Kampania „we are more” ma na celu mobilizację europejskich polityków oraz decydentów do uznania ważnej roli kultury i sztuki w rozwoju państw europejskich, szczególnie poprzez zdecydowane wsparcie kultury w nadchodzących negocjacjach związanych z unijnym budżetem na lata 2014-2020. Obecnie w kampanię jest już zaangażowanych ponad 100 członków CAE oraz ponad 50.000 artystów i przedstawicieli szeroko rozumianego sektora kultury z całej Europy.
Cele kampanii skupiają się zarówno na ilości jak i jakości wsparcia sektora kultury szczególnie w kontekście dwóch kluczowych narzędzi polityki UE w tym zakresie: Programu Kultura oraz polityki spójności. Efektem ma być zwiększenie w najbliższych latach uczestnictwa i aktywności mieszkańców UE w kulturze i sztuce, zarówno na poziomie lokalnym, regionalnym, narodowym, jak i europejskim. Nazwa kampanii „we are more” jest pozytywnym przesłaniem odnoszącym się do różnorodnych dróg i sposobów, którymi zarówno osoby fizyczne, organizacje, instytucje, jak i całe społeczności mogą przyczynić się do rozwoju sektora kultury.
Inauguracja kampanii miała miejsce w BOZAR Centre for Fine ARTs w Brukseli, w obecności m.in.: Komisarz ds. Kultury - Androulli Vassiliou i ambasadorów kampanii: Marie Daulne (Belgia) i Pétera Forgacs (Węgry).
Międzynarodowa kampania „we are more” została przygotowana przez Culture Action Europe (organizację parasolową reprezentującą sektor kultury oraz artystów na poziomie Unii Europejskiej).
Z manifestu kampanii:
Kampania we are more dąży do zmobilizowania każdego, komu zależy na europejskiej kulturze. Polityka kulturalna oraz fundusze dedykowane kulturze, zarówno na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym czy europejskim, powinny być adekwatne do potrzeb wszystkich, którzy obecnie tworzą kulturę lub też będą ją tworzyć w przyszłości.
Wierzymy, iż konieczne jest określenie na nowo priorytetów dotyczących środków publicznych wydatkowanych w tej sferze, a więc przyczyniających się do rozwoju człowieka, tworzenia kapitału kulturalnego oraz społecznego najcenniejszych wartości Europy.
Konkretne cele kampanii ogniskują się wokół zwiększenia wsparcia dla działań kulturowych, które przynoszą korzyść wszystkim obywatelom Europy oraz stymulują zadowolenie z obcowania ze sztuką.
Apelujemy o:
Śmiały i odważny Program Kultura na lata 2014-2020, który będzie umożliwiał finansowanie nowatorskich działań w sztuce i w kulturze, działań będących odpowiedzią na nasze europejskie potrzeby oraz adekwatnych do naszych europejskich aspiracji. Programu, który będzie wspierał innowacyjną współpracę oraz będzie umożliwiał eksperymentowanie z nowymi artystycznymi, międzykulturowymi, społecznymi oraz ekonomicznymi modelami.
Wsparcie dla działań kulturowych oraz inwestycji w kulturze powinno być także zapewnione w ramach europejskiej polityki rozwoju regionalnego, gdzie obok rozwoju kapitału ludzkiego czy społecznego, zrównoważonego rozwoju, walki z wykluczeniem społecznym, powinny się znaleźć także: uczestnictwo w kulturze oraz wzmocnienie społeczeństwa obywatelskiego i dobrego rządzenia.
Skąd nazwa kampanii?
we are more to pozytywny komunikat (jest nas więcej/jesteśmy czymś więcej), który pokazuje złożoność dróg i sposobów za pomocą których zarówno osoby indywidualne, społeczności oraz organizacje artystyczne robią więcej oraz bardziej przyczyniają się - niż jest to powszechnie postrzegane - do rozwoju kapitału europejskiego poprzez działania kulturowe.
Unia Europejska to więcej niż węgiel i stal, potrzebujemy więcej niż jednego rynku, jesteśmy kimś więcej niż zwykłymi konsumentami.
Jesteśmy obywatelami, rodzicami, organizacjami artystycznymi, miłośnikami kultury oraz aktywnymi członkami społeczeństwa.
we are more jest dla wszystkich, którym zależy na europejskiej kulturze - zapisz się, poproś o materiały dotyczące kampanii, zorganizuj event. Zwróć się do zwolenników i przeciwników, publiczności czy sąsiadów, spieraj się, przekonuj i mobilizuj.
To sign the manifesto click here: www.wearemore.eu/manifesto