodało do swojego koszyka cegiełkę, co przełożyło się na 2,4 milionów złotych.
Dla nas to bardzo ważne, bo pokazuje, że Allegro to nie tylko platforma zakupowa, ale także miejsce, gdzie można realnie pomagać. Z biznesowego punktu widzenia to także budowanie długofalowej relacji z użytkownikami.
Badania wyraźnie pokazują, że konsumenci są coraz bardziej świadomi i wybierają marki, które angażują się społecznie. Chcą mieć wpływ i wiedzieć, że ich codzienne wybory coś zmieniają. Możliwość wsparcia organizacji pozarządowej podczas zakupów sprawia, że pomaganie staje się proste, naturalne i dostępne dla każdego.
Więcej o Allegro Charytatywni (i innych sposobach finansowania działań społecznych) możesz przeczytać w książce „Jak finansować działalność społeczną. Narzędzia fundraisingu w Polsce”. Partnerem poradnika jest Allegro Charytatywni.
Poradnik można kupić na edu.ngo.pl oraz na Allegro Charytatywni.
Zapraszamy na webinarium o Allegro Charytatywni
Webinarium [17 czerwca (wtorek), godz. 13-14]: Dobroczynne kupowanie. Jak skutecznie prowadzić fundraising na Allegro Charytatywni >
Organizacje pozarządowe mogą na Allegro prowadzić zbiórki na swoje cele społeczne i wystawiać oferty bez żadnych opłat i prowizji. To ogromna szansa na dotarcie do milionów potencjalnych darczyńców i pozyskanie pieniędzy w prosty, przyjazny sposób.
Marta Byra – ekspertka CSR w Allegro – opowie o możliwościach, jakie daje platforma Allegro Charytatywni. Dowiesz się:
- czym są Allegro Charytatywni i dlaczego warto włączyć tę platformę do działań fundraisingowych Twojej organizacji,
- jak przebiega proces rejestracji i co przygotować, aby rozpocząć zbiórkę,
- na co zwrócić uwagę przy zakładaniu zbiórek i wystawianiu ofert charytatywnych,
- dlaczego kategoria „Wyjątkowe chwile” jest naprawdę wyjątkowa i jak możesz ją skutecznie wykorzystać.
Jeśli szukasz skutecznych narzędzi fundraisingowych, a Allegro Charytatywni to dla Ciebie nowość – ten webinar jest dla Ciebie! Zapraszamy!
Źródło: inf. własna ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.