Ponad 30 propozycji wspólnej pracy zdalnej zorganizował dla swoich stypendystów Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci. Wszystkie „normalne” zajęcia są przecież odwołane.
Stowarzyszenie działa od 40 lat i zwykle w ciągu roku szkolnego organizuje dla pięćsetki swoich stypendystów kilkadziesiąt różnorodnych spotkań: obozy naukowe, specjalistyczne warsztaty w najlepszych polskich laboratoriach, koncerty i wystawy, wyjazdy zagraniczne. Ograniczenia związane z epidemią COVID-19 zastały stowarzyszenie w trakcie przygotowań do największego dorocznego wydarzenia – „dużego” wielodyscyplinarnego obozu naukowego KFnrD w Serocku, który był zaplanowany na przełom kwietnia i maja. Obóz oczywiście się nie odbył, odwołano też szereg innych warsztatów, koncertów i innych wydarzeń.
Fundusz w sieci
W ciągu bardzo krótkiego czasu biuro Funduszu razem z wolontariuszami (w większości - młodymi naukowcami, dawnymi stypendystami) przygotowało ofertę zajęć zdalnych. Organizatorzy nie chcieli jednak dublować w internecie swoich zajęć organizowanych na obozach i warsztatach.
– Pomysły na przenoszenie do sieci tego, co normalnie robimy poza siecią sprawdzają się raczej średnio (prawda?), więc postanowiliśmy zrobić coś całkiem nowego – wyjaśnia Maria Mach, kierująca organizacją, również dawna stypendystka.
Współpraca internetowa to głównie tutoring poświęcony bardzo specjalistycznym tematom.
– Grupy są małe, ale oferta zajęć spora, a z czasem będą się pojawiały kolejne. Istnieje też możliwość, że te cieszące się największym powodzeniem, będziemy powtarzać – zapowiada Maria Mach.
Stypendyści uczą się między innymi psychologii poznawczej, projektowania samolotów, podstaw chirurgii czaszkowo-szczękowo-twarzowej. Programują aplikacje internetowe, poznają oprogramowanie naukowe, dzięki któremu można z domu prowadzić całkiem dorosłe badania. Czytają „Oresteję” Ajschylosa, „Koriolana” Szekspira, polskich filozofów, analizują filmy Polskiej Szkoły Filmowej i stojące w ich rodzinnej okolicy pomniki.
Uczniowie czytają też i omawiają teksty naukowe, a finałem niektórych tutoriali ma być napisanie własnej pracy badawczej.
– Wszystkie spotkania będą miały charakter konwersatoryjny. Na każdym z nich jeden uczestnik przedstawi – w formie krótkiej (10-minutowej) prezentacji - wybraną lekturę dodatkową lub omówi wskazany problem – zapowiada swoje zajęcia prof. Przemysław Czapliński z Instytutu Filologii Polskiej UAM.
– Zajmiemy się zrozumieniem od podstaw matematycznego opisu zjawisk mikrosoczewkowania grawitacyjnego. Uczestnicy wyprowadzą wzór na wzmocnienie soczewki pojedynczej – planuje z kolei dr Radek Poleski, dawny stypendysta, a obecnie nagradzany młody astrofizyk, który swój tutoring chce poświęcić „polskiej specjalności” w astronomii, czyli odkrywaniu planet w innych układach gwiezdnych.
Zdolni i pracowici
Wiele zajęć już ruszyła, kolejne są właśnie uruchamiane. Stypendyści o uzdolnieniach plastycznych i muzycznych też znajdą w ofercie coś dla siebie (ale mogą również spróbować swoich sił w projektach naukowych). O wynikach wspólnej pracy opowiadają sobie na facebooku. Jak zwykle, chętnych na zdalny tutoring było więcej niż miejsc.
Dodajmy, że stypendyści to często wyjątkowo zapracowani młodzi ludzie – mają oczywiście zdalne lekcje, część z nich przygotowuje się do matury, ale prowadzą też własne badania lub projekty artystyczne, biorą udział w różnorodnych akcjach społecznych.
Miesiąc temu spora grupa stypendystów zainicjowała spontaniczną, oddolną akcję „Zdolni do pomocy”, w ramach której udzielają bezpłatnych zdalnych korepetycji kolegom z całej Polski.
Rekrutacja na rok szkolny 2020/2021
Tymczasem trwa rekrutacja stypendystów na kolejny rok szkolny – miejmy nadzieję – już bez ograniczeń związanych z pandemią. Zgłoszenia można nadsyłać oczywiście przez internet. Więcej informacji na stronie fundusz.org/rekrutacja– to oferta dla uczennic i uczniów z całego kraju zainteresowanych pracą nad trudnymi zagadnieniami z różnych dziedzin pod okiem najlepszych specjalistów.
Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci to stowarzyszenie istniejące od wiosny 1981 roku. Wspiera rozwój talentów udzielając pomocy finansowej, ale przede wszystkim – merytorycznej, organizując zajęcia i inne formy wsparcia. Jest organizacją pożytku publicznego (KRS 0000044710).
Źródło: Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci