Na coraz lepszy wizerunek organizacji składa się stabilny, wysoki poziom zaufania do stowarzyszeń i fundacji, coraz częstsze dostrzeganie rezultatów ich działań, a także coraz mniej podejrzliwości wobec motywacji do podejmowania działań społecznych.
Ponad połowa Polek i Polaków ma zaufanie do organizacji społecznych. Część z nich ufa fundacjom i stowarzyszeniom, mimo że nie miała kontaktu z konkretnymi organizacjami. Oznacza to, że samo hasło “organizacja społeczna” budzi pozytywne konotacje, w szczególności na tle innych instytucji, takich jak rząd czy media publiczne. Jednocześnie, kontakt z NGO, szczególnie osobisty, skutkuje jeszcze większym zaufaniem.
Warto też podkreślić stabilność zaufania do organizacji. Oznacza to, że w ostatnich latach nie wydarzyło się nic takiego, co wpłynęłoby na zaufanie do sektora – ani na minus, ani na plus. W przypadku innych instytucji poziom zaufania między rokiem 2017 a końcem 2020 znacząco się zmienił – najbardziej skrajnymi przykładami są kościół i media publiczne, które w znacznym stopniu utraciły zaufanie społeczne, a z drugiej strony małe firmy, które je zyskały i wysunęły się na czoło rankingu.
Zaufanie lub jego brak, szczególnie do tych instytucji, z którymi nie miało się osobistego kontaktu, często budowane jest na różnego rodzaju przekonaniach. Na podstawie danych zbieranych od 2012 roku widać, że Polki i Polacy coraz rzadziej podejrzewają, iż organizacje społeczne zakładane są po to, żeby w nich zarobić duże pieniądze, a także służą przekrętom czy korzyściom własnym. Z drugiej strony rośnie (choć wolniej) przekonanie, że stowarzyszenia rozwiązują ważne problemy lokalne, a także nie są bezsilne w radzeniu sobie z wyzwaniami w skali ogólnopolskiej.
To, co Polki i Polacy doceniają szczególnie w działaniach organizacji, to nastawienie na cel i wrażliwość na potrzeby innych. Z kolei najrzadziej (choć różnice nie są duże) wskazują za to skuteczność, a także przejrzystość działań.
POD LUPĄ to cykl portalu ngo.pl i Badań Klon/Jawor, w którym bierzemy na warsztat wybrane zagadnienie dotyczące życia organizacji społecznych i przyglądamy mu się z różnych stron.
Poznaj wcześniejsze odsłony cyklu „POD LUPĄ”:
Pod lupą ngo.pl: Style zarządzania
Źródło: Badania Klon/Jawor