Organizują zbiórki na sprzęt medyczny, inspirują młodzież do aktywności w swoich społecznościach czy włączają mniejszości w dyskusję o przestrzeni publicznej. Według danych GUS w Polsce działa ponad 103 tys. organizacji społecznych. Większość z nich zajmuje się pomocą charytatywną. W Światowy Dzień Organizacji Pozarządowych 27 lutego warto pochylić się nad tymi, którzy na co dzień działają społecznie, niosąc wsparcie w zakresie wspierania ubogich, chorych, ale też poprawy jakości medycyny, edukacji czy organizacji sportu w Polsce. To właśnie dla nich powstał nowy Inspirownik, aby rozwinąć możliwości tworzenia kampanii społecznych tych, którzy nagłaśniają ważne społecznie tematy.
Jak pokazują badania Stowarzyszenia Klon/Jawor z 2023 r., wyobrażenia na temat organizacji pozarządowych wciąż w dużej mierze kształtują media tradycyjne, bo aż 30% Polek i Polaków zna organizacje pozarządowe z telewizji, prasy i radia, przy czym dla 20% jest to jedyne źródło informacji na ich temat. Najczęściej w mediach dominuje przekaz o pomocowych, charytatywnych działaniach fundacji i prowadzonych przez nie zbiórkach.
– Organizacje pozarządowe mają ogromny potencjał, aby korzystać z możliwości informowania o swoich działaniach poprzez media tradycyjne. Okazuje się, że pomimo rewolucyjnej zmiany w transferze wiedzy, jakie dają social media, to nadal telewizja, prasa, radio i serwisy internetowe są jednym z najbardziej wpływowych sposobów docierania do odbiorców: darczyńców, fanów, potencjalnych pracowników czy partnerów. Kluczowe we współpracy z mediami i w ogóle w komunikacji zewnętrznej jest dawanie tyle samo, co branie. To znaczy, że nie można ciągle informować o zbieraniu pieniędzy na cele dobroczynne, lecz należy również nagłaśniać ważne problemy społeczne, oferować analizy, opinie czy ekspertów lub ekspertki do komentowania bieżących wydarzeń i zjawisk – komentuje Anna Kiedrzyńska-Tui z Propsy PR, która zajmuje się promowaniem organizacji społecznych.
Dlatego też zespół ekspertów i ekspertek opracował „Inspirownik. Jak zrealizować efektywną kampanię społeczną?”, aby zachęcić twórców do tworzenia zaplanowanych, kreatywnych i efektywnych treści w przestrzeni publicznej.
Jak tłumaczą twórcy Inspirownika, zadanie nie było łatwe, ponieważ rocznie powstaje wiele kampanii społecznych tworzonych nie tylko przez organizacje pozarządowe, ale też administrację publiczną, samorządową i podmioty biznesowe.
– Dlatego właśnie postanowiliśmy stworzyć bazę inspiracji, która będzie niejako uzupełnieniem tego, co już twórcy kampanii społecznych robią – dodaje Bartosz Łopiński z Propsy PR. Z sześciu rozdziałów Inspirownika można dowiedzieć się o podejściu strategicznym do tworzenia kampanii społecznych, sposobie jej prowadzenia, promowaniu tematów społecznych w mediach tradycyjnych, ważności identyfikacji wizualnej, marce i roli liderów społecznych oraz podejściu systemowym w monitoringu i ewaluacji projektów.
Publikację wzbogacają komentarze osób mających doświadczenie w tworzeniu kampanii społecznych m.in. Mirelli Panek-Owsiańskiej, ekspertki ds. CSR i ESG, Fatimy Hayatli, liderki zespołu komunikacji Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków, Kamili Malanowicz z fundacji Zwolnieni z Teorii czy Leny Rubenfeld, współdyrektorki FestivALT.
Darmową publikację „Inspirownik. Jak zrealizować efektywną kampanię społeczną?” można pobrać pod linkiem: https://propsypr.pl/pobierz-inspirownik/.
Źródło: Propsy PR