Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci zaczyna kolejną serię zajęć dla najzdolniejszych uczniów
Ruszyły zajęcia z różnych dziedzin dla najzdolniejszych uczniów z całej Polski.
Pod koniec listopada rozpoczęły się w Warszawie pierwsze zajęcia dla uczestników programu – warsztaty dla uzdolnionych chemików. Zdolnych uczniów zaprosili do swoich laboratoriów naukowcy z Instytutu Chemii Organicznej PAN, placówki od wielu lat współpracującej z Krajowym Funduszem na rzecz Dzieci. Po raz pierwszy równoległe warsztaty prowadzą również badacze z sąsiedniego Instytutu Chemii Fizycznej PAN.
Licealiści wysłuchali szeregu specjalnie dla nich przygotowanych wykładów, a przede wszystkim – wzięli udział w toczących się w obu placówkach projektach badawczych. Poznawali sprzęt laboratoryjny i nowoczesne metody badawcze. Razem z doktorantami i naukowcami mierzyli się z najaktualniejszymi problemami badawczymi w chemii. Tego wszystkiego nie ma w najlepszej nawet szkole.
Niemal równocześnie rozpoczęły się w Warszawie warsztaty przyrodnicze dla młodszych uczestników programu pomocy wybitnie zdolnym. Uczniowie podstawówek i gimnazjaliści wezmą udział w kilkudniowych zajęciach zorganizowanych przez Wydział Chemii, Wydział Fizyki i Wydział Biologii Uniwersytetu Warszawskiego. 1 grudnia rozpoczęły się Spotkania Humanistyczne w Krakowie i warsztaty badawcze w Centrum Astronomii UMK w Piwnicach k. Torunia. Kilka dni później ruszyły warsztaty matematyczne na Uniwersytecie Wrocławskim.
– W ciągu 30 lat wypracowaliśmy bogatą ofertę zajęć dla uczniów w różnym wieku i o różnych zainteresowaniach – mówi Maria Mach, Dyrektor Biura Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, dawna stypendystka stowarzyszenia. – Są także wiosenne i wakacyjne obozy naukowe, spotkania z najciekawszymi postaciami polskiej humanistyki organizowane w Krakowie, seminaria humanistyczne w Warszawie, plenery plastyczne, wystawy i dziesiątki koncertów.
…kolejne zajęcia będą się odbywać przez cały rok – aż do września.
Przy realizacji programu stowarzyszenie współpracuje z wieloma placówkami, które nieodpłatnie udostępniają czas swoich pracowników i sale do zajęć, a nawet – sprzęt laboratoryjny i odczynniki. Naukowcy niezwykle chętnie spotykają się ze stypendystami Funduszu. Choć to często zapracowani profesorowie, znajdują czas i energię na tak niezwykły wolontariat.
– Niektóre z naszych warsztatów są już na stałe wpisane w kalendarze kierowników placówek badawczych i laboratoriów. Wiadomo, że „zdolne dzieci” pojawią się, jak co roku, w listopadzie czy marcu. Narobią trochę zamieszania, zabiorą trochę czasu, ale też naprawdę włączą się w pracę badawczą. Zdarzało się, że uczniowie liceum jeszcze przed maturą stawali się pełnoprawnymi współautorami publikacji w międzynarodowych czasopismach – dodaje Maria Mach.
Dotychczas pod opieką Funduszu było już ponad 5 tysięcy młodych Polek i Polaków, w tym – bardzo wielu pochodzącym ze wsi i małych miejscowości. Dziś to najmłodsi profesorowie, stypendyści FNP, wielkie muzyczne indywidualności, najlepsi na świecie informatycy, znakomici lekarze, poeci, pisarze, artyści i przedsiębiorcy.
Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci to stowarzyszenie naukowców, lekarzy i studentów, pracujące od ponad 30 lat z utalentowanymi uczniami. Naukowcy – nieraz z wieloletnim stażem i imponującym dorobkiem – uczestniczą w pracach Funduszu jako wolontariusze.
Do grona współpracowników i członków stowarzyszenia co roku dołączają dawni stypendyści, którzy chętnie prowadzą zajęcia dla młodszych kolegów, nieraz jadąc specjalnie na funduszowe obozy z zagranicznych uczelni. Absolwenci programu są też bardzo aktywni społeczne, włączają się w wiele innych projektów popularyzatorskich i edukacyjnych, uruchamiają własne inicjatywy.
Źródło: Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci