Canva to jeden z najczęściej polecanych programów do tworzenia materiałów graficznych dla początkujących. Bezpłatny dostęp do podstawowych funkcji oraz baza gotowych komponentów i szablonów, dają ogromne możliwości. Dziś chcę przekonać Cię do pójścia o krok dalej, zgłębienia zaawansowanych funkcji Canva’y PRO, które dostępne są nieodpłatnie dla organizacji społecznych.
Czym jest Canva?
Canva to program, który pomaga i znacznie przyspiesza proces tworzenia materiałów graficznych, takich jak ulotki, plakaty, czy ilustracje do mediów społecznościowych. Zasada działania aplikacji jest prosta. Opiera się o interfejs „przeciągnij i upuść”, co w połączeniu z bazą gotowych komponentów graficznych (ilustracje, zdjęcia, ikony) oraz różnorodnymi szablonami, umożliwia tworzenie estetycznych i spójnych grafik nawet osobom, które nie mają wiedzy ani doświadczenia w projektowaniu i obsłudze aplikacji takich, jak popularny Photoshop. A to dopiero początek możliwości. Znam osoby, które zamiast Google Slides czy PowerPointa, wykorzystują Canva’ę także do tworzenia prezentacji.
Jak wspominałem, z Canva’y możesz korzystać, by samodzielnie i bezpłatnie tworzyć grafiki do kanałów społecznościowych Twojej organizacji. Oczywiście, ma to swoje plusy i minusy. Pułapką aplikacji jest powtarzalność schematów graficznych. Z czasem zaczniesz rozpoznawać, albo już rozpoznajesz materiały, które zostały stworzone za pomocą narzędzia. Mimo to, wciąż jest to najprostszy sposób, by Twoja organizacja zrobiła krok w kierunku wyróżnienia się graficznie na tle innych. Szczególnie, gdy nie macie możliwości korzystać ze wsparcia zawodowego grafika.
Canva należy do firm, które oferują bezpłatnie komercyjną wersję swojej aplikacji organizacjom pozarządowym. Z wersją PRO, proces tworzenia materiałów graficznych staje się jeszcze prostszy, a zarządzanie spójnością przygotowanych kreacji łatwiejsze. Aby otrzymać dostęp, należy wypełnić prosty formularz aplikacyjny.
Dlaczego warto pozyskać Canva’ę w wersji PRO?
Za licencję Canva’y premium dla jednego użytkownika w miesięcznym rozliczeniu, trzeba zapłacić prawie 13 dolarów. W skali roku to spora kwota dla dużej części organizacji. Na szczęście, firma oferuje wersję PRO bezpłatnie dla zarejestrowanych organizacji non-profit. Jedynym ograniczeniem jest limit 10 indywidualnych użytkowników w ramach jednej organizacji.
W płatnej wersji Canva’y otrzymasz możliwość:
- wgrania własnego logo i czcionki (sprawdź, czy masz odpowiednią licencję do jej użytku w taki sposób);
- ustawienia domyślnych kolorów np. logotypu (pozornie może to wydawać się nieistotne, ale dzięki tej funkcji, nie będziesz już tracić czasu na ponowny wybór barw w każdym nowym projekcie);
- używania ponad 3 milionów zdjęć w wysokiej jakości, 500 tys. ilustracji i ikon, 500 czcionek oraz 20 tys. gotowych szablonów (taki zestaw komponentów to praktycznie nieograniczone możliwości);
- zmiany wymiarów przygotowanego projektu (to moja ulubiona funkcja, dzięki której zaoszczędziłem wiele czasu);
- pobierania projektów w formacie gif i mp4 a także w wysokiej rozdzielczości lub bez tła;
- nieograniczonego zarządzania folderami projektowymi.
Kto może się zgłosić do programu Canva PRO for Nonprofit i jak to zrobić?
Aplikować mogą fundacje lub stowarzyszenia, zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). W ramach formularza zgłoszeniowego czeka Cię wypełnienie informacji dotyczących Twojej organizacji.
Pierwsza część formularza nie powinna sprawić Ci problemu. Do uzupełniania są podstawowe dane kontaktowe. Dopiero na kolejnym etapie potrzebne będą Ci bardziej szczegółowe informacje o Waszej działalności. Wyzwanie może stanowić język angielski, w którym muszą być napisane odpowiedzi. Pamiętaj, że w tłumaczeniu, jak i samym złożeniu wniosku, może pomóc Ci Mobilny Doradca Sektora 3.0.
Przygotuj się do podania następujących informacji:
- Twoje dane personalne: imię i nazwisko
- nazwa organizacji i adres strony internetowej
- Twoja rola w organizacji
- ilość osób, która będzie korzystać z konta (pamiętaj, że limit to 10 a podana liczba nie wpłynie na liczbę uzyskanych licencji)
- adres e-mailowy uprzednio utworzonego konta w Canva'ie, które będzie miało status „opiekuna” (tym kontem będziesz miał/a możliwość zarządzania pozostałymi 9 licencjami). Do tego konta na stałe zostanie także przywiązany pakiet premium. Zalecam zarejestrować konto na uniwersalnej skrzynce mailowej, do której zawsze będą mieć dostęp osoby zarządzające organizacją. Dobrze jest wykorzystać adres mailowy, który jest w domenie organizacji. Czyli taki sam jak np. adres strony głównej.
- adres mailowy do kontaktu np. ogólny adres organizacji
- kraj, w naszym przypadku Polska
Druga część formularza dotyczy bezpośrednio działań organizacji i jest znacznie bardziej szczegółowa. Warto poświęcić tej sekcji więcej czasu, by zwiększyć swoje szanse otrzymania grantu.
Czekają na Ciebie następujące pytania:
Which country/city are your activities primarily based? – w tym pytaniu należy odpowiedzieć, gdzie organizacja realizuje swoje zadania. Jeżeli działacie na terenie całej Polski, wyjaśnij gdzie dokładnie i w jaki sposób.
What is the key goal your organisation would like to see archived? – z pomocą tej strony określ, do jakiej kategorii celów zrównoważonego rozwoju jest najbliżej misji Twojej organizacji.
What is your approach? – to pytanie o cele Waszych działań oraz co z nich wynika.
What has been your progress to date? – jakie były dotychczasowe rezultaty działań Waszej organizacji?
How can people help? – w jaki sposób ludzie mogą wspierać Wasze działania?
What would you like the world to know? – czego świat powinien dowiedzieć się o Twojej organizacji?
Attach tax documentation or proof of NFP status – miejsce, w którym musisz załączyć odpis z KRS w języku polskim.
I want to use Canva to … – do czego chcesz używać Canvy (np. tworzenie grafik do mediów społecznościowych organizacji)?
Następnie pozostaje wysłać wniosek i czekać na odpowiedź. Informacja zwrotna powinna przyjść w ciągu miesiąca. W formularzu warto skupić się na najważniejszych informacjach (każda odpowiedź musi zmieścić się w określonym limicie znaków) i zawrzeć liczby, które pokazują skalę działań organizacji.
Powodzenia
To wszystko. Życzę Ci powodzenia w otrzymaniu grantu i stworzenia wielu pięknych i angażujących grafik dla Twojej organizacji. Jestem pewien, że dbałość o atrakcyjne treści graficzne, profesjonalny wizerunek i sposób ilustrowania misji, pomogą Ci wzmocnić pozycję organizacji w Internecie i nie tylko! Porady dotyczące funkcji dostępnych w Canvie PRO znajdziesz w centrum pomocy oraz w ramach specjalnie przygotowanego tutorialu. Jeżeli zaś dopiero zaczynasz tworzyć samodzielnie projekty graficzne to specjalnie dla Ciebie twórcy aplikacji przygotowali także kursy w ramach Design School, które wprowadzą Cię tajniki projektowania graficznego.
Źródło: Sektor 3.0