Już od sześciu lat roku Polski Instytut Transportu Drogowego przygotowuje pełną analizę zarobków kierowców zawodowych w Polsce – sprawdź, co się zmieniło i pobierz najnowszy raport!
Zarobki kierowców zawodowych w 2022 roku w cieniu Pakietu Mobilności?
W badaniu przeprowadzonym przez Polski Instytut Transportu Drogowego (PITD) wzięło udziału 830 kierowców, z czego 98% to mężczyźni. 53% badanych kierowców pracuje głównie w ruchu międzynarodowym na terenie UE. Wraz z wprowadzeniem kolejnych regulacji Pakietu Mobilności, mówiło się o tym, że więcej kierowców będzie pracowało na umowie zlecenie, czy B2B. W naszych badaniach umowę o pracę ma ok. 91% badanych kierowców, jest to spadek o 4% w porównaniu do roku poprzedniego. Średnia kwota podstawy wynagrodzenia bez dodatków wzrosła o 48% w porównaniu do roku 2021.
– Tegoroczna edycja raportu jest wyjątkowa z tego względu, że po raz pierwszy uwzględnia wpływ rewolucyjnych zmian wywołanych regulacjami o czasie pracy i rozliczaniu kierowców zawartymi w Pakiecie Mobilności, które wzbudzały wiele emocji i obaw w całej branży. Bezpośrednią konsekwencją nowych przepisów jest wzrost wynagrodzeń kierowców, który jak pokazują wyniki raportu, odnotowali nie tylko jeżdżący na trasach międzynarodowych, ale także na trasach lokalnych – wskazuje Agnieszka Szwaj, Marketing Manager Poland & CEE, Webfleet Solutions.
Kierowcy – podstawa, podwyżki
W 2022 roku, ponad połowa badanych zarabiała powyżej 7000 zł netto (61% kierowców wykonuje transport międzynarodowy w transporcie o dmc powyżej 3,5 tony). Zarobki kierowców zawodowych w 2022 roku kształtowały się w następujący sposób. Kwota minimalnego wynagrodzenia w Polsce w 2022 wynosiła 2364 zł netto na umowę o pracę. Średnia kwota podstawy wynosi 4399 zł – w przypadku kierowców zawodowych samochodów ciężarowych. Jest to o wiele więcej niż średnia krajowa, ale należy pamiętać, że zawód kierowcy zawodowego nie jest łatwy. Zwłaszcza kiedy mówimy o transporcie międzynarodowym. Wiąże się on z nieustannymi problemami z parkingami, ze stanem i dostępnością sanitariatów na trasie, itp. 60% badanych kierowców odpowiedziało, że zarobki kierowców zawodowych w 2022 roku, w porównaniu do 2021 roku wzrosły. Jest to wzrost o prawie 20% (w porównaniu lat 2021/2020). Musimy jednak pamiętać, że wtedy były odczuwalne konsekwencje pandemii COVID-19 i wprowadzanych lockdownów.
Zarobki kierowców zawodowych w 2022 roku oczami pracodawców
W badaniu wzięło udział 200 pracodawców. Tylko 3 na 10 spośród nich, nie ma trudności w znalezieniu kierowców. Z kolei 4 na 10 pracodawców twierdzi, że nie ma problemu z rotacją kierowców, podobnie było w poprzednich latach. 20% badanych przedstawicieli firm twierdzi, że rotacja kierowców negatywnie wpływa na realizowanie przez nich zleceń. Powoduje to także utratę korzyści, w postaci mniejszej liczby realizowanych frachtów. Pracodawcy obecnie najczęściej szukają kierowców korzystając serwisów internetowych z pracą lub rekomendacji innych kierowców. To właśnie przynosi największe rezultaty w poszukiwaniu pracowników.
Wynagrodzenia i kariera branży TSL
Swoistą nowością w raporcie o zarobkach kierowców zawodowych w 2022 roku jest analiza rynku branży TSL. Zaprezentowano możliwe ścieżki rozwoju zawodowego, wymagane kompetencje na poszczególnych stanowiskach, a także ścieżki możliwego awansu. Dodatkowo opracowano widełki wynagrodzeń na wskazanych stanowiskach. Począwszy od wynagrodzenia kierownika spedycji, spedytora, kierownika transportu, dyrektora logistyki, czy wreszcie dyrektora operacyjnego.
– Należy pamiętać, że TSL jest ogromnie ważnym elementem gospodarki i pełni niezastąpioną rolę w handlu międzynarodowym, dlatego jest to branża, w której warto budować swoją karierę zawodową. (…) Należy pamiętać, że świat idzie w kierunku ekologii, dlatego coraz częściej firmy będą potrzebowały kompetencji związanych z ochroną środowiska i redukcją CO2. W związku z tym w najbliższych latach w branży TSL będą rozwijały się następujące role: analityk danych, specjalista ds. zrównoważonej logistyki, specjalista ds. sprzedaży – prognozuje Patryk Grygiel, Manager Michael Page Logistics & Sales.
Wniosek z badania – kierowcy lubią swoją pracę!
Kolejne już badanie Polskiego Instytutu Transportu Drogowego potwierdza, że blisko 8 na 10 kierowców lubią swoją pracę. Co ważne, nie koniecznie za wysokie zarobki. Choć są one ważne, to jednak poznawanie nowych miejsc jest wiodącym czynnikiem. Pensja uplasowała się dopiero na drugim miejscu. Niepokojącym jednak zjawiskiem, w dobie rynku pracownika i luki kadrowej, jest niski udział dodatkowych benefitów, mających motywować kierowców do pracy lub pozostania dużej w danej firmie. Według deklaracji kierowców, aż 68,5% nie otrzymuje żadnych benefitów.
– Mamy bardzo niską rotację pracowników, tj. ok 1%, co wynika głównie z rodzinnej atmosfery w firmie. Zatrudniamy ok. 25 kierowców, z każdym staramy się rozmawiać, budować relacje, bardzo mocno stawiamy na otwartą komunikację i rozwiązywanie bieżących problemów. Jednak z uwagi na niedobory kierowców i restrykcyjny czas pracy kierowcy, nawet pojedyncze odejście jest mocno odczuwalne dla biznesu – podsumowuje Dawid Doliński, Prezes Zarządu DOL-TRANS-TOUR.