Otwierają umysły i serca. Szkoły niepubliczne kończą 30 lat
Kilka procent w całej Polsce, nawet kilkanaście procent w stolicy – już tylu polskich uczniów uczęszcza do szkół niepublicznych. Taka popularność to sukces placówek, które w skromnych warunkach rozpoczynały swoją działalność w 1989 roku. 30 lat później, 21 listopada 2019 r., przedstawiciele oświaty niepublicznej spotykają się Pałacu Chodkiewiczów w Warszawie na ogólnopolskiej konferencji pt. „Otwarte umysły i serca”.
Pierwsi uczniowie rozpoczęli naukę w szkołach niepublicznych we wrześniu 1989 roku. 30. rocznicę powstania placówek, które przełamały państwowy monopol na edukację, świętują przedstawiciele organizacji oświaty niepublicznej z całego kraju. Warszawska konferencja stanowi okazję do przypomnienia, co wniosły do polskiej edukacji i czym dzisiaj wyróżniają się prowadzone przez nie szkoły.
– Trzydzieści lat temu walczyliśmy o uzyskanie prawa do zakładania szkół autonomicznych, prowadzonych przez inne podmioty niż państwo, aby przełamać monopol edukacyjny, jaki panował w czasach PRL-u, kiedy podstawowym zadaniem szkoły było przekazywanie młodzieży obowiązującej ideologii – wspomina Krystyna Starczewska, prezes Krajowego Forum Oświaty Niepublicznej, założycielka i wieloletnia dyrektorka I SLO „Bednarska”. – Chcieliśmy stworzyć szkoły, które służyć będą uczniom – rozwijać ich uzdolnienia i zainteresowania, samodzielne i krytyczne myślenie, uczyć umiejętności pracy zespołowej i współodpowiedzialności za tworzoną z innymi społeczną wspólnotę. Byliśmy przekonani, że motywem skłaniającym uczniów do nauki nie powinna być wyłącznie rywalizacja o stopnie lub lęk przed karą. Chcieliśmy, aby szkoła stała się miejscem, w którym realizowane będą najistotniejsze potrzeby dzieci i młodzieży, miejscem lubianym i cenionym przez uczniów. Przez trzydzieści lat powstało Polsce wiele szkół niepublicznych realizujących te wartości. Jesteśmy przekonani, że w tym właśnie kierunku powinien zmierzać cały system polskiej edukacji – mówi.
Konferencja „Otwarte umysły i serca” to nie tylko okazja do rozmowy o historii i sukcesach szkół, ale także do zaakcentowania ich obecnych potrzeb.
– „Otwarte umysły i serca” to nieprzypadkowy tytuł konferencji. Uczymy dzieci otwartości na świat i drugiego człowieka oraz odwagi w działaniu. Przygotowujemy uczniów do stawiana czoła wyzwaniom przyszłości, takim jak kryzys klimatyczny, wielokulturowość czy robotyzacja – wylicza Zygmunt Puchalski, prezes Społecznego Towarzystwa Oświatowego. – Mimo niewątpliwych sukcesów naszych szkół na polu edukacji i wychowania, nasza rola w systemie edukacji bywa nadal niedoceniana. Konferencja ma pokazać, że szkoły niepubliczne to ważne ogniwo krajowej oświaty, które może być źródłem inspiracji dla ludzi chcących doskonalić polską edukację – dodaje.
Organizatorzy konferencji
Konferencja pt. „Otwarte umysły i serca” to inicjatywa koalicji organizacji oświaty niepublicznej, w skład której wchodzą: Społeczne Towarzystwo Oświatowe (STO), Krajowe Forum Oświaty Niepublicznej (KFON), Związek Rzemiosła Polskiego, Federacja Inicjatyw Oświatowych (FIO), Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka i Towarzystwo Oświatowe im. Cecylii Plater-Zyberkówny.
Patronat nad wydarzeniem objęli: Rzecznik Praw Obywatelskich, Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy, Instytut Praw Dziecka im. Janusza Korczaka oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka.
Źródło: Społeczne Towarzystwo Oświatowe (STO)