Od początku pandemii wiele mówimy o tym, jak zdalne nauczanie uderza w najsłabszych, tych z kiepskim dostępem do Internetu i pozbawionych wsparcia rodziny. Ale jest jeszcze jedna grupa uczniów, dla której ten czas jest szczególnie trudny. To młodzi ludzie z pasją, najzdolniejsi, najbardziej zaciekawieni, wybitni. Dla nich to także bardzo trudny czas.
Zabronione zajęcia dodatkowe
To, co najciekawsze w polskiej szkole, dzieje się po lekcjach. Tak przynajmniej twierdzą zdolni uczniowie, stypendyści Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci.
Chodzi o kółka zainteresowań, warsztaty olimpijskie i wszystkie dodatkowe zajęcia prowadzone przez nauczycieli pasjonatów. To właśnie tam, a nie na lekcjach, młodzi ludzie mogą naprawdę pokochać matematykę, historię czy chemię, a przede wszystkim – rozwijać swoje talenty. Tam mają kontakt z rówieśnikami, z którymi mogą współpracować przy odkrywaniu świata. Bardzo często te zajęcia są też jedyną okazją na poeksperymentowanie lub pracę w terenie. Zdalne nauczanie sprawiło, że wszystkie te aktywności zniknęły z naszej edukacji.
– Obciążeni zdalnym nauczaniem nauczyciele nie znajdują już czasu i sił na dodatkowe zajęcia. Często trudno im także przenieść do wirtualnej przestrzeni zadania związane z eksperymentowaniem lub konstruowaniem – mówi Maria Mach, dyrektor biura Funduszu. – Docierają też do nas informacje o szkołach, które zabroniły w czasie pandemii prowadzenia zajęć dodatkowych, nawet prowadzonych zdalnie.
Może się wydawać, że problem jest wydumany. Ot, niewielka grupa ludzi przez jakiś czas nie będzie mogła robić czegoś, co lubi. Nic bardziej mylnego! Właśnie pandemia pokazała, jak bardzo jako społeczeństwo potrzebujemy zdolnych, nieszablonowych i pełnych pasji ludzi: lekarzy, naukowców, a także artystów. A tacy ludzie, żeby się rozwijać, potrzebują wsparcia.
Rekrutacja stypendystów
Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci od niemal czterdziestu lat prowadzi autorski program wspierania młodych ludzi o wybitnych uzdolnieniach naukowych i artystycznych. Program działa także w czasie pandemii.
– Obecnie prowadzimy ponad 30 internetowych tutoriali poświęconych najróżniejszym zagadnieniom ze świata nauki i sztuki. Korzysta z nich około 130 naszych podopiecznych – mówi Maria Mach. – Od października chcemy jednak wrócić do naszych normalnych zajęć: warsztatów w laboratoriach naukowych, seminariów na wyższych uczelniach, koncertów i wystaw, a przede wszystkim – spotkań w realnej przestrzeni.
Do 30 czerwca Fundusz czeka na zgłoszenia do przyszłorocznej edycji programu. To propozycja dla młodych ludzi z pasją, którym brakuje już trudnych wyzwań w najbliższym otoczeniu. Udział w zajęciach jest bezpłatny, uczestnicy mogą też liczyć na zwrot kosztów podróży i stypendia celowe (np. na własne projekty badawcze lub artystyczne).
Formularz zgłoszeniowy dostępny jest na stronie: fundusz.org/rekrutacja.
Źródło: Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci