W poniedziałek 14 czerwca o g.10.30 w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zostały ogłoszone wyniki I edycji konkursu Jestem Szefową skierowanego do uczennic szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski, zorganizowanego przez Elżbietę Radziszewską, Pełnomocnika Rządu do spraw Równego Traktowania i Katarzynę Hall, Ministra Edukacji Narodowej. Prace - laureatki oraz nagranie z gali rozdania nagród dostępne są na stronie www.rownetraktowanie.gov.pl
Celem konkursu jest przełamywanie stereotypów dotyczących kobiet i władzy oraz promowanie pozytywnego wizerunku kobiet - liderek wśród młodzieży. Zadaniem uczestniczek konkursu było przygotowanie pracy na temat „Jestem szefową” – uczestniczki miały wyobrazić sobie siebie w roli szefowej w dowolnym obszarze życia społeczno-politycznego lub gospodarczego, opisać, co chcą zmienić, na jakie bariery napotykają, jak widzą siebie – kobietę w roli szefowej. Na konkurs napłynęło blisko 200 prac z całej Polski.
Jury konkursu w składzie: Elżbieta Radziszewska Pełnomocnik Rządu do spraw Równego Traktowania, Ligia Krajewska Szefowa Gabinetu Politycznego Ministra Edukacji Narodowej, Adam Szejnfeld Poseł na Sejm RP, Małgorzata Wadzińska External Relations, Procter & Gamble Polska, Barbara Bielicka – Malinowska Przewodnicząca Europejskiej Unii Kobiet, Jolanta Fudala dziennikarka oraz Barbara Szymborska Dyrektor Biura Pełnomocnika Rządu do spraw Równego Traktowania, Magdalena Gryszko i Małgorzata Perkowska z Biura Pełnomocnika Rządu do spraw Równego Traktowania, wybrało 20 prac finalistek, w tym 3 prace laureatki i 5 prac wyróżnionych:
Laureatki:
I miejsce: Sylwia Kubicka
Uczennica II Liceum Ogólnokształcącego im. prof. Kazimierza Morawskiego w Przemyślu
„Do ciasta potrzebuję margarynę, mąkę, jajko, cukier i proszek do pieczenia. Do zmiany sytuacji prawnej kobiet – wiedzy o ich życiu, ustaw i marszałka sejmu. Składniki powinny się połączyć, ale każda gospodyni i każdy rzecznik praw obywatelskich wie, jakie to trudne. Świeżość składników i myślenia posłów, temperatura piekarnika i sporu na sali sejmowej.
Chciałabym uchronić życie polskich kobiet przed zakalcem.”
(Fragment pracy laureatki)
II miejsce: Aneta Czajkowska
Uczennica Liceum Profilowanego Zespołu Szkół Samochodowych im. Tadeusza Kościuszki we Włocławku
„Rycerzem być, jak koledzy z podwórka. Rola białogłowy, czekającej w wieży na wybawienie nie odpowiadała mi. Moja wizja organizacji owych zabaw była inna. Opracowałam szybkość działań, wydawane okrzyki, ubiór, liczbę uczestników. Słuchali mnie i zabiegali o moją przyjaźń. Rządzić chciałam i planowałam.
(Fragment pracy laureatki)
III miejsce: Emilia Kowalska
Uczennica Zespołu Szkół Technicznych w Suwałkach
„Droga Matyldo, Mówiłaś, tłumaczyłaś, abym nie wracała z Australii do Polski, bo nie osiągnę niczego, mimo że mam wykształcenie i dużo doświadczenia na stanowisku kierowniczym. Zastanawiałaś się, co będę robić w takiej dziurze jak Suwałki (…) i wyobraź sobie (…) zostałam wybrana na Prezydenta Suwałk.”
(Fragment pracy laureatki)
Wyróżnienia:
Anna Białkowska
Uczennica II Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Wyspiańskiego w Kwidzynie
Karolina Bojarun
Uczennica Liceum Ogólnokształcącego Sióstr Prezentek w Krakowie
Małgorzata Chrzęszczyk
Uczennica I Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej
Karolina Pieniawska
Uczennica Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Juliusza Słowackiego w Dębnie
Oliwia Malinowska
Uczennica II Liceum Ogólnokształcącego im. prof. Kazimierza Morawskiego w Przemyślu
Finalistki konkursu opisały siebie w roli m.in. szefowej wydawnictwa naukowego, właścicielki firmy, kierowniczki domu kultury, decydowały się również często na wejście w obszary zdominowane przez mężczyzn, opisały siebie m.in. w rolach: zastępczyni dowódcy pułku „W polskim społeczeństwie od dawna funkcjonuje stereotyp damy i rycerza(…) Przyszedł czas zmian. Czas obalania mitów (…) Od pół roku towarzyszę dowódcy w prowadzeniu pułku.”, Przewodniczącej partii „Kobiety są dziś potrzebne, by kultura polityczna odbiła się od dna” i Prezeski Polskiego Związku Piłki Nożnej „Stwórzmy warunki rozwoju i ewolucji piłki nożnej przede wszystkim w szkołach. Potrzebujemy wykwalifikowanych, chętnych do pracy, niebojących się wyzwań szkoleniowców.” Uczestniczki konkursu w swoich pracach często stwierdzały, że chcą mieć możliwość godzenia macierzyństwa z karierą zawodową i podkreślały pilną konieczność zmian w obszarze godzenia życia zawodowego z rodzinnym „kobiety nie powinny stać przed wyborem – kariera albo rodzina, (…) potrzebne są m.in. przyzakładowe żłobki i przedszkola”. Duża część finalistek konkursu pochodzi z małych miast. Listy rekomendacyjne nauczycielek i nauczycieli dają obraz dziewczyn z wielkim talentem przywódczym i odwagą, angażujących się w działania społeczności lokalnej i skupiających wokół siebie otoczenie.
Finalistki konkursu spotykają się 14 czerwca w Warszawie z kobietami pełniącymi najwyższe funkcje kierownicze w świecie biznesu, mediów i polityki.
Z przeprowadzonego przez CBOS w 2006 r. sondażu na temat sytuacji kobiet i mężczyzn na rynku pracy wynika, że kobiety w roli szefa są mniej chętnie widziane niż mężczyźni – jedynie 49% ankietowanych deklaruje, że płeć szefa nie ma dla nich znaczenia, aż 39% ankietowanych deklaruje, że wolałoby, aby ich szefem był mężczyzna, a jedynie 9%, aby była to kobieta. Zjawisko to związane jest z silnie utrwalonymi stereotypami oraz wzorcami ról rodzajowych, wykluczającymi kobiety z wyższych szczebli władzy. Sytuacja ta musi ulec zmianie. W Polsce kobiety są większością wśród osób z wykształceniem wyższym, a stanowią jedynie 33% kadry kierowniczej, 2% w zarządach firm oraz 7% w radach i komisjach mających wpływ na polską naukę. Przełamywanie stereotypów na temat kobiet i władzy oraz promocja kobiet na najwyższych szczeblach decyzyjnych w nauce, polityce i gospodarce, jest konieczne dla zapewnienia Polsce zrównoważonego rozwoju i sukcesu gospodarczego.
Magdalena Kucharska, tel. +48 (22) 694 76 83 magdalena.kucharska@kprm.gov.pl