Zetki w ekonomii sensu. Mają misję, by pomagać lokalnej wspólnocie na terenie Warszawy
Pokolenie Zet (osoby urodzone między około 1995 a 2012 rokiem) wchodzi na rynek pracy z nowymi wartościami – chce rozwijać się zawodowo, zachować równowagę i czuć sens w tym, co robi. Odpowiedzią na te potrzeby coraz częściej staje się ekonomia społeczna – sektor łączący biznes z misją. Organizatorzy kampanii „ES jak sukcES” przedstawiają historie przedstawicieli pokolenia Zet oraz ich pracodawców działających na terenie Warszawy.
Sprawczość i sens zamiast twardych struktur
To właśnie w tego typu organizacjach przedstawiciele generacji Zet mogą odnaleźć to, czego brakuje im w klasycznym modelu korporacyjnym – sprawczość, wpływ i sens. Zgodnie z raportem Klon/Jawor z 2024 roku, przedsiębiorstwa społeczne w większości (65%) angażują pracowników w proces decyzyjny, co daje poczucie współodpowiedzialności i współtworzenia¹. Są to organizacje działające na rynku, których głównym celem nie jest maksymalizacja zysku, lecz realizacja misji społecznej. Według danych MCPS w III kwartale 2025 roku na terenie Mazowsza działają 104 takie organizacje. To miejsca pracy, w których głos młodych ma znaczenie, a codzienne działania przekładają się na konkretne efekty w lokalnym środowisku.
Sprawczość i sens zamiast twardych struktur
– Największą motywacją w mojej pracy jest możliwość łączenia pasji z wpływem na miejscową społeczność. W Mandala Retro widzę, że każde spotkanie, każde zajęcia, również dla najmłodszych albo seniorów, mogą zmieniać codzienność ludzi. To daje poczucie sensu i spełnienia, którego nie znajdę w korporacji. Dla mnie ekonomia społeczna to przede wszystkim ludzie – empatyczni, otwarci na innych, chcący tworzyć dobro wokół siebie – mówi Weronika Krupa, przedstawicielka pokolenia Zet oraz specjalistka ds. marketingu w Fundacji Mandala Retro. Jest to organizacja dedykowana dla lokalnej społeczności, której misją jest wspieranie osób w rozwoju osobistym, odnajdywaniu harmonii oraz budowaniu lepszego jutra. – Dla Zetek nie ma rzeczy niemożliwych. Kiedy czują zaufanie ze strony pracodawcy i widzą, że ich pomysły naprawdę się liczą, potrafią rozwinąć skrzydła. Szukają pracy, która daje im wpływ i sens – innej niż ta, którą często wybierało pokolenie ich rodziców – dodaje Agnieszka Specjalska, prezeska Mandala Retro i szkoły jogi Mandala Joga na Muranowie.
Nowa definicja kariery młodych dorosłych
Aż 89% Zetek uznaje sens pracy za kluczowe dla satysfakcji i dobrostanu, co pokazuje, że młodzi nie szukają już jedynie „dobrego stanowiska”, lecz poczucia, iż to, co robią, ma wartość. Jednocześnie, zaledwie 6% marzy o stanowisku lidera, większość szuka pracy, która daje wpływ i sprawczość². Nadmiar obowiązków, szybkie tempo życia i presja produktywności często prowadzą do wypalenia już na początku kariery.
To właśnie dlatego coraz więcej przedstawicieli generacji Zet szuka zawodowych ścieżek, które pozwalają im połączyć zarobki z poczuciem celu, a ekonomia społeczna, tworząca widoczny wpływ i znaczenie codziennej pracy, często staje się dla nich odpowiedzią. – Dla wielu młodych istotne jest poczucie, że działają w miejscu, które naprawdę zmienia świat – nie w korporacji, lecz w podmiocie ekonomii społecznej, gdzie każdy człowiek jest ważny, a jego działania mają znaczenie – tak jak w restauracji Different. Misją naszej organizacji jest wspieranie osób w kryzysie. Pomagamy rodzinom w trudnej sytuacji życiowej, dostarczamy posiłki potrzebującym, kierujemy do wsparcia terapeutycznego i duchowego, a także wspieramy uchodźców. Współpraca z młodymi pracownikami pozwala nam realizować te działania z większą kreatywnością i świeżym spojrzeniem, a jednocześnie tworzyć przedsiębiorstwo społeczne, w którym praca jest wartościowa, a atmosfera pełna szacunku i wzajemnego wsparcia – mówi Marta Aleksandrowska, przedstawicielka pokolenia Zet i managerka Different, restauracji w ciemności, obsługiwanej przez niewidomych kelnerów.
Młodość jako siła napędowa innowacji społecznych
Pracodawcy coraz częściej dostrzegają, że właśnie ta potrzeba sensu i sprawczości stanowi o sile młodego pokolenia. – Cieszy nas ich entuzjazm, uśmiech i zaangażowanie, a jednocześnie doceniamy, że potrafią otwarcie mówić o swoich potrzebach i oczekiwaniach. Praca w Spółdzielni Bochena daje im poczucie sensu – wiedzą, że działają w miejscu z misją: przeciwdziałamy wykluczeniu zawodowemu, prowadzimy szkolenia baristyczne, piekarnicze i kulinarne, a także tworzymy przestrzeń spotkań i wydarzeń integrujących lokalną społeczność.
Nasza Piekarnia Edukacyjna pokazuje najmłodszym, jak w przyjaznej atmosferze wypiekać tradycyjny chleb, a różnorodne wydarzenia tematyczne – od jogi, przez florystykę, po warsztaty artystyczne i relaksacyjne – pozwalają rozwijać pasje, integrować społeczność i promować zdrowy styl życia. Współpraca z młodymi pracownikami pozwala nam spojrzeć na nasz biznes świeżym okiem, korzystając z ich unikalnej perspektywy, jednocześnie tworząc przyjazne miejsce pracy, elastyczne i dostosowane do ich życia – mówi Andrzej Krystosiak, manager Spółdzielni Socjalnej Bochena.
Wartość, sens i wpływ stają się kluczowe w pracy
Dla młodych ludzi, którzy nie chcą już wybierać między karierą a wartościami, praca w lokalnych organizacjach staje się czymś więcej niż zatrudnieniem – to sposób na życie zgodne z przekonaniami, rozwój i budowanie przyszłości w duchu empatii i odpowiedzialności za wspólne dobro.
O tym, jak wygląda praca w przedsiębiorstwie społecznym i jak założyć taki podmiot można dowiedzieć się na stronie www kampanii społecznej „ES jak SukcES”: www.esjaksukces.pl. Jej celem jest popularyzacja idei ekonomii społecznej na Mazowszu, zachęcenie osób pracujących oraz szukających pracy do tworzenia nowych przedsiębiorstw społecznych oraz pokazanie, że alternatywna ścieżka kariery zawodowej jest możliwa. Kampania skierowana jest do osób zainteresowanych zmianą miejsca pracy, zdobyciem nowej pracy, osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów, studentów i studentek, młodych rodziców wracających na rynek pracy i osób 50+, często z niego wykluczonych.
Kampania powstała dzięki wsparciu finansowemu ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego. Organizatorami kampanii są Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Stowarzyszenie BORIS, Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej Siedlce, Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej Mazowsza Płockiego, Fundacja Fundusz Współpracy oraz Stowarzyszenie SOKiAL.
¹ Stowarzyszenie Klon/Jawor, Przedsiębiorstwa społeczne w Polsce, 2024
² Deloitte, 2025 Gen Z and Millennial Survey. Growth and the pursuit of money, meaning, and well-being, 2025
Źródło: Propsy PR