IWOP: Czy rządowa propozycja wyrównania 1% dla organizacji pozarządowych jest najgorszą z możliwych opcji?
Wszystko wskazuje, że Rada Ministrów proponując schemat rekompensat dla organizacji pożytku publicznego pozostaje obojętna na ostrzeżenia wskazujące na zagrożenie dalszego funkcjonowania instytucji przekazywania 1% na rzecz OPP. Postanowiliśmy przeprowadzić porównanie rządowego mechanizmu wyrównania strat z konkurencyjnymi modelami dystrybucji środków na rzecz organizacji pozarządowych.
Artykuł został opublikowany 24 maja na stronie Instytutu Wsparcia Organizacji Pozarządowych. Dziękujemy Instytutowi za możliwość przedruku.
Trzy konkurencyjne modele wobec rządowych propozycji
Począwszy od 2022 r. rząd nieustannie zaskakuje kolejnymi modyfikacjami systemu podatkowego. Niestety większość z tych rozwiązań jawi się jako nieprzemyślana i może prowadzić do realnego zagrożenia istnienia i dalszego funkcjonowania znacznej części organizacji pożytku publicznego. Mechanizmy osłonowe przewidziane przez Radę Ministrów zdają się krótkowzroczne i nie rozwiązują zasadniczych problemów wynikających z wprowadzenia takich rewolucyjnych zmian w PIT jak drastyczne podwyższenie kwoty wolnej od podatku (do 30 000 zł) czy obniżenie pierwszego progu podatkowego w PIT dla osób o dochodach do 120 000 zł rocznie (z 17% do 12%). W związku z tym przygotowaliśmy zestawienie rządowej propozycji „wyrównania 1%” z trzema konkurencyjnymi modelami dystrybucji środków przekazywanych z 1% podatku dla OPP:
- Podwyższenie stawki PIT przekazywanej dla organizacji pozarządowych z 1% do 1,5% – propozycja klubu parlamentarnego Koalicja Obywatelska (przedstawiona w dodatkowym sprawozdaniu Komisji Finansów Publicznych w dniu 11 maja 2022 r.): https://orka.sejm.gov.pl/Druki9ka.nsf/0/E0A258F1114233EFC125883F00617DFB/%24File/2239-A.pdf;
- 1% liczony od podatku bez kwoty wolnej – propozycja IWOP (przedstawiona w opracowaniu dostępnym pod adresem: https://www.iwop.pl/aktualnosci/polski-lad-wprowadza-ryzyko-kaskadowej-zapasci-finansowania-trzeciego-sektora-z-1-podatku/;
- Oddanie prawa do decyzji każdemu podatnikowi składającemu deklarację (niezależnie od wysokości dochodu) i rozdystrybuowanie kwoty 1% wedle głosów osób składających PIT – propozycja organizacji pozarządowych przedstawiona w poniższym opracowaniu;
- Model rządowy dotyczący proporcjonalnego podzielenia kwoty 1% (szersze opracowanie na ten temat znajduje się pod adresem: https://www.pitax.pl/wiedza/aktualnosci/wyrownanie-wplywow-z-1-dla-organizacji-pozytku-publicznego/.
Zestawienie konkurencyjnych modeli przedstawionych przez społeczeństwo z propozycją rządową
Konfrontacja podstawowych cech każdego z opisywanych modeli dystrybucji środków OPP z rządowym mechanizmem „proporcjonalnego” wyrównania 1% prowadzi do oczywistej konkluzji, że sugerowane w ustawie rozwiązanie może przyczynić się do pogłębienia dysproporcji społecznych oraz doprowadzić do unicestwienia dużej części organizacji pożytku publicznego. Jednocześnie zauważamy, że również nie wszystkie propozycje przedstawione przez opozycję i organizacje pozarządowe spełniają naszym zdaniem podstawowe wymogi względem zasad funkcjonowania 1% podatku.
Pożądana cecha dystrybucji środków na OPP | Co się stanie, jeśli model nie posiada tej cechy? | A Rządowy „mechanizm osłonowy” | B Zwiększenie z 1% do 1,5% | C Możliwość „głosowania” na daną OPP | D Pominięcie kwoty wolnej od podatku | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Utrzymanie finansowania wszystkich OPP na zbliżonym do dotychczasowego poziomie | OPP wspierane przez najmniej zamożną ⅓ część społeczeństwa stracą nawet 100% finansowania. ⅔ OPP straci znaczną część finansowania, tracąc możliwość kontynuowania finansowanych i współfinansowanych z „1%” projektów. | - | - | - | + |
2 | Zachowanie zbliżonej do dotychczasowej proporcji dystrybucji środków pomiędzy podopiecznymi organizacji | Podopieczni organizacji subkontowych o dochodach niższych niż przeciętne, wspierani przez sieci społeczne z kręgów o podobnych dochodach stracą nawet 100% finansowania. | - | - | - | + |
3 | Coroczna waloryzacja – zwiększenia wartości środków wraz ze wzrostem inflacji i płac | W dobie inflacji rzędu 20% wartość wyrównania spadnie do zera w ciągu kilku lat, jeśli proponowany mechanizm nie będzie automatycznie podlegał waloryzacji. | - | + | + | + |
4 | Niewykluczanie najmniej zarabiających (zwolnionych z podatku) z realizacji prawa obywatelskiego do decydowania o kierunku działania i rozwoju OPP | Obywatele o najniższych dochodach (⅓ podatników) zupełnie stracą prawo do decyzji o kierunku działań OPP. | - | - | + | + |
5 | Zachowanie charakteru demokracji bezpośredniej dla wyboru wspieranej OPP | Zbliżymy się o kolejny krok do stylu zarządzania charakterystycznego dla państw autorytarnych w rodzaju Federacji Rosyjskiej. | - | + | + | + |
Liczba pożądanych cech, jakie spełnia dana propozycja | 0 | 2 | 3 | 5 |
Tab. 1. Zestawienie cech opisywanych czterech modeli dystrybucji środków OPP.
A. Rządowy „mechanizm osłonowy”
A1 – Rządowy mechanizm osłonowy spowoduje rozwarstwienie finansowania OPP. Organizacje dotychczas wspierane przez osoby o mniejszych dochodach zostaną pozbawione wpływów z uwagi na znikomą ilość darczyńców.
A2 – Analogicznie względem pola A1 cele szczegółowe, które były wspierane przez podatników z uboższych kręgów, nie będą mogły liczyć na otrzymanie 1% podatku z uwagi na podwyższenie kwoty wolnej.
A3 – Rządowa propozycja wyrównania jest całkowicie oderwana od tak istotnych wskaźników makroekonomicznych jak np. inflacja, która na chwilę pubikacji artykułu wynosi aż 12,3% rok do roku. Ponadto całkowicie zignorowana została kwestia współczynnika wzrostu wpływów z 1% na rzecz OPP, który od 2004 r. nieustannie rośnie. Wyrównanie strat powstałych w wyniku wdrożenia reformy podatkowej będzie odnosiło się do wartości dochodów z tego tytułu, uzyskanych w 2022 r. co oznacza, że potencjał wpływów OPP zostanie ograniczony do ich wyniku finansowego za ten rok.
A4 – Podwyższenie kwoty wolnej od podatku do pułapu 30 000 zł w skali roku spowoduje, że duża część obywateli zostanie całkowicie wyłączona z obszaru opodatkowania PIT, a co za tym idzie – nie będzie miała możliwości obdarowania częścią swojego podatku III sektora.
A5 – Możliwość przekazania 1% podatku na rzecz OPP jest przejawem demokracji bezpośredniej. Pozbawienie podatników udziału w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego może sprawiać wrażenie zbliżania się do ustroju znanego z państw autorytarnych w rodzaju Federacji Rosyjskiej.
B. Zwiększenie stawki z 1% do 1,5% na rzecz OPP
B1 – Podobnie jak w przypadku rządowego modelu rekompensat z tytułu strat z 1% PIT dojdzie do sytuacji, w której poszczególne organizacje pozarządowe cieszące się uznaniem wśród podatników o mniejszych dochodach zostaną pozbawione znacznej części finansowania, inne zaś będą hojniej obdarowywane.
B2 – Brak zachowania zbliżonej do dotychczasowej proporcji dystrybucji środków pomiędzy podopiecznymi organizacji stanowi pokłosie niespełnienia przez model warunku ujętego w komórce B1.
B3 – Podniesienie odsetka podatku przekazywanego na rzecz OPP do progu 1,5% PIT w sposób naturalny będzie powodować podążanie tego modelu za rosnącymi płacami podatników. Doprowadzi to także do wzrostu wpływów organizacji pozarządowych w wymiarzewzględem globalnym.
B4 – Mimo, że podwyższenie stawki PIT, jaką obdarowujący będą dzielić się podatkiem z organizacjami pozarządowymi, przyczyni się do zwiększenia wpływów ogółu OPP, część z organizacji wspieranych przez uboższe warstwy społeczne ucierpi z uwagi na brak możliwości przekazania przez nie 1% podatku.
B5 – W przypadku tego modelu zwiększenie puli przekazywanych środków nie rozwiązuje zasadniczego problemu, jakim jest wyłączenie znacznej części podatników z możliwości decydowania o tym, które organizacje pozarządowe zostaną obdarowane.
C. Możliwość „głosowania” na daną OPP
C1 – Zakładany model nie uwzględnia żadnego mechanizmu wyrównawczego (tj. globalna kwota 1% będzie niższa). W ramach jego wdrożenia przekazywana jest informacja co do woli podatników odnośnie tego, która organizacja pozarządowa winna otrzymać środki na jej dalsze funkcjonowanie.
C2 – W następstwie niespełnienia warunku określonego w polu C1, podopieczni organizacji subkontowych o dochodach niższych niż przeciętne wspierani przez sieci społeczne znajomych z kręgów o podobnych dochodach stracą nawet 100% finansowania.
C3 – Mając na uwadze, że wszystkim podatnikom zostanie oddany głos za pośrednictwem deklaracji o decydujący o tym, która z organizacji pozarządowych winna zostać obdarowana (niezależnie od osiąganych przez nich dochodów) uwzględniony zostanie czynnik rosnących płac.
C4 – Wszyscy obywatele będą mieli prawo do decydowania o tym, która z OPP winna otrzymać środki na dalsze wypełnianie celów statutowych organizacji – będzie to również dotyczyć podatników o niższych dochodach, tj. nieprzekraczających bądź nieznacznie wykraczających ponad kwotę wolną od podatku.
C5 – Oddanie głosu każdemu z podatników będzie spełniało konstytucyjny postulat demokracji bezpośredniej.
D. Pominięcie kwoty wolnej od podatku przy liczeniu 1% na rzecz OPP
D1 – Prosty zabieg polegający na liczeniu 1% podatku na rzecz OPP, tyle że z pominięciem kwoty wolnej sprawiłby, że nie dojdzie do powstania dysproporcji pomiędzy finansowaniem poszczególnych organizacji pozarządowych – ich wpływy zostaną utrzymane na stabilnym poziomie.
D2 – Podobnie jak w przypadku pozostałych z opisywanych powyżej mechanizmów, również w tym przypadku istnieje silna zależność z cechą opisaną w polu D1.
D3 – Model ten zakłada pełną waloryzację środków stanowiących wpływy z 1% na rzecz OPP. Uwzględnione zostaną zarówno rosnące płace podatników, jak i inflacja. Ponadto przedstawiony mechanizm zapewnia uwzględnianie współczynnika wzrostu dochodów pochodzących z 1% podatku.
D4 – Nieuwzględnianie kwoty wolnej od podatku na potrzeby liczenia 1% na rzecz OPP sprawi, że zostanie rozwiązany zasadniczy mankament reformy podatkowej, jakim jest podwyższona kwota wolna od podatku. Osoby osiągające poniżej 30 000 zł dochodu rocznie będą w stanie wskazać OPP, która zostanie obdarowana.
D5 – Analogicznie względem modelu ujętego w pkt. C, podatnicy zyskują możliwość do decydowania o kształcie społeczeństwa obywatelskiego, bez względu na wysokość dochodu osiągniętego przez nich w danym roku podatkowym.
zobacz artykuł "Czy rządowa propozycja…" na stronie IWOP
Źródło: www.iwop.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.