W sierpniu Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej uruchomi nabór na operatora programu regrantingowego, skierowanego do podmiotów ekonomii społecznej – na zachowanie miejsc pracy w tym sektorze. Na realizację tych zadań przeznaczono ponad 1,5 mln zł. To jedno z rozwiązań wprowadzanych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego po to, aby pomóc mazowieckim organizacjom realizującym zadania publiczne w czasie epidemii koronawirusa.
W czerwcu 2020 r. Mazowiecka Rada Działalności Pożytku Publicznego wystąpiła do Adama Struzika, Marszałka Województwa Mazowieckiego z szeregiem postulatów, które miały ułatwić działania organizacjom pozarządowym w trudnym czasie związanym z epidemia koronawirusa.
Przedstawiciele organizacji apelowali o stworzenie dla województwa mazowieckiego kompleksowego systemu wsparcia dla organizacji w sytuacji pandemii koronawirusa.
– W wielu województwach już na początku epidemii koronawirusa planowano specjalne rozwiązania dla organizacji – mówi Andrzej Rybus-Tołłoczko, przedstawiciel Mazowieckiej Rady Działalności Pożytku Publicznego w Konwencie Wojewódzkich Rad Działalności Pożytku Publicznego. – My także powołaliśmy zespół roboczy, który inspirując się m.in. tym, co wprowadzały inne województwa – przygotował kilkanaście postulatów. Przedstawiliśmy je Marszałkowi Województwa podczas pierwszego posiedzenia Mazowieckiej Rady Działalności Pożytku Publicznego nowej kadencji. Nasze propozycje mają na celu minimalizowanie negatywnych skutków pandemii: ochronę miejsc pracy wysoko wyspecjalizowanych organizacji, realizujących zadania publiczne, jak również bezpośrednie wsparcie mieszkańców Mazowsza, dotkniętych skutkami pandemii.
Konkursy odmrożone, umowy negocjowane
Pierwszym postulatem organizacji było jak najszybsze rozstrzygnięcie otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych w 2020 roku oraz – po przyznaniu dofinansowania – wydawanie zgód na dokonywanie zmian w ofertach w zakresie terminu, sposobu oraz zakresu wykonywania zadania, jak również zmian w budżecie z uwzględnieniem konieczności dostosowania działań do obowiązujących reżimów sanitarnych.
Z nastaniem pandemii w Polsce Zarząd Województwa Mazowieckiego wstrzymał ogłaszanie konkursów ofert i rozstrzyganie tych już ogłoszonych.
– Priorytetem wówczas były działania bezpośrednio przeciwdziałające epidemii i jej skutkom – tłumaczy Joanna Malarczyk z Biura Dialogu Obywatelskiego Urzędu Marszałkowskiego. – Pomimo obaw organizacji, Zarząd nie zrezygnował jednak całkowicie z ogłaszania konkursów i nie zmniejszył budżetu na realizację zadań przez organizacje. W tym roku wynosi on blisko 40 mln zł plus dodatkowe środki z PFRON w wysokości ponad 860 tys. zł.
Stopniowe „odmrażanie” konkursów – rozstrzygnięcia i podpisywanie umów rozpoczęło się w połowie maja.
– Przed zawarciem umów negocjowane są z organizacjami ich zapisy tak, aby je dostosować do obecnych warunków. Zarząd otwarty jest na zmiany w harmonogramach działań, ich zakresach i budżetach tych projektów, które już dostały dofinansowanie. Konkursy teraz ogłoszone także uwzględniają „covidowe” warunki – informuje przedstawicielka Urzędu Marszałkowskiego.
Są organizacje, które otrzymały dofinansowanie na początku roku, ale zrezygnowały obecnie z podpisania umów.
– Są to głównie organizacje realizujące działania kulturalne, np. różnego rodzaju imprezy związane z konkretną datą czy porą roku. Trudno przysłowiowe „topienie Marzanny” zorganizować w lipcu – mówi Joanna Malarczyk. – Jednak większość organizacji starała się tak zmodyfikować swoje projekty, aby były one możliwe obecnie do realizacji i aby osiągnąć efekty jak najbardziej zbliżone do zamierzonych.
Więcej pieniędzy na koszty administracyjne
Na początku lipca Zarząd Województwa Mazowieckiego ogłosił konkurs ofert na realizację w 2020 r. zadań w obszarze „Działalność na rzecz osób niepełnosprawnych”. Ten konkurs zwykle ogłaszany jest później w związku z koniecznością podziału przez Sejmik Województwa środków przekazywanych przez PFRON na różne zadania dotyczące niepełnosprawności realizowane przez samorząd.
– O przesunięciu terminu organizacje informowane były pod koniec I kwartału. Nabór wniosków trwał od 6 do 29 lipca. W warunkach konkursowych zwiększono limit środków na koszty administracyjne z 25% do 40%, aby właśnie umożliwić organizacjom dostosowanie działań np. do wymogów sanitarnych – mówi Joanna Malarczyk. Zwiększenie limitu środków na koszty administracyjne to także częściowa odpowiedź na kolejny postulat MRDPP: o uruchomieniu małych grantów na zakup sprzętu niezbędnego do prowadzenia działań online lub dostosowanie pomieszczeń i procedur do nowej sytuacji. – Zarząd nie zdecydował się na uruchomienie małych grantów, ale w tym konkursie przewidziano również możliwość wydatkowania środków na doposażenie organizacji, aby mogły sprostać nowym wyzwaniom.
Ponad 1300 tys. zł do rozdysponowania poza konkursami
MRDPP apelowała także o uruchomienie środków na zlecanie zadań publicznych w trybie ustawy o COVID-19. Tryb ten został uruchomiony w połowie czerwca, kiedy Zarząd Województwa Mazowieckiego ogłosił nabór ofert na realizację zadań publicznych w obszarze „Porządek i bezpieczeństwo publiczne”. Do rozdysponowania jest ponad 1 300 tys. zł.
– Są to środki, które nie zostały wykorzystane w innych konkursach – wyjaśnia Joanna Malarczyk. – Do tej pory wpłynęło 35 ofert. Trzy umowy już zostały podpisane, 8 zostało zaopiniowanych negatywnie. Inicjatywy dofinansowane dotyczą działań polegających bezpośrednio na zwalczaniu, przeciwdziałaniu czy usuwaniu skutków epidemii COVID-19, np. dostarczanie żywności osobom będącym na kwarantannie, transport lub sprawowanie opieki nad chorymi lub z podejrzeniem zakażenia, przekazywanie środków ochrony osobistej, dezynfekcję budynków użyteczności publicznej oraz ulic. Oferty odrzucone wpłynęły do nas w dużej mierze od Ochotniczych Straży Pożarnych, które potraktowały ten nabór jako możliwość doposażenia jednostek.
Pożyczki dla NGO. Jeśli wpłynie wniosek, zostanie rozważone
Jednym z elementów „mazowieckiej tarczy dla organizacji” miał być fundusz pożyczkowy: zero- lub niskooprocentowany na pokrycie bieżących zobowiązań oraz dostosowanie organizacji do nowej sytuacji.
– Utworzenie takiego odrębnego funduszu nie jest planowane. Jeśli wpłynęłyby konkretne zapytania lub wnioski, to niewykluczone, że przeanalizowana zostanie możliwość skorzystania z któregoś z istniejących w województwie instrumentu pożyczkowego. Na razie nie mieliśmy takich przypadków – wyjaśnia Joanna Malarczyk.
Urząd Marszałkowski jest natomiast jak najbardziej zainteresowany pomocą w nawiązywaniu kontaktów między mazowieckimi organizacjami a biznesem. O to także wnosiła Mazowiecka Rada Działalności Pożytku Publicznego.
– Kancelaria Marszałka posiada bazę kontaktów do różnego rodzaju podmiotów skupiających przedsiębiorców, np. izby gospodarcze. Ponadto od kilku lat funkcjonuje taka inicjatywa jak Forum Instytucji Otoczenia Biznesu (Forum IOB), która jest platformą do nawiązywania kontaktów z instytucjami działającymi na rzecz rozwoju przedsiębiorczości i innowacyjności na Mazowszu. Cykliczne spotkania w ramach Forum IOB dają możliwość do prowadzenia dialogu dla wypracowania założeń projektów i przedsięwzięć dedykowanych systemowi innowacji, w tym rozwoju przedsiębiorczości. Jednocześnie w Departamencie Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich trwają prace nad bazą mapującą mazowieckie IOB w ramach projektu pozakonkursowego „Modelowanie Systemu ofert dla Innowacji”, która umożliwi mazowieckim przedsiębiorcom w łatwy sposób odnaleźć te instytucje, które dysponują bazą materialną, techniczną i zasobami ludzkimi oraz posiadają kompetencje niezbędne do świadczenia usług na rzecz sektora MŚP. Marszałek zadeklarował gotowość wykorzystania tych narzędzi także na potrzeby organizacji pozarządowych – mówi Joanna Malarczyk.
Regranting dla ekonomii społecznej
Mazowiecka Rada Działalności Pożytku Publicznego w swym piśmie zwracała się także o specjalne potraktowanie podmiotów ekonomii społecznej: pomoc w promocji ich produktów i usług oraz pomoc w utrzymaniu miejsc pracy. Samorząd Mazowsza w obu tych sprawach odpowiada pozytywnie.
– Cały czas promowane i wspierane są mazowieckie podmioty ekonomii społecznej. Za działania te odpowiada Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej. Prowadzony jest aktywny profil na FB, mazowiecka strona www dotyczącą ekonomii społecznej – wymienia Joanna Malarczyk. – Na początku roku wspólnie z OWES zorganizowano kampanię promującą podmioty ekonomii społecznej #wlasniepoto, która będzie kontynuowana. Aktualnie trwa przetarg w którym wybrany ma zostać podmiot który ma zapewnić jej widoczność w internecie.
Ponadto w lokalnej prasie w tym roku ma się ukazać 12 artykułów o ES – w przetargu zostały już wybrane tytuły, które wezmą w tym udział. W kilku pismach artykuły już się ukazały, za darmo. Powstanie także – jak co roku - informator i katalog o ES, który zostanie rozesłany do samorządów.
– Do samorządów wysłaliśmy także listy z zachętą do wspierania i kupowania u mazowieckich PES w dobie pandemii, współpracujemy również z siecią rzeczników ES w gminach i powiatach – mówi Joanna Malarczyk i dodaje, że Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej samo kupuje produkty od PES i rozdaje na spotkaniach promując te wyroby. – Kupiliśmy np. 10 tys. posiłków w PES z przeznaczeniem dla służb walczących z epidemią.
Także z myślą o podmiotach ekonomii społecznej zostaną uruchomione w sierpniu środki przez Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej. MCPS planuje wkrótce ogłoszenie naboru na operatora programu regrantingowego skierowanego właśnie do podmiotów ekonomii społecznej – na zachowanie miejsc pracy w tym sektorze. Na realizację tych zadań przeznaczono ponad 1,5 mln zł.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23