NaviForum – myślenie strategiczne w organizacjach społecznych [patronat ngo.pl]
„Każda organizacja jest jak statek, który musi wybrać kurs i nawigować, by z niego nie zboczyć”. Okazją do wspólnej rozmowy o tym, jak nawigować z sensem, było NaviForum, zorganizowane przez Fundację Stocznia 5 i 6 grudnia w Warszawie..
W pełnej wyzwań i zabieganej codzienności organizacji społecznych często brakuje czasu na pogłębioną refleksję i wymianę doświadczeń. Stocznia postanowiła spróbować zebrać pod jednym dachem osoby, które zajmują się planowaniem strategicznym czy wspierają organizacje w myśleniu strategicznym, by wspólnie porozmawiać o wyzwaniach, z jakimi się mierzą, podzielić się wiedzą i narzędziami.
„I tak powstała idea NaviForum” – wyjaśnia Maciej Onyszkiewicz z Fundacji Stocznia. „Spotkanie wprawdzie my zorganizowaliśmy, ale prowadziliśmy je wspólnie z uczestnikami i uczestniczkami” – dodaje Maciej. „Zależało nam na sieciowaniu, poznaniu innych osób (często znacznie bardziej doświadczonych w obszarze strategii) i wymianie doświadczeń”.
Zobacz filmowe podsumowanie NaviForum:
Myślenie strategiczne – czyli jakie?
„Tematem przewodnim NaviForum było myślenie strategiczne w organizacjach społecznych. Zaprosiliśmy doradców, którzy pomagają tworzyć strategię i myśleć strategicznie oraz organizacje społeczne, które chcą myśleć strategicznie” – dodaje Łukasz Ostrowski z Fundacji Stocznia. „Nie spodziewaliśmy się aż tak dużego zainteresowania tym tematem i potrzeby wspólnej rozmowy. Nasze zaproszenie przyjęło ponad 50 uczestników i uczestniczek z całej Polski, ale także z Estonii, Czech i Grecji”.
Spotkanie otworzył panel dyskusyjny, którego uczestnicy i uczestniczki zastanawiali się, czy myślenie strategiczne ma sens w niespokojnych czasach. A jeśli tak, to jak skutecznie zarządzać tą niepewnością, by strategia stała się wsparciem, a nie obciążeniem? Czy to, czego potrzebują organizacje społeczne to strategia, scenariusze przyszłości, czy może wystarczą wartości i misja?
„Panel otwierający dał trochę oddechu na metapoziomie. Mocny fundament, z którego można odbić się do dalszych dyskusji” – mówił pierwszego dnia NaviForum Jakub Żywiec z Centrum Doradztwa Strategicznego.
Organizacje mogą myśleć strategicznie na różnych polach – tworzyć strategię całej organizacji, określonego obszaru jej działalności (np. fundraising, komunikacja) lub pojedynczego programu czy projektu. Podczas kolejnych sesji prelegenci i prelegentki dostarczali inspiracji, jak przygotować się do procesu strategicznego w NGO, jak korzystać z badań w planowaniu strategicznym, jak włączać zespół w tworzenie strategii i jak sprawić, żeby „żyła” w organizacji.
„Dzisiaj bardzo nam potrzeba namysłu nad tym, jak w ogóle myśleć strategicznie. Ciągle strategie kojarzymy z dokumentami, które są albo obowiązkowe, albo ogromne. Bardzo chciałabym odczarować to pojęcie. Cudownie rozmawia się z ludźmi, którym ten temat jest bliski”
– komentowała wydarzenie Agnieszka Otapowicz z Ośrodka Wspierania Organizacji Pozarządowych.
Uczestnicy i uczestniczki poznali także konkretne metodologie i narzędzia przydatne w procesie strategicznym oraz w skutecznym fundraisingu, a także zagłębili się w świat trendwatchingu i futures thinking. Nie zabrakło także dyskusji nad pytaniami fundamentalnymi: czy można dobrze funkcjonować bez strategii oraz o roli wartości jako mocnych podstaw organizacji.
Wiedza i wymiana doświadczeń
„NaviForum to pierwsze miejsce, gdzie organizacje społeczne mogą się spotkać i zacząć myśleć o tym, czym jest strategia”
– mówiła Martyna Markiewicz z Ashoka w Polsce.
Bo NaviForum było nie tylko okazją uzyskania wiedzy, ale przede wszystkim przestrzenią dyskusji i wymiany doświadczeń. Drugi dzień konferencji otworzył cieszący się dużym zainteresowaniem kiermasz narzędzi strategicznych, podczas którego, przy kawie, uczestnicy i uczestniczki dzielili się zawartością swoich „skrzynek narzędziowych”.
„Wrzucenie kontekstu różnych organizacji – małych, dużych, związków, federacji, ludzi zawodowo tworzących strategię – jest cudowne. Pokazuje te bardzo różne perspektywy” – tłumaczyła Jolanta Woźnicka, z Centrum OPUS.
Organizatorzy zadbali, żeby okazji do wymiany myśli i doświadczeń było jak najwięcej podczas całego dwudniowego wydarzenia, a wypowiedzi osób uczestniczących w spotkaniu wskazują, że jest potrzeba, aby NaviForum na trwałe wpisało się w kalendarz wydarzeń dla organizacji społecznych.
Zobacz więcej zdjęć
„NaviForum. Nawigacja ku zmianie społecznej 2024” to wydarzenie zorganizowane przez Fundacje Stocznia w ramach inicjatywy regionalnej finansowanej przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG i Funduszy Norweskich w ramach Programów Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, Aktywni Obywatele Czechy oraz Aktywni Obywatele Estonia. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal ngo.pl.