Na co może liczyć organizacja pozarządowa, gdy zacznie współpracę z biblioteką? Jak się do takiej współpracy przygotować. I jak wykorzystać w działaniach organizacji nowoczesne narzędzia do poszukiwania pracy, efekt projektu "Praca. Enter. Biblioteka jako miejsce informacji o rynku pracy".
W projektach realizowanych przez FISE rolę przewodników pełnią bibliotekarze przygotowani do tego zadania podczas szkoleń. Biblioteki są zresztą rewelacyjnym ośrodkiem dla szukających pracy. W raporcie Huberta Borowskiego „Co robimy na komputerach w bibliotece i co z tego mamy?” czytamy, że w samych tylko bibliotekach biorących udział w Programie Rozwoju Bibliotek ok. 80 tys. osób szukało pracy będąc w bibliotece, a 26 tys. osób ją dzięki niej znalazło! Ponieważ jednak FISE udostępnia swój serwis online zupełnie bezpłatnie i zachęca do kreowania nowych rozwiązań, warto się za tymi rozwiązaniami rozejrzeć i znaleźć takie, które twojej organizacji pozwoli efektywnie pracować z tym nowoczesnym narzędziem.
Na co może liczyć organizacja pozarządowa, gdy zacznie współpracę z biblioteką?
- możliwość skorzystania z bibliotecznej przestrzeni, gdzie mogłyby odbywać się spotkania / zajęcia prowadzone przez organizację,
- możliwość wykorzystania komputerów, Internetu i innego sprzętu informatycznego znajdującego się w bibliotece,
- zamieszczanie informacji o działaniach na stronie internetowej biblioteki, rozwieszenie plakatów, wyłożenie ulotek, które pomogą dotrzeć do zainteresowanej grupy odbiorców,
- korzystanie z czasopism, książek i innych materiałów ułatwiających realizację zajęć (wyszukiwanie ofert pracy, podręczniki dotyczące pisania CV i przygotowania do rozmów kwalifikacyjnych),
- możliwość wspólnego ubiegania się o grant na realizację działań, także z innych źródeł finansowania, niedostępnych dla organizacji pozarządowych w przypadku samodzielnego aplikowania,
- a jeśli biblioteka brała udział w projekcie FISE i korzysta z narzędzia www.praca-enter.pl - pomoc przeszkolonego bibliotekarza, kontakt do autorów serwisu, podzielenie się doświadczeniami.
Jak organizacja powinna przygotować się do takiej współpracy?
- Sprawdzić, jakie projekty były i są realizowane w bibliotece.
- Opisać projekt i przygotować jego harmonogram oraz oczekiwane rezultaty.
- Spisać pomysły na współpracę z biblioteką.
- Przedstawić bibliotece projekt i pomysły na współpracę. Wskazać, jakie korzyści odniesie biblioteka, organizacja, i co zyskają mieszkańcy.
- Ustalić podział zadań i osoby, które za poszczególne zadania będą odpowiedzialne.
Projekt „Praca. Enter. Biblioteka jako miejsce informacji o rynku pracy” jest prowadzony przez Fundację Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych w ramach Programu Rozwoju Bibliotek.
Program Rozwoju Bibliotek jest wspólnym przedsięwzięciem Fundacji Billa i Melindy Gates i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, a jego realizatorem jest Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.
Źródło: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego