„Usiądźmy razem w ławce!” – rusza promocja klipu o różnorodności w polskich szkołach
Na Mazowszu osiedla się połowa cudzoziemców, którzy przyjeżdżają do Polski. Dlatego szkoły w Warszawie i okolicach są najbardziej zróżnicowane kulturowo – uczą się tu dzieci z Ukrainy, Wietnamu, Chin, Czeczenii, Syrii i wielu innych państw.
Obecna sytuacja na świecie, napływ migrantów z regionów konfliktu, terroryzm i rozpowszechniające się nastroje ksenofobiczne budzą nieufność i niechęć także między dziećmi różnych kultur w polskiej szkole. Zdarza się, że cudzoziemskie dzieci są dziś obrażane i zastraszane.
Tymczasem szkoła jest miejscem dla wszystkich dzieci. Dlatego Fundacja Polskie Forum Migracyjne od pięciu lat prowadzi skierowany do dzieci projekt „Cały świat w naszej klasie”. Uczymy dzieci tolerancji i otwartości, szacunku dla drugiego człowieka bez względu na kolor skóry czy wyznanie.
Dotarliśmy z warsztatami integracyjnymi do 30 szkół. 2000 uczniów polskich i cudzoziemskich wzięło udział w projekcie. Klip jest podsumowaniem piątej edycji tego przedsięwzięcia.
Od kwietnia 2015 r. w szkołach w Warszawie i na Mazowszu Fundacja Polskie Forum Migracyjne prowadziła zajęcia, dzięki którym dzieci w wielokulturowych klasach mogły lepiej się zrozumieć. Psycholożki międzykulturowe uczyły dzieci, by z dumą opowiadały o swoich polskich, wietnamskich, czeczeńskich czy ukraińskich korzeniach.
Celem projektu jest uwrażliwianie najmłodszych na różnorodność kulturową, ale także wspieranie uczniów cudzoziemskich w radzeniu sobie z przejawami dyskryminacji w szkole, praca nad podniesieniem ich samooceny i wiary we własne możliwości. Prowadziliśmy „pogotowie antydyskryminacyjne” w Ośrodku dla Cudzoziemców na warszawskim Targówku oraz w biurze Fundacji Polskie Forum Migracyjne, wspierając rodziny doświadczające dyskryminacji. Ważną częścią projektu jest kampania antydyskryminacyjna pod tytułem „Usiądźmy razem w ławce!”, na którą składa się promocja wideoklipu oraz wysyłka do szkół plakatów i planów lekcji, które zachęcają do komunikacji międzykulturowej.
Projekt „Cały świat w naszej klasie” jest współfinansowany przez Biuro Edukacji m. st. Warszawy oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Kształtowanie postaw od najmłodszych lat
Z doświadczenia PFM wynika, że postawy dyskryminujące pojawiają się już w bardzo młodym wieku:
Postawy ksenofobiczne, rasistowskie i niechęć wobec cudzoziemców są prezentowane już przez bardzo małe dzieci, nawet 5-6-latki Jest to wiek, w którym te postawy są elastyczne i mamy na nie wpływ. Dlatego tak ważna jest edukacja dzieci na tym etapie, zanim utrwalą się stereotypy - mówi Marta Piegat-Kaczmarczyk, psycholożka międzykulturowa i koordynatorka projektu. – Widać, że dzieci kopiują postawy rodziców – dodaje.
Dobre praktyki w szkole kluczem do tolerancji
Szkoła wielokulturowa to wyzwanie dla nauczycieli, dzieci polskich, a przede wszystkim dzieci cudzoziemskich i ich rodzin. W ostatnich latach wprowadzono prawne regulacje dotyczące edukacji w szkole wielokulturowej. Szkoły, w których uczą się dzieci cudzoziemskie mają prawo do zatrudnienia asystenta kulturowego oraz do wprowadzenia dodatkowych lekcji polskiego i zajęć wyrównawczych z przedmiotów, w których dzieci cudzoziemskie mają zaległości – nadal jednak te mechanizmy są wykorzystywane w minimalnym stopniu.
Dzieci cudzoziemskie w Polsce – prognozy na przyszłość
Jak wynika z danych Ministerstwa Edukacji Narodowej, w publicznych polskich przedszkolach i szkołach uczy się około 7,5 tys. dzieci cudzoziemskich, w tym ponad 2 tys. w szkołach w Warszawie. Trudno przewidzieć rozwój sytuacji w kontekście planowanego przyjazdu do Polski grup uchodźców, gościmy też systematycznie cudzoziemców przybywających do Polski do pracy: w pierwszym półroczu 2015 r. wojewodowie przyjęli ponad 47 tys. wniosków o legalizację pobytu. Liczba dzieci innego niż polskie pochodzenia w polskich szkołach będzie w najbliższym czasie wzrastać.
Zamachy w Paryżu – nowe wyzwania w naszej pracy?
Fundacja Polskie Forum Migracyjne solidaryzuje się z ofiarami aktów terrorystycznych i ich rodzinami. Jednocześnie sprzeciwiamy się utożsamianiu uchodźców i wszystkich cudzoziemców z zamachowcami.
Terroryzm to zło, dla którego nie ma usprawiedliwienia. Trzeba jednak pamiętać, że przed tym właśnie złem uchodźcy szukają ochrony, przed nim uciekają ze swoich krajów. Znakomita większość cudzoziemców w Polsce to ludzie, którzy szukają u nas miejsca do spokojnego życia.
Ostatnie wydarzenia we Francji nasilają w Polsce postawy niechęci, nawet wrogości do cudzoziemców. Tymczasem w naszym przekonaniu jedyną szansą na bezpieczny i spokojny rozwój naszego kraju to integracja – dialog i budowanie współpracy między ludźmi różnych kultur. Budujemy ten dialog od najmłodszych lat.
Odwiedź serwis wiadomosci.ngo.pl.
Źródło: Polskie Forum Migracyjne