Zgłoś się do programu pilotażowego skróconego czasu pracy
Rada Działalności Pożytku Publicznego informuje zainteresowane organizacje obywatelskie, które zatrudniają pracowników, o możliwości wzięcia udziału w naborze do programu pilotażowego skróconego czasu pracy ogłoszonego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Wniosek należy złożyć elektronicznie w terminie do 15 września 2025 r. za pośrednictwem serwisu internetowego Witkac.pl poprzez elektroniczny formularz dostępny w tym serwisie.
Do kluczowych warunków uczestnictwa w naborze należą:
- Prowadzenie działalności przez co najmniej 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
- Zatrudnianie co najmniej 75 proc. pracowników na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
- Objęcie projektem minimum 50 proc. pracowników.
- Utrzymanie zatrudnienia na poziomie nie niższym niż 90 proc. stanu początkowego, określonego we wniosku.
- Utrzymanie wynagrodzeń pracowników biorących udział w projekcie pilotażowym na poziomie nie niższym niż obowiązujący w dniu rozpoczęcia realizacji projektu pilotażowego, przez cały okres jego trwania.
- Brak pogorszenia warunków pracy i płacy pracowników objętych projektem.
Wsparcie finansowe i obowiązki
Podmioty biorące udział w pilotażu objęte zostaną wsparciem finansowym. Maksymalna wartość wsparcia na jeden projekt pilotażowy to 1 milion złotych. Co ważne, koszt projektu w przeliczeniu na jednego pracownika objętego pilotażem nie może przekroczyć 20 tysięcy złotych.
Program wymaga współpracy z z urzędami pracy. Przez deklarowaną współpracę z urzędami pracy rozumie się przekazywanie do właściwego terytorialnie powiatowego urzędu pracy informacji o wyniku pilotażu. Natomiast przez dotychczasową współpracę z urzędem pracy rozumie się np. zgłaszanie ofert pracy do bazy ofert pracy (ePraca), realizacja usług, instrumentów rynku pracy, form pomocy realizowanych przez urząd pracy, współpraca w zakresie Krajowego Funduszu Szkoleniowego lub w zakresie realizacji projektów EFS/EFS+.
Uczestnicy programu będą zobowiązani do sprawozdań. Obowiązki sprawozdawcze realizatora obejmują:
- Wypełnianie ankiet przez pracodawcę i pracowników przed rozpoczęciem pilotażu, a następnie co kwartał w trakcie jego trwania.
- Złożenie częściowego sprawozdania z wykorzystania środków Funduszu Pracy w danym roku budżetowym.
- Po zakończeniu realizacji projektu, złożenie sprawozdania końcowego zawierającego informacje o zrealizowanych działaniach, wypracowanych rozwiązaniach, informację finansową z wykazem faktur oraz ewaluację projektu.
Minister może również wezwać do udzielenia dodatkowych informacji, wyjaśnień lub dowodów do sprawozdania.
➡️Szczegółowe informacje dostępne są na stronie programu.
Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk:
To będzie pierwszy pilotaż skróconego czasu pracy w tej części Europy, pierwszy w naszym regionie, pierwszy na tak szeroką skalę pilotaż w Polsce. Chcemy zachęcać do skróconego czasu pracy, zachęcać do testowania rozwiązań w różnego typu organizacjach. W pilotażu będą mogli wziąć udział przedsiębiorcy, jednostki samorządowe, fundacje, stowarzyszenia, związki zawodowe – by każdy pracodawca mógł sprawdzić, co u niego działa
Źródło: Rada Działalności Pożytku Publicznego