Jak wygląda świat, kiedy wyłączysz autopilota scrollowania? XIV Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych HumanDOC zaprasza na trzy dni patrzenia naprawdę: relacje w epoce social mediów, kryzys jako nowa codzienność i jak przetrwać przy – 40 stopniach.
Fundacja HumanDoc zaprasza na XIV Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych HumanDOC. W dniach 21–23 listopada w Kinotece w PKiN w Warszawie oraz online na vod.humandoc.pl pokażemy dokumenty z całego świata, w większości polskie premiery. Przez trzy dni będziemy buszować między różnymi kawałkami rzeczywistości: od życia online i samotności, przez strefy konfliktu, aż po tę dziwną, czułą potrzebę sensu i piękna w świecie.
Wspólny mianownik? Globalne problemy pokazane z perspektyw, których zwykle nie widać. W programie – nie tylko pokazy filmowe, ale też debaty, panele kryzysowe, warsztaty mistrzowskie i wydarzenia online dla influencerów, twórców i pasjonatów storytellingu.
Miłość w czasach 2.0
Festiwal otworzymy pytaniem o relacje i samotność w cyfrowym świecie – o tym, jak social media podbijają presję, lęk, depresję, ale wygaszają zdolność do bycia z drugim człowiekiem tak naprawdę, nie tylko na stories. Pokażemy historię mężczyzny, który usiłuje stworzyć związek z silikonową laką wzmocnioną przez aplikację z dostępem do AI. Film komentować będą aktorka Julia Kamińska oraz Patryk Bryliński („Ten Ojciec” na Instagramie), a rozmowę poprowadzi Karol Wilczyński.
W Polsce prawie 30% młodych osób deklaruje, że ich życie towarzyskie toczy się głównie w internecie. Światowa Organizacja Zdrowia porównuje skutki chronicznej samotności do palenia 15 papierosów dziennie. Samotność w cyfrowym świecie to już problem globalny i trzeba mówić o nim głośno.
Kryzys to nowa normalność
Drugiego dnia widzowie przeniosą się do stref konfliktu. Organizatorzy pokażą obrazy z Gazy – ale nie takim językiem, do którego wszyscy przywykli. Do środka zaprosi widzów inżynier dźwięku. To przez dźwięk poprowadzi nas do prywatnych historii Palestyńczyków, ich codzienności Zobaczymy też pracę dziennikarzy w oblężonej Gazie. Ujęcia, których nie obejrzy się przypadkiem w feedzie.
Widzowie wrócą także do Ukrainy i wojny, o której świat już chyba zapomniał. Ale nie dokumentalista Roman Blazhan, którego interesuje go sama linia frontu. Filmowiec patrzy i dokumentuje m.in, jak radzą sobie małe społeczności, jak młodzi ludzie próbują ułożyć sobie dorosłość pomiędzy alarmami. Tego dnia odbędzie się też panel „działania w kryzysie”: o tym, co to znaczy reagować, gdy wokół nie ma stabilności, a decyzje podejmuje się w warunkach presji i zagrożenia głos zabiorą eksperci od działań w strefie konfliktu, Dominika Springer i Stanisław Brudnoch oraz dziennikarka, pisarka, Agnieszka Lichnerowicz.
Trzeciego dnia widzowie podążać będą za filmowcami w poszukiwaniu sensu. Zajrzymy do pomijanych społeczności, nawet jeśli te tematy nie klikają się na Instagramie. Widzowie odwiedzą Ameryki Południowej i będziemy podróżować w towarzystwie Wojciecha Ganczarka – dawniej „Fizyk w podróży” – reżysera, który pokaże nam, czym jest prawdziwe podróżowanie i co to znaczy mieć (albo nie mieć) prawo do miejsca. Potem przeniesiemy się do Gruzji: brutalistyczna architektura, a w środku los byłej snajperki. Reżyser Marcin Modzelewski pokaże nam, jak miasto, beton, wojna i pamięć splatają człowiekowi biografię.
Na finał dla widzów przygotowano pokaz specjalny „Iron Winter”. Opowieść rozgrywa się w bardzo mroźnej, przez to momentami wręcz baśniowej Mongolii. Spotkamy tam dwóch przyjaciół i dwieście koni, które trzeba ocalić przy minus czterdziestu stopniach, zanim kryzys klimatyczny zrobi z ich życia ruinę.
Masterclass, kryzys, scenariusz i influencerzy
Program festiwalu to także wydarzenia towarzyszące. W niedzielę Roman Blazhan poprowadzi otwarte warsztaty mistrzowskie z reżyserii dokumentalnej i odpowie na pytanie, jak się kręci film w strefie konfliktu. Publiczność czeka również szereg wydarzeń online, w tym warsztaty ze scenopisarstwa i storytellingu oraz zajęcia dla twórców podróżniczych w social mediach, prowadzone przez Janka Wojtkowskiego, szerzej znanego w świecie podróżników jako Jandrzeusz.
Wszystkie pokazy i wydarzenia – zarówno w Kinotece PKiN, jak i na platformie vod.humandoc.pl – są bezpłatne dla widzów. To możliwe dzięki temu, że festiwal HumanDOC jest współfinansowany w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
Źródło: Fundacja HumanDoc