POD LUPĄ to cykl portalu ngo.pl i Badań Klon/Jawor, w którym bierzemy na warsztat wybrane zagadnienie dotyczące życia organizacji społecznych. Zapraszamy na jego czwartą odsłonę: Jak Polki i Polacy widzą organizacje społeczne?
56 procent Polek i Polaków ufa organizacjom społecznym - wynika z sondażu przeprowadzonego przez Stowarzyszenie Klon/Jawor i Grupę 4P na początku listopada tego roku.* Poziom zaufania do fundacji i stowarzyszeń utrzymuje się na stałym poziomie: trzy lata temu deklarowało je 55 procent badanych.
Dla porównania: mediom publicznym ufa obecnie 28 procent respondentów, w 2017 roku - 40. To zjazd o 12 punktów procentowych. Rządowi spadło mniej, ale wciąż zaufaniem obdarza go niewielka grupa badanych (w 2020 to 26 procent respondentów, a w 2017 - 29).
Bierzemy te liczby pod lupę: przez najbliższe tygodnie w portalu ngo.pl będziemy szukać odpowiedzi na pytanie o to, jak społeczeństwo ocenia organizacje społeczne, a także co ma wpływ na ich wizerunek.
Szczególną rolę zwrócimy na media, politykę oraz działania samych fundacji i stowarzyszeń, zastanawiając się jaki mają wpływ na to, co o III sektorze wiedzą i myślą Polki i Polacy.
„W ostatnich 14 latach zaszła duża zmiana: kiedy zaczynałam pracę w Biurze RPO, organizacje pozarządowe (…) kojarzyły się głównie z działalnością charytatywną bądź grupą osób połączonych wspólnym hobby. Teraz okazało się, że organizacje pozarządowe mogą być intelektualnym zapleczem państwa. Wszystkie najważniejsze zmiany, które dzieją się obszarze prawnoczłowieczym i równościowym, są wypracowywane w organizacjach” - powiedziała niedawno w rozmowie z portalem ngo.pl Anna Błaszczak-Banasiak, była dyrektorka Zespołu do spraw Równego Traktowania w Biurze RPO. Zmienia się więc zarówno obraz, jak i rola III sektora: z badania wynika, że 16 procent Polek i Polaków brało udział w działaniach organizacji, dla 29 procent głównym źródłem wiedzy o nich są media.
Zaprezentujemy nie tylko pełne wyniki badania. Omówimy je dokładnie z ekspertem. Przyjrzymy się również temu, jak obraz organizacji społecznych zmieniał się w ostatnich latach pod wpływem wcześniej wymienionych czynników. Otworzymy debatę o tym, czy w spolaryzowanej Polsce NGO-sy powinny być neutralne czy zaangażowane, licząc na to, że poznamy Wasze zdanie.
Nie zabraknie też porad dla organizacji, które budują swój wizerunek. Zapraszamy do portalu.
*Badanie zostało przeprowadzone na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków 18-70 lat (N=1023, CAWI) w dniach 4-6.11.2020).
POD LUPĄ to cykl portalu ngo.pl i Badań Klon/Jawor, w którym bierzemy na warsztat wybrane zagadnienie dotyczące życia organizacji społecznych i przyglądamy mu się z różnych stron.
Poznaj wcześniejsze odsłony cyklu „POD LUPĄ”:
Pod lupą ngo.pl: Style zarządzania
Źródło: informacja własna ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.