Udział Polaków w działaniach organizacji pozarządowych zależy od ich opinii na temat sektora pozarządowego. Z badań Stowarzyszenia Klon/Jawor wynika, że jego wizerunek ciągle nie jest najlepszy, choć w ciągu ostatnich lat można mówić o jego stopniowej poprawie.
Polacy stopniowo zaczynają doceniać znaczenie organizacji w życiu lokalnych społeczności (35% uważa, że rozwiązują ważne problemy społeczne w ich sąsiedztwie, w 2006 roku było to zaledwie 26%), ciągle jednak nie widzą ich wpływu na sytuację ludzi w skali całego kraju (46% zgadza się, że organizacje mają na ogół niewielki wpływ na rozwiązanie ważnych problemów społecznych w Polsce, tylko 20% jest odwrotnego zdania). Poprawia się, ale bardzo powoli, wizerunek organizacji, o których jeszcze w 2003 roku 63% Polaków sądziło, że często dochodzi w nich do nadużyć i prywaty – w 2010 roku opinię tą podziela jednak ciągle 47% obywateli.
Wyniki badań z 2011 roku potwierdzają tezę, że poglądy Polaków na temat organizacjach pozarządowych są stabilne i nie ulegają łatwo zmianie. Wydaje się, że ich źródłem są często media lub opinie zasłyszane od innych i stosunkowo rzadko bywają one weryfikowane przez osobisty kontakt z organizacjami – w 2011 roku co prawda 88% Polaków zetknął się z działaniami organizacji (w tym właśnie za pośrednictwem mediów), ale tylko 28% korzystało z ich usług lub produktów. W tym kontekście warto przyjrzeć się opiniom osób znających organizację „od podszewki” – wolontariuszy.
Najbardziej wyróżniają się opinie wolontariuszy na temat udziału organizacji w rozwiązywaniu problemów społecznych w najbliższym sąsiedztwie – ponad połowa (52%) uważa, że jest on istotny. Mniej osób zaangażowanych społecznie zgadza się, że organizacje mają niewielki wpływ na poprawę sytuacji w całej Polsce, choć różnica między nimi, a ogółem Polaków nie jest duża (4 punkty procentowe). Wolontariusze rzadziej też dają wiarę zarzutom dotyczącym nieuczciwości organizacji, jednak aż 42% z nich zgadza się, że często dochodzi w nich do nadużyć i prywaty. O ile więc cieszy fakt, że wyobrażenia wolontariuszy o roli organizacji w życiu społecznym są dla sektora korzystniejsze, to jednocześnie niepokoi, że osoby bliżej z nimi związane na mają najlepszej opinii o zasadach, jakimi kierują się w działaniu.
Na zlecenie Stowarzyszenia Klon/Jawor i Stowarzyszenia Centrum Wolontariatu badanie zrealizowała firma Millward Brown SMG/KRC na losowej, reprezentatywnej próbie 1008 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Badanie było prowadzone między 18 a 21 listopada 2011 roku.
Źródło: inf. własna (ngo.pl)