Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj!
15 marca, w Światowy Dzień Konsumenta, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów startuje z kampanią społeczną. Zaprasza media, instytucje i organizacje do wspólnych działań.
Każdy z nas może paść ofiarą cyberoszustów. Każdy z nas może być kuszony reklamami zyskownych inwestycji bez ryzyka w waluty, kryptoaktywa, weksle, akcje lub obligacje. Znane i lubiane twarze, bezprawnie wykorzystywane, uwiarygadniają fałszywy przekaz i działają jak magnes. Superokazja? Jeden klik i zysk w mig? Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny ostrzega przed ryzykiem i stratą pieniędzy – Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj!
– To bardzo ważne, aby jak najszerzej informować i ostrzegać konsumentów przed fałszywymi inwestycjami. Cyberoszuści nie ustępują – w zależności od trendów, tworzą nowe sposoby wyłudzania środków finansowych, doskonalą chwyty socjotechnicze i pułapki. Podszywają się pod znane osoby czy też duże i cenione firmy. I niezmiennie – obiecują szybki, łatwy i wysoki zysk. Uważajmy! Te oszustwa mogą prowadzić do utraty oszczędności życia – apeluje Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.
O kampanii
Spoty UOKiK skupiają się na promowanych w internecie inwestycjach wykorzystujących bezprawnie wizerunek osób ze świata kultury, sportu lub rozrywki, czy też znanych przedsiębiorstw lub marek. Znani i lubiani mają podnosić wiarygodność danego przedsięwzięcia. Kreowani przy użyciu sztucznej inteligencji są realni i przekonujący. Scenariusze oszustw zmieniają się, lecz ich niezmiennym celem jest wyłudzenie pieniędzy. Atak może dotyczyć pozyskania danych, np. loginów i haseł, lub działania wprost – nakłonienia do dokonania przelewów.
Startująca kampania jest kolejnym działaniem edukacyjnym Prezesa UOKiK, które ma na celu zwiększanie świadomości i bezpieczeństwa konsumentów. Od 15 marca br. spoty będą nieodpłatnie emitowane przez media publiczne w oparciu o art. 31 c ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, a także przez nadawców komercyjnych, którzy zgodzili się na bezpłatne wsparcie kampanii.
Od jutra spoty można zobaczyć lub usłyszeć w: Telewizji Polskiej, Comedy Central, MTV, TV Trwam, Polskim Radiu, Polskim Radiu Lublin, Polskim Radiu Białystok, Polskim Radiu Zachód, Radiu ESKA, ESKA 2, VOX, Radiu Zet oraz Multikinie i Wirtualnej Polsce.
Zapraszamy media, instytucje i organizacje do wspólnych działań. Oszustwa inwestycyjne online, jak wynika z Raportu IOCTA Europolu[1], są jednym z najszybciej rozwijających się rodzajów cyberprzestępstw, generującym milionowe straty i dotyczącym tysięcy ofiar.
– 15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta, a rok 2024 jest Rokiem Edukacji Ekonomicznej. Tym bardziej zachęcam do wspólnego ostrzegania przed oszustwami. Bardzo dziękuję tym, którzy już bezpłatnie włączyli się w naszą kampanię. Wszyscy jesteśmy konsumentami. Zadbajmy razem o nasze finansowe bezpieczeństwo – fundament ekonomicznego dobrobytu – mówi Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.
Przygotowaliśmy różne formaty dwóch 30-sekundowych spotów oraz grafik: do telewizji, radia, portali, mediów społecznościowych, ekranów LCD. Wejdź na https://uokik.gov.pl/kampanie-spoleczne, pobierz i udostępnij!
Pomoc dla konsumentów:
- Infolinia konsumencka: 801 440 220 lub 222 66 76 76
- E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie.
- Rzecznik Finansowy – po odrzuceniu reklamacji przez instytucję finansową
[1] Raport Internet Organised Crime Threat Assessment (IOCTA) 2023