Spółdzielczy browar zatrudniający osoby zagrożone społecznym wykluczeniem, schronisko dla zwierząt prowadzone przez osoby, które doświadczyły bezdomności, piernikowy biznes wspierający młodzież z pieczy zastępczej w procesie usamodzielniania się - to tylko niektóre z przedsiębiorstw społecznych - laureatów konkursu Społeczny StartUp.
Celem projektu jest nie tylko merytoryczne i finansowe wsparcie w rozwoju przedsięwzięć, które przyczyniają się do rozwiązywania problemów społecznych, ale także propagowanie i szerzenie wiedzy na temat tego typu przedsiębiorczości w Polsce. – Wśród laureatów konkursu są ludzie, którzy ze swoimi umiejętnościami mogliby spokojnie zasilać szeregi wysoko sytuowanych pracowników tzw. tradycyjnego biznesu. Z różnych powodów zdecydowali się pracować w sferze społecznej, ale robią to inaczej. Nie wyciągają ręki po pieniądze, ale sami budują wartość. Odkrywają potencjał tam, gdzie inni widza tylko nieszczęście. To awangarda nowych rozwiązań starych problemów społecznych i dlatego warto ich wspierać i z nimi pracować – mówi Agata Stafiej-Bartosik prowadząca Fundację Ashoka w Polsce.
Według Grzegorza Piwowara, wiceprezesa Banku Pekao S.A. i jednego z jurorów, jury konkursu miało wyjątkowo trudne zadanie. – Wybór 10 najlepszych przedsiębiorstw społecznych z grona 37 uczestników konkursu nie był łatwy. W Polsce jest coraz więcej wspaniałych osób, które mają innowacyjne podejście do pomagania innym i chcą zmieniać otaczającą nas rzeczywistość. Gratuluję zwycięzcom ich pomysłów oraz zaangażowania w realizację szlachetnej idei przedsiębiorczości społecznej – mówi Grzegorz Piwowar.
- Stowarzyszenie Wielkopomoc, prowadzące dom wspólnotowy dla 23 osób bezdomnych. Do konkursu Stowarzyszenie zgłosiło się z projektem schroniska dla psów, którym opiekują się członkowie wspólnoty;
- Fundacja Sławek, która pomaga więźniom, byłym więźniom oraz ich rodzinom w powrocie do społeczeństwa i na rynek pracy. Zgłoszony przez nich projekt Gojiland dotyczy pierwszej w Polsce profesjonalnej uprawy jagód Goji w Mieni koło Mińska Mazowieckiego.
- Fundacja SYNAPSIS, która od 25 lat oferuje stałe, wysokospecjalistyczne świadczenia dla osób z autyzmem (OzA) i ich rodzin. Fundacja prowadzi też pierwsze w Polsce przedsiębiorstwo społeczne, które zatrudnia 24 osoby z autyzmem. Pracownia Rzeczy Różnych zajmuje się ceramiką, stolarstwem, rękodziełem artystycznym.
- Spółdzielnia socjalna Wspólny Stół, która rozpoczyna prowadzenie restauracji zatrudniającej osoby długotrwale bezrobotne. Restauracja sąsiadująca z ekskluzywnym hotelem będzie serwować zdrowe, ekologiczne potrawy, zainspirowane ideą „slow food”, a także prowadzić edukację (spotkania, warsztaty) ekologiczną.
- Spółdzielnia socjalna FADO, która doradza firmom i instytucjom, jak dostosowywać ich produkty, usługi oraz przestrzeń do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a także oferuje produkty i usługi dla osób niesłyszących, które pozwalają im lepiej komunikować się ze światem.
- Spółdzielnia socjalna Dalba, która założyła browar spółdzielczy, zatrudniający 13 osób z niepełnosprawnością intelektualną. Browar stworzony przez Dalbę to jedyny tego typu podmiot w Polsce. Jego działalność osadzona będzie w regionalnych tradycjach Pomorza.
- Fundacja Samodzielni Robinsonowie, która założyła Food for Good – przedsiębiorstwo społeczne produkujące pierniki. Food for Good przyucza do zawodu oraz zatrudnia młodzież z pieczy zastępczej, wspierając młodych ludzi w procesie usamodzielniania się.
- FAJNA Spółdzielnia Socjalna, zatrudniająca osoby z niepełnosprawnościami, która obecnie rozwija projekt wysp sprzedażowych w centrach handlowych, oferujących nie tylko produkty, ale także usługi podmiotów ekonomii społecznej.
- Stowarzyszenie Serfenta, które popularyzuje plecionkarsto i aktywizuje zawodowo społeczności z obszarów wiejskich.
- Dalej Razem – spółka powołana przez Stowarzyszenie Pomocy osobom Autystycznym, która ma na celu przede wszystkim aktywizację zawodową i zatrudnienie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Nowy produkt spółki, EdWords, to aplikacja stanowiąca bazę grafik i zdjęć z możliwością edycji podpisów i wydruku. Obrazki z podpisami wykorzystuje się, aby umożliwić osobom z autyzmem komunikowanie się ze światem.
W ramach doradczej części projektu przeprowadzone będą także dokładne analizy potrzeb, które pozwolą wybrać dla uczestników odpowiednich doradców i ułożyć dostosowane do konkretnych potrzeb programy konsultacji. Przez kolejne osiem miesięcy uczestnicy, wraz z ekspertami z różnych dziedzin będą pracować nad swoimi modelami biznesowymi. Przedsiębiorstwa otrzymają także wsparcie finansowe na pokrycie kosztów, których nie uda się pokryć z działalności gospodarczej lub innych źródeł, a które w opinii ekspertów okażą się kluczowe dla rozwoju przedsiębiorstwa. Następnie we współpracy z ekipą TEDxWarsaw laureaci przygotują wystąpienia dla potencjalnych inwestorów.
– W moim przekonaniu konkurs Społeczny StartUp był szczególną okazją dla Fundacji do tego, by po pierwsze poznać innowacyjne przedsiębiorstwa społeczne działające w Polsce, a po drugie by nawiązać i podtrzymać współpracę z tak zaangażowanymi i doświadczonymi partnerami, jak Fundacja Ashoka i Bank Pekao S.A. Jestem pewien, że zwycięskie projekty skorzystają z tego wsparcia zarówno w obszarze innowacyjności, jak i zrównoważonego rozwoju – mówi Maurizio Carrara, prezes UniCredit Foundation.
Patronat nad konkursem objęły portale ekonomiaspoleczna.pl, egospodarka.pl, CR Navigator oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu.