Prowadzenie własnej firmy przestaje być domeną mężczyzn. Panie chcą zajmować kierownicze stanowiska, więcej zarabiać, być równym partnerem w negocjacjach. By to osiągnąć, zakładają własny biznes. Ich atutem jest wykształcenie, chęć podnoszenia własnych kwalifikacji oraz cechy charakteru - czytamy w raporcie ekspertów Akademii PARP.
Raport Badania ekspertów Akademii PARP pokazuje, że Polki są
dobrze wykształcone. Ponad 58 proc. może pochwalić się
wykształceniem wyższym i średnim. Panie chętnie się dokształcają.
75 proc. z nich studiuje i bierze udział w różnego rodzaju
szkoleniach i warsztatach.
Nadal jednak istnieją dysproporcje pomiędzy aspiracjami kobiet,
a tym co jest w rzeczywistości. Kobiety zarabiają od 15 do 30 proc.
mniej niż mężczyźni, wykonując pracę o tej samej wartości. Według
badań Fundacji Kobiet płeć piękna ma też mniejsze szanse na
zajmowanie kierowniczego stanowiska. Często problem tkwi w samych
kobietach. Wynika on z braku wiary w siebie lub nieumiejętności
cenienia swojej pracy.
Wiele kobiet wzięło sprawy w swoje ręce i rozpoczęło własną
działalność gospodarczą. Dane zebrane przez ośrodek OŚKa pokazują,
że 36 proc. Polek pracuje na własny rachunek. 77 proc. z nich
mieszka w miastach, które sprzyjają rozwojowi małych i średnich
firm. Okazuje się, że Polki są bardziej przedsiębiorcze niż ich
koleżanki z krajów UE. Wśród właścicieli firm MSP w Danii 21 proc.
to kobiety, w Szwecji i Irlandii - 25 proc.
Paniemają wiele cech pomocnych w prowadzeniu przedsiębiorstwa.
Są rzetelne, systematyczne, starają się podejmować wyważone i
odpowiedzialne decyzje. Nie są skłonne do ryzyka tak bardzo jak
mężczyźni. Wykazują się również dużą samodyscypliną.
Badania ekspertów Akademii PARP pokazują, że 54 proc. kończących
szkolenia e-learningowe to właśnie kobiety. Według badań
ekspertów Akademii PARP ponad 25 proc. kobiet, biorących udział w
szkoleniachon-line, najchętniej wybiera szkolenie „Jak rozwijać
firmę – systemy zarządzania dla MŚP”. Świadczy to o chęci szukania
nowych, lepszych rozwiązań w kierowaniu przedsiębiorstwem. Panie
duży nacisk kładą też na relacje z potencjalnym partnerem
biznesowym oraz z klientem. Dlatego szkolenie Akademii PARP
„Negocjacje handlowe w MŚP” cieszy się niewiele mniejszym
zainteresowaniem. Trzecim szkoleniem, popularnym wśród uczestniczek
Akademii PARP jest „Zarządzanie sprzedażą i relacje z
klientem”.