Zimowe miesiące dla osób w kryzysie bezdomności to okres szczególnie wymagający, niskie temperatury i niesprzyjające warunki pogodowe mogą stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia i życia. Dlatego w sezonie jesienno‑zimowym działań pomocowych w mieście jest więcej. Zaangażowane są organizacje pozarządowe, Straż Miejska, Policja i wyspecjalizowani streetworkerzy.
Okres jesienno-zimowy to trudne miesiące dla osób w kryzysie bezdomności, dlatego w tym czasie działania pomocowe organizacji pozarządowych, służb i pracowników społecznych są szczególnie intensywne.
To profesjonalny system wsparcia, którego celem jest dotarcie do osób w kryzysie i zapewnienie im bezpieczeństwa, schronienia oraz dostępu do podstawowych usług.Ważną rolę odgrywa także reakcja mieszkańców. W sytuacji zagrożenia życia należy dzwonić pod numer 112, natomiast w pozostałych przypadkach kontaktować się ze Strażą Miejską pod numerem 986 lub streetworkerami.
Wsparcie w terenie
Streetworkerzy to osoby, które pracują w terenie, docierając do miejsc przebywania osób bezdomnych – altanek, pustostanów, klatek schodowych, działek czy dworców, w Warszawie są przypisani do poszczególnych dzielnic, jest także streetworking medyczny obejmujący całe miasto. Dzięki temu pomoc może dotrzeć tam, gdzie jest najbardziej potrzebna.
Schroniska, noclegownie, jadłodajnie, łaźnie
Miasto finansuje i koordynuje pomoc przez cały rok, a zimą – ze zwiększoną intensywnością. Na terenie Warszawy działają m.in.:
- Placówki noclegowe i schronienia.
- 2 noclegownie oraz 3 miejsca interwencyjnego tymczasowego schronienia prowadzone przez Warszawskie Centrum Integracji „Integracyjna Warszawa”.
- 14 schronisk, w tym 6 z usługami opiekuńczymi dla osób wymagających dodatkowego wsparcia.
- Ogrzewalnie, które zapewniają bezpieczne miejsce do przebywania w mroźne dni i noce.
Wsparcie żywnościowe
W Warszawie działa 5 jadłodajni, w których osoby potrzebujące mogą otrzymać ciepły posiłek. Placówki prowadzą m.in. Zgromadzenie Sióstr św. Feliksa, Caritas, Zakon Braci Mniejszych Kapucynów oraz organizacje społeczne.
Higiena i podstawowe potrzeby
Dostępne są:
- 2 łaźnie – w tym jedna mobilna, czynna codziennie,
- 2 pralnie,
- punkty poradnictwa, w tym medycznego, psychologicznego i prawnego,
- punkt wsparcia dla kobiet prowadzony przez Fundację Serce Miasta.
To miejsca, w których osoby w kryzysie mogą zadbać o higienę, otrzymać czyste ubrania, skorzystać z pomocy specjalistów i uzyskać informacje o dalszych formach wsparcia.
Mobilny Punkt Poradnictwa – autobus, który ratuje zdrowie i życie
Ważnym elementem warszawskiego systemu pomocy jest Mobilny Punkt Poradnictwa (MPP) – specjalnie przystosowany autobus, który codziennie kursuje po mieście. Zapewnia transport pomiędzy placówkami, dociera do dworców oraz miejsc przebywania bezdomnych osób, a także oferuje możliwość otrzymania ciepłego napoju i rozmowy ze streetworkerami. W ramach MPP dostępne są również telefon i tablet, udzielana jest pomoc w wypełnianiu dokumentów oraz uzyskiwaniu niezbędnych świadczeń. Autobus działa codziennie, również w niedziele i święta, a zimą także popołudniami. To mobilne centrum wsparcia, które pozwala dotrzeć do osób, które z różnych powodów nie korzystają z tradycyjnych placówek.
Dlaczego to wszystko jest tak ważne?
Bezdomność to nie tylko brak dachu nad głową. To często skomplikowany kryzys życiowy, wynikający z problemów zdrowotnych, rodzinnych, ekonomicznych czy psychicznych. Dlatego pomoc musi być kompleksowa – od zapewnienia podstawowych potrzeb, przez wsparcie specjalistów, aż po działania streetworkerów, którzy budują relacje i motywują do zmiany.
Szczegółowy wykaz placówek, godzin otwarcia i kontaktów dostępny jest na stronie – Pomoc niskoprogowa - Wsparcie
Ze streetworkerami można kontaktować się poprzez Stowarzyszenie Pomocy i Interwencji Społecznej, e-mail – [email protected].
Źródło: Urząd m.st. Warszawy