Maja Staśko otwiera nowy „sklep” w Warszawie, by walczyć z wykorzystywaniem seksualnym dzieci
W ramach kampanii społecznej #ToNieJestNormalne działaczka społeczna Maja Staśko odsłoniła nietypową witrynę sklepową w samym centrum Warszawy, zwracającą uwagę na problem wykorzystania seksualnego online najmłodszych. Jak pokazuje najnowsze badanie 6 na 10 młodych Polaków spotkało się z próbami wykorzystania na tle seksualnym w sieci. Sklep można odwiedzić w dniach od 22 maja do 24 maja br. przy ul. Marszałkowskiej 87 w Warszawie.
– Gdyby 6 na 10 dzieci korzystających z jakiegokolwiek produktu padło ofiarą nadużyć seksualnych, zostałby on natychmiast zakazany i zdelegalizowany. Jednak w sieci sytuacje tego rodzaju mają miejsce codziennie – mówi Maja Staśko, aktywistka i dziennikarka. – Uruchomiliśmy tę witrynę, by pokazać rzeczywistość, z jaką borykają się dzieci w Polsce i powiedzieć „dość” – podkreśla Staśko.
Prowokująca instalacja w formie witryny sklepowej znajduje się przy ul. Marszałkowskiej 87, przy samym rogu z Żurawią w centrum stolicy. Jest ona częścią kampanii #ToNieJestNormalne. Zawiera mocne przesłanie na temat skali wykorzystywania seksualnego dzieci, jak również zwraca uwagę na aktualnie paradoksalną sytuację, w której oprawcy są chronieni na mocy prawa UE. Przechodnie mogą zeskanować kod QR, aby uzyskać dostęp do informacji nt. ochrony dzieci w Internecie.
– Wyobraźmy sobie, że zabawka, żywność lub jakikolwiek inny produkt konsumencki byłby powiązany z tak powszechnym nadużyciem. Skutkowałoby to oburzeniem oraz szybką reakcją zapobiegawczą. Ale gdy sytuacja dotyczy świata online, ta szokująca skala traumy i cierpienia jest w jakiś sposób normalizowana. Nadszedł czas, by powiedzieć temu dość – dodaje Maja Staśko.
Kampania #ToNieJestNormalne zgłasza postulaty pilnych rezolucji UE w celu ochrony dzieci w Internecie. Badanie przeprowadzone wśród 2 tys. dorosłych Polaków w wieku 18-35 lat ujawniło niepokojące wnioski:
- 57 proc. respondentów twierdzi, że miało do czynienia z nieodpowiednimi komentarzami seksualnymi, fotografiami, filmami lub kontaktem ze strony dorosłych w sieci, gdy byli niepełnoletni. Wśród kobiet w wieku 18-25 lat odsetek ten wyniósł aż 76 proc.
- Najczęstszymi incydentami były: wysyłanie przez dorosłych treści o charakterze seksualnym (11 proc.), kierowanie rozmów w kierunku seksualnym (10 proc.) oraz wygłaszanie seksualnych komentarzy na temat ciała dziecka (7 proc.).
- Do sytuacji tego rodzaju najczęściej dochodziło na platformach Snapchat, Messenger, Gadu-Gadu, a także Instagram.
- 17 proc. respondentów stwierdziło, że osoba dorosła namawiała ich do utrzymywania związku w tajemnicy, 13 proc. proponowano prezenty, które wydawały się nieodpowiednie, a 8 proc. uznało, że osoba dorosła próbowała odizolować ich od przyjaciół lub rodziny.
Dane te nabierają szczególnego znaczenia w obliczu rosnącego zaniepokojenia nadużyciami w sieci w Polsce, zwłaszcza po niedawnym skandalu „Pandora Gate”, w którym pojawiły się zarzuty wobec znanych YouTuberów.
Instalacja w formie witryny zachęca przechodniów do zeskanowania kodu QR, który przekieruje ich do zasobów pomagających zwalczać molestowanie dzieci w Internecie. Cele i ambicje kampanii wykraczają jednak poza zwiększanie świadomości. Jej organizatorzy – zmotywowani reakcją społeczną na niedawny skandal „Pandora Gate”, obejmujący zarzuty wobec polskich YouTuberów – domagają się zdecydowanych działań politycznych.
– Każdy dzień zwłoki ze strony polityków, to więcej osób narażonych na krzywdę w sieci – podkreśla Staśko. – Priorytetowym zadaniem dla nowych europarlamentarzystów musi być uchwalenie rozporządzenia UE w sprawie zapobiegania i zwalczania wykorzystywania seksualnego dzieci. Nie możemy dłużej czekać.
O Kampanii#ToNieJestNormalne:
#ToNieJestNormalne jest kampanią społeczną, mającą na celu przełamanie ciszy wokół nakłaniania i wykorzystywania seksualnego dzieci w Internecie w następstwie PandoraGate. Wzmacniamy dowody i historie, aby położyć kres normalizacji wykorzystywania seksualnego dzieci w Internecie.