Stop bandytom drogowym! Miasto Jest Nasze postuluje zmiany w przepisach ruchu drogowego
Ponad pięć lat temu, w lipcu 2019 r., Miasto Jest Nasze wraz z innymi ruchami miejskimi i organizacjami pod KPRM zainaugurowało kampanię społeczną ChodziOżycie.
Przedstawiono wówczas cztery postulaty zmian:
- Pierwszeństwo dla pieszych wchodzących na przejście
- Limit 50 km/h w terenie zabudowanym przez całą dobę
- Waloryzacja mandatów drogowych
- Skuteczna egzekucja przepisów drogowych.
ChodziOżycie 2.0
Dzięki nam i innym środowiskom walczącym o poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach udało się wprowadzić w życie trzy pierwsze postulaty. Doprowadziło to znaczącej poprawy bezpieczeństwa na drogach. Polska z szarego końca unijnych statystyk przesunęła się na środek. Liczba śmiertelnych ofiar wypadków w latach 2021 – 2023 r. spadła o ponad 15%!
Jednak ostatnie tragedie (na ul. Woronicza, Trasie Łazienkowskiej czy A1) oraz statystyki potwierdzają, że jest jeszcze sporo do zrobienia. Dlatego na dzisiejszej konferencji prasowej przedstawiliśmy postulaty ChodziOżycie 2.0. Są one następujące:
- Kontrola drogowa wchodzi w XXI w. Koniec z suszeniem – czas na automatyczny nadzór!
- Pełna automatyzacja kontroli. Automatyczne rejestrowanie łamania przepisów drogowych i niestosowania się do środków karnych (np. zbyt wysoka prędkość, wykrywanie kierowców prowadzących pojazdy mimo nałożonego zakazu prowadzenia pojazdów, jazda na czerwonym świetle, nielegalne parkowanie czy jazda po buspasach) za pomocą stacjonarnych i mobilnych urządzeń automatycznych takich jak fotoradary, odcinkowy pomiar prędkości, kamery systemów ITS.
- Koniec z ostrzeganiem o kontrolach. Brak oznakowania fotoradarów, koniec ze znakami ostrzegającymi o pomiarze oraz zakaz używania środków ostrzegających o pomiarach (np. aplikacje, nawigacje czy mapy).
- Powrót urządzeń do automatycznej kontroli do samorządów. Zmiana wprowadzona w 2016 r. okazała się fatalna dla bezpieczeństwa na Polskich drogach i uniemożliwiła rozwój automatycznej kontroli przez jednostki samorządu terytorialnego. Czas naprawić ten fatalny błąd i umożliwić samorządom korzystanie z nowoczesnych narzędzi do kontroli dróg.
- Surowsze kary!
- Zabójstwo drogowe. Wprowadzenie nowego rodzaju przestępstwa – kwalifikowanego typu wypadku z skutkiem śmiertelnym w przypadku rażącego naruszenia zasad bezpieczeństwa lub przekroczenia prędkości o ponad 50 km/h z maksymalną karą 20 lat, a także zwiększenie maksymalnego wymiaru kary do 25 lat w przypadku kierowania w stanie nietrzeźwości lub ucieczki.
- Zakaz wyścigów. Nowy typ przestępstwa – organizowanie oraz uczestnictwo w nielegalnych wyścigach na drogach publicznych.
- Przymusowa konfiskata pojazdu w razie złamania zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych.
- Publiczny rejestr kierujących z orzeczonym zakazem prowadzenia pojazdów. Upublicznianie danych osób wobec których orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów oraz obowiązkowa, regularna weryfikacja uprawnień do kierowania przez firmy leasingowe oraz wypożyczalnie samochodów.
- Koniec z kursami redukującymi punkty karne i kasowanie punktów karnych po 2 latach! Najlepsza metoda na brak punktów karnych? Jazda zgodnie z przepisami. Możliwość redukcji punktów karnych na specjalnych kursach organizowanych przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogoowego jest demoralizująca. Kursy redukujące punkty karne zostały już raz zlikwidowane – w 2022 r. i niestety przywrócone rok później. Te furtkę służącą bandytom drogowym należy jak najszybciej zamknąć. Same WORD-y powinny znaleźć inne źródła zarobku np. kursy doszkalające. Należy również przywrócić okres 2 lat po którym kasują się punkty karne.
- Sprawne wymierzanie kar – dość kombinowania!
- Domagamy się skutecznej egzekucji obowiązujących przepisów poprzez nakładanie kar za naruszenia przepisów drogowych w uproszczonym postępowaniu administracyjnym.
- Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jako odrębna instytucja z własnym funduszem oraz odbudowa Policji
- Przekształcenie KR BRD w odrębną instytucję – z własnym budżetem na poprawę BRD (Fundusz BRD). Umożliwi to dofinansowanie Państwowej Straży Pożarnej, Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz Policyjnej Drogówki.
- Uzupełnienie wakatów w Policji – obecnie ponad 2500 w Warszawie i kilkanaście tysięcy w całym kraju! Sprawiedliwe i sprawne Państwo musi być gwarantem bezpieczeństwa, życia i zdrowia swoich obywateli!
Źródło: Miasto Jest Nasze