Zbieramy podpisy: List w sprawie miejsca ekonomii społecznej w Rozporządzeniu EFS+
Właśnie w tej chwili decydują się losy ekonomii społecznej w przyszłej perspektywie finansowej UE 2021 - 2027. Ogólnopolski Związek Rewizyjny Spółdzielni Socjalnych rozpoczął akcję zbierania podpisów do polskich Posłanek i Posłów do Parlamentu Europejskiego w sprawie miejsca ekonomii społecznej w Europejskim Funduszu Społecznym Plus.
Podpisz list!
W Parlamencie Europejskim procedowany jest Wniosek Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) COM (2018) 382 final. Projekt zawiera niepokojące z punktu widzenia polskiego sektora społecznego zapisy odnoszące się do gospodarki społecznej i przedsiębiorstwa społecznego.
Zachęcamy organizacje pozarządowe, federacje, związki działające na rzecz rozwoju sektora ekonomii społecznej, jak i same podmioty ekonomii społecznej, w tym przedsiębiorstwa społeczne, do podpisania petycji, którą wyślemy do polskich Posłanek i Posłów do Parlamentu Europejskiego.
Podpisy można składać do 25 stycznia 2019 r.
List do polskich Posłanek i Posłów do Parlamentu Europejskiego w sprawie miejsca ekonomii społecznej w rozporządzeniu EFS+
Szanowna Pani Poseł,
Szanowny Panie Pośle,
W Parlamencie Europejskim procedowany jest Wniosek Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) COM (2018) 382 final. Projekt ten zawiera niepokojące z punktu widzenia polskiego sektora społecznego zapisy odnoszące się do gospodarki społecznej i przedsiębiorstwa społecznego.
Projekt rozporządzenia proponuje umieszczenie kwestii gospodarki społecznej w celu szczegółowym odnoszącym się do: poprawa dostępu do zatrudnienia dla wszystkich osób poszukujących pracy (art. 4 (i)). Rozwiązanie to realizowane byłoby kompletnie w oderwaniu od celów związanych z włączeniem społecznym (zwłaszcza celu vii - Wspieranie aktywnego włączenia społecznego, w tym w celu promowania równości szans i aktywnego uczestnictwa oraz zwiększanie szans na zatrudnienie).
Należy podkreślić, że gospodarka społeczna - w Polsce określana jako ekonomia społeczna - łączy w sobie działania polityki prowadzonej w sferze przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz w sferze zatrudnienia. Próba przypisania tej tematyki jedynie do celu związanego z zatrudnieniem prowadzi do zasadniczego spłycenia wymiaru tej tematyki, gdyż nie uwzględnia jej reintegracyjnych aspektów.
W obecnym okresie programowania 2014-2020 udział gospodarki społecznej w problematyce włączenia społecznego daje nieporównywalnie większe możliwości oddziaływania, zwłaszcza w sytuacji zmieniającego się rynku pracy. Ekonomia społeczna coraz mocniej oddziałuje też na rozwój lokalnych społeczności i rozwiązywanie konkretnych problemów społecznych, m. in. związanych ze starzeniem się społeczeństwa czy niewystarczającą jakością usług społecznych. Nowa propozycja powoduje natomiast, że działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej nie będą objęte koncentracją tematyczną, co grozi kompletną marginalizacją tej tematyki przy wdrażaniu EFS+. Byłoby to wysoce niepożądane, ze względu na ograniczenie dalszego rozwoju sektora, oraz stawiałoby pod znakiem zapytania możliwość kontynuowania dotychczas wypracowanych rozwiązań, w tym funkcjonowania ośrodków wsparcia ekonomii społecznej czy działań koordynacyjnych prowadzonych przez regionalne ośrodki polityki społecznej.
Dlatego też wnioskujemy o dodanie w art. 4 po pkt (vii) nowego punktu w brzmieniu:
„(…) wpieranie gospodarki społecznej służącej włączeniu społecznemu i rozwojowi usług społecznych”.
Ten punkt widzenia w pełni podzielił również Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny, stwierdzając w pkt 1.10 opinii przyjętej w dniu 17.10.2018 r., gdzie 183 głosami przy dwóch głosach przeciwnych i dwóch głosach wstrzymujących się stwierdził, że „wsparcie działań w zakresie gospodarki społecznej powinno stać się odrębnym celem szczegółowym EFS+”.
Ponadto kontrowersje budzi zawarcie definicji przedsiębiorstwa społecznego, która kompletnie pomija kwestie reintegracyjne przedsiębiorstwa, tworząc twór, który będzie budził wiele nowych problemów definicyjnych. Do tej pory definicja była domeną państw członkowskich, zaś przedstawiona propozycja wprowadzi kompletny chaos powodujący zaprzepaszczenie dotychczasowych doświadczeń polskiego modelu ekonomii społecznej.
Dlatego też wnioskujemy aby „w art. 2 ust. 1 skreślić pkt. 15”.
Uprzejmie informujemy, że wedle posiadanych przez nas informacji Rząd Rzeczypospolitej Polskiej również podziela przedstawione powyżej stanowisko.
Ogólnopolski Związek Rewizyjny Spółdzielni Socjalnych
Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych WRZOS
Instytut Spraw Obywatelskich (INSPRO) Łódź
Związek Lustracyjny Spółdzielni Pracy
Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni Inwalidów i Spółdzielni Niewidomych
Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych
Konfederacja Inicjatyw Pozarządowych Rzeczypospolitej
Ogólnopolski Związek Pracodawców Zakładów Aktywności Zawodowej
Federacja Mazowia
Caritas Kielce
Stowarzyszenie Kujawsko-Pomorski Ośrodek Wsparcia Inicjatyw Pozarządowych "TŁOK" Toruń
Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta
Zachodniopomorskie Forum Organizacji Socjalnych ZaFos Szczecin
Fundacja Pomocy Wzajemnej „Barka” Poznań
Stowarzyszenie na rzecz Spółdzielni Socjalnych Poznań
Podlaska Federacja Organizacji Pozarządowych
Fundacja im. Królowej Polski św. Jadwigi Poznań
Fundacja Rozwoju Spółdzielczości Uczniowskiej
Stowarzyszenie Wspierania Aktywności Twórczej SWAT Opole Lubelskie
Zapraszamy wszystkie organizacje do podpisania się pod powyższym stanowiskiem.
Pod listem podpisały się już: