Wielkopolskie organizacje zaniepokojone propozycją niskiej alokacji środków z UE
"Grupa ds. społeczeństwa obywatelskiego KM WRPO wyraża zaniepokojenie wstępną propozycją bardzo niskiego poziomu alokacji środków planowanych dla województwa wielkopolskiego zaprezentowaną podczas konsultacji projektu Umowy Partnerstwa na l. 2021-2027" – czytamy w stanowisku skierowanym do marszałka Marka Woźniaka, Przewodniczącego Komitetu Monitorującego WRPO Wielkopolska.
Grupa robocza ds. społeczeństwa obywatelskiego KM WRPO złożyła podjęte stanowisko (treść w załączeniu) w związku z zaproponowaną przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej kwotą alokacji dla woj. wielkopolskiego na lata 2021-2027 w ramach projektu Umowy Partnerstwa
Niniejsze stanowisko zostanie też zgłoszone w trybie uwag w ramach procesu konsultacji.
Stanowisko Grupy w związku z zaproponowaną przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej kwotą alokacji dla woj. wielkopolskiego na lata 2021-2027 w ramach projektu Umowy Partnerstwa z dnia 11 lutego 2021 r.
Grupa ds. społeczeństwa obywatelskiego KM WRPO wyraża zaniepokojenie wstępną propozycją bardzo niskiego poziomu alokacji środków planowanych dla województwa wielkopolskiego zaprezentowaną podczas konsultacji projektu Umowy Partnerstwa na l. 2021-2027. Otóż, dla Wielkopolski w perspektywie 2021-2027 Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zaproponowało kwotę zaledwie w wysokości 1,07 mld euro, tj. aż o 56 proc. (!) mniej niż w okresie 2014-2020. Dla przypomnienia, w bieżącym regionalnym programie operacyjnym mamy w województwie wielkopolskim do dyspozycji blisko 2,5 mld euro. Powoduje to drugi, po woj. dolnośląskim, najniższy poziom finansowania w przeliczeniu na 1 mieszkańca w Polsce - 306 euro. Przy takiej alokacji środków mieszkańcy naszego regionu otrzymają do dyspozycji prawie 3 razy mniej środków, niż mieszkańcy Polski wschodniej.
Faktem jest, że Wielkopolska w 2018 roku osiągnęła poziom dochodu na mieszkańca przekraczający wartość 75% PKB średniej w Unii Europejskiej i weszła do grona lepiej rozwiniętych unijnych regionów. Skutkiem tego awansu rozwojowego jest jednak niższy niż dotychczas poziom unijnego wsparcia, z czym należy się pogodzić. Pragniemy jednak zauważyć, że Wielkopolska jest zróżnicowana wewnątrzregionalnie, odnotowywane są dysproporcje pomiędzy aglomeracją poznańską a pozostałymi obszarami odległymi od stolicy województwa. Niemniej jednak obserwujemy, że sama Metropolia Poznań boryka się z wyzwaniami, na które niezbędne są spore nakłady, w szczególności w zakresie włączania społecznego, niwelowania nierówności społecznych oraz w kontekście wdrażania aspektów Europejskiego Zielonego Ładu.
Oczekujemy od Rady Ministrów RP:
● podwyższenia alokacji dla woj. wielkopolskiego na l. 2021-2027
● ponownego przeanalizowania sytuacji województwa, zwłaszcza w kontekście wyzwań związanych z integracją społeczną, włączaniem społecznym, deinstytucjonalizacją usług publicznych w obszarze społecznym (m.in. zdrowotnym, wspierania rodziny), zagadnienia te są częstym przedmiotem zaangażowania i pracy organizacji pozarządowych, które mogły być potencjalnym realizatorem wielu oczekiwanych i pożądanych projektów społecznych, w tym zagospodarowania infrastruktury społecznej;
● zmiany proporcji alokacji z proponowanej wg zasady 60/40, tj. 60% na programy krajowe i 40% na programy regionalne, na proporcję alokacji 50/50, tj. 50% na programy krajowe i 50% na programy regionalne, co byłoby ważnym krokiem ku decentralizacji po 30 latach samorządności w Polsce i realnym mierzeniem się z wyzwaniami wyrównywania nierówności społecznych na poziomie lokalnym;
● zastosowania mechanizmu bezpieczeństwa, który zapewniłby utrzymanie alokacji dla poszczególnych regionów na poziomie nie niższym niż 75% alokacji na l. 2014-2020;
● uwzględnienia przy podziale środków, kwot przypadających średnio na 1 mieszkańca danego regionu w celu wyeliminowania rażących dysproporcji, które występują przy proponowanym podziale;
● zapewnienia z budżetu państwa finansowania wkładów własnych dla podmiotów społeczeństwa obywatelskiego, tak aby poziom wymaganego wkładu własnego dla tych podmiotów nie wynosił więcej niż 5%, a w projektach wspierających osoby doświadczające wykluczenia społecznego odejście od wymaganego wkładu własnego (np. poprzez utworzenie specjalnego funduszu na ten cel w ramach Krajowego Planu Odbudowy, którego celem jest wzmocnienie odporności gospodarczej i społecznej).
Źródło: Grupa robocza ds. społeczeństwa obywatelskiego KM WRPO
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.