Przygotowaniami do wyborów i referendów w gminach zajmie się od 5.500 do 5.900 członków Korpusu Urzędników Wyborczych. Osoby te – zgodnie z ustawą – mają być powołane na swoje stanowiska do 2 maja 2018 r., jednak z ich znalezieniem mogą być problemy. Przedstawiamy analizę kompetencji i zadań oraz wymogów stawianych kandydatom na urzędnika wyborczego.
Komplikacje organizacyjne
Do tej pory wybory na terenie gminy organizowała osoba wskazana przez władze samorządowe. Teraz urzędnikiem wyborczym nie można zostać w gminie, w której się pracuje i mieszka (wyjątkiem są miasta na prawach powiatu).
Jeśli delegatury KBW nie będą miały wystarczającej liczby zgłoszeń, wystąpią do wojewody, marszałka województwa, starostów i wójtów (burmistrzów, prezydentów) o zgłoszenie brakujących kandydatów. Jeśli to nie rozwiąże problemu, to szefowa KBW zwróci się do ministra spraw wewnętrznych i administracji o podjęcie działań umożliwiających powołanie właściwej liczby urzędników wyborczych. Jakie to będą działania, trudno przewidzieć.
Komplikacje polityczne
Urzędnik wyborczy nie może należeć do partii ani prowadzić działalności publicznej niedającej się pogodzić z pełnioną funkcją. Jednocześnie może kandydować w wyborach, byle nie w tym okręgu, w skład którego wchodzi gmina, w której będzie działał jako urzędnik wyborczy.
O ile komisarze, członkowie PKW i komisji wyborczych nie mogą prowadzić agitacji wyborczej w ogóle, to urzędnicy wyborczy „nie mogą prowadzić agitacji wyborczej, z wyjątkiem agitacji na rzecz własnej kandydatury”.
„Ten przepis budzi wiele wątpliwości i może być źródłem problemów. Czy taka działalność da się pogodzić z bezstronnością urzędnika wyborczego?” – pyta Joanna Załuska.
Nowelizacja Kodeksu wyborczego wprowadziła poważne zmiany w administracji wyborczej. Podstawowym zadaniem urzędników wyborczych będzie zapewnienie sprawnego funkcjonowania obwodowych komisji wyborczych, m.in. przeprowadzenie szkoleń dla członków tych komisji, dostarczenie kart do głosowania, odpowiednie wyposażenie lokali wyborczych, m.in. w sprzęt do internetowej transmisji z głosowania.
Według szacunków PKW Korpus będzie liczył od 5500 do 5900 osób. W gminach do 20 000 mieszkańców powołanych zostanie dwóch urzędników wyborczych, do 50 000 – trzech i dalej po jednym urzędniku na każde kolejne rozpoczęte 50 000 mieszkańców (nie więcej jednak niż siedem osób). W miastach – siedzibach władz samorządu województwa lub powiatu powołany zostanie jeszcze jeden dodatkowy urzędnik wyborczy.
W Warszawie liczba urzędników ustalana będzie odrębnie dla każdej dzielnicy. Przykładowo na Mokotowie będzie działało 7 urzędników, na Żoliborzu – 3. Ponadto, powołanych zostanie dwóch urzędników wyborczych wykonujących zadania o charakterze ponaddzielnicowym.
O stanowisko urzędnika wyborczego mogą się ubiegać wyłącznie pracownicy urzędów administracji rządowej i samorządowej oraz jednostek, które im podlegają lub są przez nie nadzorowane.
Jest to trzecia pozycja z serii naszych opracowań na temat zmian z w administracji wyborczej, spowodowanych nowelizacją Kodeksu wyborczego.
Źródło: Fundacja Batorego