Wsparcie w Starcie: Holistyczna rewolucja – emocje i kompetencje otwierają drogę do samodzielności!
W dzisiejszym świecie, charakteryzującym się dynamicznie zmieniającym się rynkiem pracy oraz rosnącą presją społeczną, kluczowe staje się wszechstronne wsparcie osób, które z różnych powodów potrzebują pomocy w odnalezieniu się w nowych realiach. Projekt „Wsparcie w Starcie 4.0” wpisuje się w ten trend, proponując unikalne rozwiązanie polegające na połączeniu wsparcia emocjonalno-społecznego z rozwojem kompetencji edukacyjnych i zawodowych.
Projekt dla młodych
Fundamentem „Wsparcia w Starcie” jest przyjęcie perspektywy osi emocje – kompetencje, która odzwierciedla głębokie przekonanie, że rozwój zawodowy nie może być efektywny bez równoczesnego wzmocnienia sfery emocjonalnej, a praca nad deficytami społecznymi wymaga praktycznych działań związanych z edukacją i umiejętnościami przydatnymi na rynku pracy. Kluczową rolę w tym procesie pełni mentor, który buduje z uczestnikiem partnerską relację opartą na zaufaniu, wsparciu i wzajemnym szacunku. To właśnie ta więź jest najważniejszym czynnikiem warunkującym gotowość do zmiany, wytrwałość w dążeniu do celu i otwartość na nowe doświadczenia.
Warto podkreślić, że uczestnikiem projektu może być osoba zmagająca się z różnymi wyzwaniami życiowymi – może to być trudna sytuacja rodzinna, długotrwałe bezrobocie, przerwana edukacja czy brak motywacji do samorozwoju. Często tłem problemów i trudności jest występujące w rodzinie uzależnienie. Dzięki indywidualnemu planowi rozwoju (IPR), który jest opracowywany wspólnie z mentorem, każdy beneficjent otrzymuje spersonalizowaną ścieżkę działań ukierunkowaną na realizację konkretnych celów edukacyjnych i zawodowych.
Diagnoza
Pierwszym krokiem w procesie wsparcia jest szczegółowe rozpoznanie sytuacji uczestnika – jego potrzeb, deficytów, ale także zasobów. Zespół projektu (mentor, doradca zawodowy i psycholog) ocenia zarówno kompetencje społeczne i zawodowe, jak i sferę emocjonalną czy psychiczną. Dzięki temu możliwe jest określenie indywidualnych celów, które uwzględniają zainteresowania, predyspozycje oraz aspiracje beneficjenta. Solidna diagnoza stanowi fundament dalszych działań i pozwala uniknąć proponowania rozwiązań niedopasowanych do rzeczywistej sytuacji podopiecznego. Czasami możliwa jest krótsza ścieżka, kiedy beneficjent trafia do projektu już na etapie realizacji swoich aspiracji. Wtedy proces diagnozy dotyczy wsparcia w osiągnięciu już realizowanych celów.
Indywidualny Plan Rozwoju (IPR)
Na podstawie wyników diagnozy opracowywany jest IPR – plan, w którym sprecyzowane zostają zamierzenia i kroki służące osiągnięciu wyznaczonych celów. Dokument ten pełni jednocześnie funkcję kontraktu między projektem a uczestnikiem. Zawarte w nim zapisy określają nie tylko zobowiązania beneficjenta, ale także obowiązki kadry związanej z projektem, co wpływa na budowanie odpowiedzialności i poczucia wpływu samego uczestnika. IPR obejmuje zarówno działania służące rozwojowi kompetencji, takie jak kursy, szkolenia, doradztwo zawodowe, aktywność beneficjenta na rynku pracy, ale też formy wsparcia emocjonalnego – spotkania z mentorem czy konsultacje psychologiczne.
Realizacja założeń IPR
Najistotniejszym elementem realizacji „Wsparcia w Starcie 3.0” jest regularna praca z mentorem. Spotkania indywidualne umożliwiają beneficjentowi uzyskanie fachowego wsparcia merytorycznego, ale także – co równie ważne – opieki psychologicznej i emocjonalnej. Dzięki temu uczestnik uczy się radzić sobie z wyzwaniami związanymi np. z poszukiwaniem pracy, jej utrzymaniem, podjęciem na nowo lub kontynuowaniem nauki. W ramach projektu przewidziano także kursy, szkolenia i warsztaty oraz inne działania (takie jak wolontariat), które pozwalają podnosić kwalifikacje zawodowe oraz umiejętności interpersonalne. Dodatkowo oferowane są spotkania z doradcą zawodowym czy psychologiem, dzięki którym beneficjent może odkryć własne predyspozycje i wzmocnić samoocenę. Szybko zmieniające się realia rynku pracy wymagają tez elastycznego podejścia do kwalifikacji i wybieranych przez beneficjentów zawodów. Zdarza się, że któryś z uczestników potrzebuje uzyskać uprawnienia eklektyczne lub mityczne już uprawnienia na wózki widłowe. Ale gros szkoleń i kursów dotyczy zupełnie innych tematów. Wśród tych bardziej egzotycznych to; kurs DJ, car wrappingu, programowania (Python), „Osocze i fibryna”, kursy masażu, terapii manualnej, tatuażu, Kinetic Control, kulinarne, pszczelarskie czy remontowe.
Działania przy PWD (placówkach wsparcia dziennego)
Elementem projektu były także działania dla starszych lub byłych wychowanków PWD prowadzonych przez organizacje partnerskie. Wobec różnorodnej warszawskiej oferty dla dzieci, młodzież i młodzi dorośli często są pozostawieni sami sobie i wypracowane przez lata sukcesy w pracy z nimi w placówkach, zostają zaprzepaszczone przez brak wsparcia na późniejszym, dodajmy - bardzo newralgicznym – etapie. Praca ta koncentrowała się na budowaniu społeczności, wsparciu i integracji , ale także na zdobywaniu konkretnych umiejętności społecznych, komunikacyjnych, radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, np. ze stresem. Proponowane zajęcia były wynikiem zgłaszanych potrzeb, więc były bardzo różne – od biwaku przez wycieczki do ważnych miejsc, korepetycje, po warsztaty relaksacji i psycho-edukacyjne. Ważnym elementem był udział w turnieju piłkarskim SerduszkoCup, który corocznie odbywa się w czerwcu. Beneficjenci nie tylko wystawiali swoją drużynę, ale byli aktywnymi organizatorami wydarzenia – pomagali w transporcie, rozstawianiu sprzętów a także obsłudze gastronomii. Bardzo ważnym czynnikiem generującym rozwój uczestników w tym działaniu była szeroko rozumiana inkluzja – rozumiana jako włączanie ich w działania w ramach których mogą poznać, rozwinąć i „skonsumować” swoje kompetencje.
Działania wspierające
Uzupełnieniem procesu wsparcia są działania o charakterze ogólnym, które wzmacniają zarówno uczestników, jak i kadrę projektu. Należą do nich szkolenia podnoszące kompetencje mentorów, szkolenia dla beneficjentów niezwiązane bezpośrednio z IPR, a także promowanie idei wolontariatu. Uczestnictwo w akcjach wolontariackich wspiera rozwój empatii, poczucia sprawczości oraz umiejętności komunikacyjnych. Co ważne, projekt oferuje także pomoc w wyszukiwaniu ofert edukacyjnych lub zawodowych poza samym projektem, aby zapewnić jak najpełniejszą drogę do sukcesu.
„Wsparcie w Starcie 4.0” to nie tylko kolejna inicjatywa społeczna – to wielowymiarowy program, który łączy pracę nad rozwojem osobistym z tworzeniem realnych szans na rynku pracy. Istotną rolę pełni tu mentor, którego zaangażowanie i wiara w możliwości beneficjenta przekładają się na wzrost motywacji oraz gotowość do przełamywania barier. Dzięki kompleksowemu podejściu i skupieniu na sferze emocjonalnej, uczestnicy zyskują nie tylko konkretne kwalifikacje, ale też poczucie własnej wartości i wiarę we własne siły. To właśnie holistyczna formuła i partnerska relacja między mentorem a beneficjentem czynią z „Wsparcia w Starcie” program o wyjątkowej skuteczności w kreowaniu pozytywnych zmian. Warto, aby decydencie rozważyli możliwość rozszerzenia projektu na obszar całej Warszawy.
Inkubator Rozwoju
Innowacyjnym elementem projektu było zawarcie w ofercie prowadzenia działań na rzecz pozyskiwania zarówno środków finansowych, wsparcia produktowego jak i partnerów do działań rozwijających projekt. Zainwestowane w to działanie środki zwróciły się kilkukrotnie, także w formie niematerialnej poprzez nawiązane, długofalowe inicjatywy. Dobrym przykładem jest Fundacja Drzewo i Jutro. Współpraca z tą organizacją zaowocowała wsparciem finansowym na dodatkowego wychowawcę w pwd prowadzonym przez lidera projektu.
Projekt Wsparcie w Starcie realizowany jest od 2016 roku i doczekał się już 3 edycji. Otrzymał nagrodę S3KTOR 2019 w kategorii systemowy, za najlepszą warszawską inicjatywę pozarządową w Warszawie. Projekt jest realizowany jako Lokalny System Wsparcia dla młodzieży i młodych dorosłych w wieku 15-26 lat na terenie Dzielnic Praga Północ, Praga Południe, Targówek i wpisuje się w działania rewitalizacyjne tego obszaru. Projekt realizowany jest w partnerstwie - liderem jest Stowarzyszenie Serduszko dla Dzieci, partnerami Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, Stowarzyszenie dla Rodzin, Armia Zbawienia i Stowarzyszenie Katolicki Ruch Antynarkotyczny KARAN. Działanie jest współfinansowane ze środków m.st. Warszawy.
Źródło: Stowarzyszenie "Serduszko dla Dzieci"