Kampania profrekwencyjna „Zmień kraj. Idź na wybory”, zorganizowana przez Koalicję 21października przed wyborami parlamentarnymi w 2007 roku, otrzymała wczoraj nagrodę główną w kategorii "Kampania społeczna" w dorocznym konkursie o miano najlepszej kampanii PR – Złote Spinacze. Podczas czwartkowej gali w Hotelu Hyatt, w imieniu ponad 150 organizacji zrzeszonych w koalicji, nagrodę odebrali przedstawiciele Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Stowarzyszenia Agencji Reklamowych i Fundacji im. Stefana Batorego – współorganizatorzy kampanii.
Kampania, opierająca się na emisji spotów telewizyjnych,
reklamach prasowych i przekazie internetowym, zachęciła do udziału
w głosowaniu ponad 3 mln Polaków (16 % ogółu głosujących), co
przyczyniło się do wzrostu frekwencji wyborczej z 40 % (w 2005 r.)
do 54% (w 2007 r.). Zgodnie z założeniami autorów, najsilniej
wpłynęła na decyzję osób w wieku 18-25 lat oraz zamieszkujących
małe miejscowości i tereny wiejskie.*
Jednym z elementów kampanii społecznej „Zmień kraj. Idź na
wybory” były prawybory studenckie i uczniowskie. W prawyborach na
23 uczelniach, zarówno państwowych jak i niepublicznych, w 18
polskich miastach wzięła udział rekordowa liczba 16 480 studentów.
O sukcesie kampanii może też świadczyć udział ok. 230 tys. uczniów
z 1250 szkół ponadpodstawowych, którzy zdecydowali się wyrazić
swoje preferencje wyborcze w prawyborach uczniowskich.
Organizatorami kampanii byli m.in. Fundacja im. Stefana
Batorego, Fundacja Forum Obywatelskiego Rozwoju, Instytut Spraw
Publicznych, PKPP Lewiatan, Stowarzyszenie Agencji Reklamowych,
Fundacja Projekt: Polska, Centrum Edukacji Obywatelskiej,
Stowarzyszenie Szkoła Liderów i Parlament Studentów RP. W skład
koalicji weszło również około 150 innych organizacji pozarządowych
z całej Polski.
Konkurs Złote Spinacze, organizowany dorocznie przez Związek
Firm Public Relations jest jednym z najważniejszych wydarzeń w
polskiej branży PR. Jego głównym celem jest zwiększanie
profesjonalizmu i podnoszenie standardów w branży PR oraz kreowanie
jej pozytywnego wizerunku poprzez promowanie najlepszych projektów
zrealizowanych w Polsce. Do tegorocznej edycji konkursu zgłoszono
aż 103 realizacje.
*Według badań Polskiego Generalnego Sondażu Wyborczego
(afiliowanego przy Instytucie Studiów Politycznych PAN).
Źródło: www.batory.org.pl