Jak usprawnić komunikację z wolontariuszami w organizacji non-profit?
Trzonem bardzo wielu organizacji non-profit są jej wolontariusze i wolontariuszki. To oni przyczyniają się do sprawnej realizacji celów NGO. Jednak jak się z nimi komunikować? Jakich technologii używać? W dzisiejszym artykule proponujemy kilka ciekawych rozwiązań.
Cyfrowe metody informowania wolontariuszy o działaniach organizacji non-profit
Masz przemyślaną komunikację z beneficjentami? Świetnie! Warto jednak pochylić się nad tym, jak przebiega proces kontaktu z wolontariuszami i co można zrobić lepiej. Podstawą jest zaangażowanie ich w działanie organizacji non-profit.
Sposobów na zrobienie tego jest naprawdę dużo! Poczytaj o kilku prostych aktywnościach, których możesz się podjąć.
Rozważ utworzenie grupy na Facebooku tylko dla wolontariuszy. W tej przestrzeni mogą integrować się, zadawać pytania oraz dowiadywać o najważniejszych wydarzeniach w organizacji.
Aby na bieżąco dostarczać im informacje o działaniach NGO oraz zachęcać do udziału w wybranych inicjatywach, prowadź newsletter. W regularnym mailingu możesz zawrzeć kluczowe wiadomości oraz formularze zgłoszeniowe (np. o rekrutacji do organizowanej zbiórki).
Przemyśl utworzenie bloga jako uzupełnienie wiadomości e-mail. Witrynę możesz wykorzystać jako tablicę z ogłoszeniami, jak również przekazać ją w ręce wolontariuszy, aby tworzyli treści od siebie dla siebie – np. dzielili się doświadczeniami. Wszystko zależy od Twoich potrzeb i kreatywności!
Jak angażować wolontariuszy w komunikację?
Komunikacja to nie tylko proces dostarczania informacji, ale również tworzenia komunikatów przez wolontariuszy! Jak zatem uzyskać odpowiedź? Jak zachęcić ich do aktywnego komentowania?
Przetestuj ankiety online, dzięki którym wolontariusze wyrażą swoje zdanie na dany temat. To narzędzie przyda się również do zorganizowania burzy mózgów, zaplanowania daty spotkania oraz zebrania osób chętnych do podjęcia się jakiejś inicjatywy. Jak stworzyć ankietę? Wykorzystaj narzędzia Microsoft oraz Google.
Jeżeli chcesz docenić swoich wolontariuszy, możesz zorganizować konkurs, który będzie wymagał wykonania jakiegoś zadania. Trochę rywalizacji oraz swoboda wyrażenia kreatywności na pewno przyciągną uwagę!
Przemyśl również organizację wydarzeń online, np. szkoleń dla wolontariuszy czy sesji Q&A (pytań i odpowiedzi). Możesz w tym celu wykorzystać platformę Zoom albo zrobić live na facebookowej grupie.
Jak spersonalizować komunikację z wolontariuszami?
Sekretem skutecznej komunikacji jest jej personalizacja. Takie działanie przynosi liczne korzyści – wolontariusze nie otrzymują zbędnych treści oraz czują się bardziej zaopiekowani, ponieważ komunikaty są dostosowane do ich potrzeb.
Sposobem na personalizację komunikacji z wolontariuszami jest ich segmentacja na mniejsze grupy, np. pod względem wieku, stażu albo projektów, w których uczestniczą.
Dzięki temu możesz doprecyzować komunikaty z wykorzystaniem mediów społecznościowych, newslettera albo komunikatorów (np. Slack). Na Slacku możesz utworzyć kanały, które posłużą wybranym grupom do omówienia swoich zadań. Ponadto aplikacja pozwala stosować boty automatyzujące stałe wiadomości (np. przypomnienia).
Komunikacja dla wolontariuszy
Sprawna współpraca z wolontariuszami to podstawa dobrego funkcjonowania organizacji non-profit. Warto jednak pamiętać, że wymaga ona innych działań niż kontakt z beneficjentami. Skup się zatem na potrzebach wolontariuszy i zastanów się, jak możesz usprawnić komunikację.
Dzięki podzieleniu ich na grupy czy wykorzystywaniu nowoczesnych technologii, możesz zwiększyć jakość Waszych działań, jak również zbudować trwałą relację między organizacją a wolontariuszami. Zachęcamy Cię do przetestowania sposobów zaproponowanych w tym artykule!
Dowiedz się więcej:
- Przeprowadź diagnozę potrzeb cyfrowych Twojego NGO
- Sprawdź nadchodzące webinary od TechSoup Polska
Działania organizacji w latach 2022-24 dofinansowane z Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.
Źródło: Techsoup Polska