Od 5 października 2009, przez tydzień magazyn przedsiębiorczej filantropii WSPAK będzie kolportowany na kampusie SGGW w Warszawie. Jeśli akcja się powiedzie, WSPAK będzie trafiał w ręcę studentów tej uczelni już co miesiąc.
Jest to pierwsza próba zainteresowania studentów losami osób marginalizowanych oraz tematem odpowiedzialności społecznej. Fundacja Satoris, wydawca magazynu WSPAK, prowadzi rozmowy i planuje poszerzenie współpracy z innymi uczelniami wyższymi w Warszawie.
Współpraca z uczelniami wyższymi jest inicjatywą autorską fundacji Satoris. Ma za zadanie zaznajomić i zaangażować studentów w temat marginalizacji. Ale przede wszystkim wesprzeć sprzedawców magazynu WSPAK, którzy za każdy sprzedany egzemplarz otrzymują 50% jego wartości.
– Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie to uczelnia otwarta. Chcielibyśmy, aby wszyscy czuli się tu dobrze. Akcja, którą zaproponowała Fundacja Satoris ma szansę powodzenia. To akcja, która nie tylko pomaga osobom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej, ale także działanie uwrażliwiające nas wszystkich na problemy innych.Także prywatnie uważam, że jeśli uda się w ten sposób pomóc chociażby jednej osobie, to warto w niej uczestniczyć” – mówi dr inż. Krzysztof Szwejk, rzecznik prasowy SGGW, członek Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich "PRom".
WSPAK
Magazyn uliczny WSPAK jest jedynym w Polsce pismem promującym społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR). Jest jednym z głównych projektów Fundacji Satoris, mającej na celu zawodową aktywizację osób w ciężkiej sytuacji życiowej i materialnej. WSPAK ma być pomostem pomiędzy osobami, potrzebującymi pomocy, tymi, którzy tej pomocy chcą udzielić oraz firmami, które angażują się społecznie. Magazyn jest technicznie i merytorycznie przygotowywany przez profesjonalistów. Rynkowa cena to 5 Pln, z czego 50% stawki otrzymuje osoba sprzedająca. Obecnie WSPAK można kupić w Warszawie (Dworzec Centralny) i Toruniu. W przyszłości planowane jest poszerzenie dystrybucji w kolejnych miastach. Obecny nakład wynosi 5000 egzemplarzy. WSPAK już ma pierwszy sukces wydawniczy na koncie. Cały nakład trzeciego numeru magazynu został sprzedany i gazetę dodrukowano. WSPAK aktywizuje i uczy samodzielności. Sprzedawcy przechodzą przez szkolenia i mają możliwość awansu i pozyskania pracy na etat w przyszłości.
FUNDACJA SATORIS
Misją Satoris - Fundacji Czynnej Filantorpii jest zawodowa aktywizacja i integracja osób marginalizowanych i wykluczonych oraz podnoszenie świadomości w dziedzinie aktywnych metod pomocy oraz społecznej odpowiedzialności biznesu. W ramach działalności Fundacja wydaje miesięcznik WSPAK oraz propaguje CSR w Polsce.
Daty / liczby / fakty:
1989 r. w USA po raz pierwszy ukazał się „Street News” – pierwsze wydanie gazety ulicznej na świecie
1991 r. w Wielkiej Brytanii ukazuje się pierwsze wydanie „The Big Issue”, do tej pory największa gazeta uliczna na świecie o nakładzie 182 000 egzemplarzy
1994 r. powstaje pierwsza gazeta uliczna w Europie Wschodniej w Sankt Petersburgu
1994 r. powstaje INSP (Międzynarodowa Sieć Gazet Ulicznych)
2004 r. ukazuje się pierwsza polska „Gazeta Uliczna” w Poznaniu, wydawana przez Fundację Barka
2008 r. powstaje pierwszy numer WSPAK wydawany przez Fundację Satoris
2009 r. WSPAK zostaje członkiem INSP
obecnie w USA jest wydawanych prawie 40 tytułów ulicznych
najwięcej gazet ulicznych w Europie jest wydawanych w Niemczech (35 tytułów)
W Afryce ukazuje się 7 gazet ulicznych, z czego 5 to edycje „The Big Issue”
Od 1994 roku gazety uliczne docierają do 32 000 000 czytelników rocznie i przyczyniły się do reintegracji 250 000 osób.
Źródło: Vesna Lorenc