Scenariusze lekcji wychowawczych przygotowane przez młodzież w projekcie „Moc w działaniu”
W ramach projektu „Moc w działaniu” grupa liderska licealistek i licealistów z Warszawy przygotowywała i przeprowadzała lekcje wychowawcze dla swoich klas. W przygotowaniu lekcji uczestniczyły mentorki i mentorzy.
Od końca
Rezultatem ich pracy jest zestaw scenariuszy, który przekazujemy wszystkim pedagogom i pedagożkom do wykorzystania. Zobaczcie, co aktualnie jest ważne dla młodych ludzi, jak chcieliby o tym opowiadać i co ich inspiruje.
Scenariusze są do pobrania tutaj.
O projekcie – budowanie poczucia sprawstwa
Celem projektu było:
- wzmacnianie w młodzieży poczucia sprawstwa poprzez wyposażenie jej w szereg kompetencji z zakresu komunikacji, budowania zespołu, umiejętności liderskich, obronie przed manipulacją
- wypracowanie wartościowych materiałów dydaktycznych w wyżej wymienionej tematyce, możliwych do zastosowania przez wychowawców klas licealnych
Przebieg
W projekcie wzięło udział ponad 100 uczniów i uczennic. Przeprowadziliśmy dla nich warsztaty integracyjne w plenerze inspirowane pedagogiką przygody (dla całych klas) a następnie cykl 4 warsztatów dla przedstawicieli z każdej klasy, wzmacniające ich umiejętności komunikacyjne i liderskie:
- Skuteczna komunikacja – budowanie komunikacji inspirowanej Porozumieniem bez Przemocy
- Stop manipulacji – zgrywalizowany warsztat o mechanizmach manipulacji w mediach i jak się przed nimi bronić
- Od konfliktu do współpracy – o budowaniu współpracującego zespołu na podstawie modelu Skali Współpracy
- Lider w zmianie – kształtowanie własnego stylu przywódczego
Następnie grupy, pod opieką mentorów i mentorek, przygotowały i przeprowadziły lekcje wychowawcze na ważne dla nich tematy i spisały scenariusze przekazane teraz innym nauczycielom.
Co uczniowie przekazali nam po działaniu? Między innymi:
Dowiedziałem się o sobie, o innych:
że jestem wyjątkowa i jak chcę, to mogę wszystko
każdy ma jakąś rolę w grupie i żadna nie jest zła
moja rola w grupie jest inna niż się spodziewałam
że mam więcej pomysłów niż myślałam
W projekcie wzięło udział ponad 100 uczniów i uczennic warszawskich liceów. Nie udałoby się, gdyby nie zaangażowanie ich wychowawczyń, które wsparły nas bardzo w logistyce całego przedsięwzięcia. Całość była bezpłatna dla uczestników, dofinansowana ze środków Fundacja Empiria i Wiedza w programie „InwestorJa”). Dziękujemy!
-
Scenariusze lekcji
pdf ・719.09 kB