Dostępność a NGO-sy. Wyjaśnienia Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej
Zapewnianie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami to zestaw obowiązków, które dotyczą również organizacji pozarządowych. NGO-sy wciąż jednak mają trudności w zorientowaniu się, kiedy i w jakim stopniu muszą stosować przepisy. Publikujemy wyjaśnienia z Wydziału Dostępności Departamentu EFS w MFiPR.
Redakcja ngo.pl zwróciła się z kilkoma pytaniami dotyczącymi dostępności do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Pytania dotyczyły głównie tego, czy można traktować organizacje pozarządowe jako podmioty publiczne (o których mówi ustawa z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami), a co za tym idzie, czy muszą one realizować szeroki zakres obowiązków nakładanych ustawą o zapewnianiu dostępności.
Redakcja ngo.pl: Jakiego rodzaju finansowanie (z jakiego tytułu) może spowodować, że organizacja pozarządowa może być uznana za podmiot publiczny - np. spotykamy się ze stanowiskiem, że Ochotnicze Straże Pożarne (będące stowarzyszeniami, a więc organizacjami pozarządowymi) są uznawane za podmioty publiczne obowiązane do stosowania ustawy?
MFiPR: Organizacja pozarządowa może być uznana za podmiot publiczny, jeżeli została założona i/lub jest utrzymywana na stałe przez podmiot/podmioty publiczne. Zgodnie z ustawą o zapewnianiu dostępności nie będzie uznawana za podmiot publiczny organizacja pozarządowa, która jedynie pozyskuje środki publiczne na konkretne cele, projekty.
Biorąc pod uwagę powyższe, rzeczywiście niektóre OSP są podmiotami publicznymi w rozumieniu ustawy.
Redakcja ngo.pl: Czy środki pozyskane przez organizacje w ramach realizacji zadań publicznych (na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie) mogą być uznane za rodzaj finansowania, który spowoduje uznanie organizacji pozarządowej za podmiot publiczny?
MFiPR: Nie, środki pozyskane przez organizacje pozarządowe w ramach realizacji zadań publicznych (na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie), nie powodują uznania organizacji pozarządowej za podmiot publiczny.
Redakcja ngo.pl: Czy środki pozyskane przez organizacje w wyniku sprzedaży usługi (np. działalności odpłatnej pożytku publicznego) mogą być uznane za rodzaj finansowania, który spowoduje uznanie organizacji pozarządowej za podmiot publiczny?
MFiPR: Nie, środki pozyskane przez organizacje w wyniku sprzedaży usługi (np. działalności odpłatnej pożytku publicznego), nie powodują uznania organizacji pozarządowej za podmiot publiczny.
Redakcja ngo.pl: Czy i w jakich sytuacjach procedura skargowa opisana w rozdziale 4 ustawy może być wszczęta wobec organizacji pozarządowych (a w konsekwencji, czy organizacja pozarządowa może być podmiotem skargi, postępowania przymuszającego i grzywny)?
MFiPR: Procedura skargowa może być wszczęta wobec organizacji pozarządowej, tylko jeśli w rozumieniu ustawy jest ona podmiotem publicznym.
Redakcja ngo.pl: Czy i w jakich sytuacjach organizacje pozarządowe muszą sporządzać raport o stanie dostępności?
MFiPR: Organizacje pozarządowe muszą sporządzać raport o stanie zapewniania dostępności tylko, kiedy w rozumieniu ustawy są uznawane za podmiot publiczny.
Redakcja ngo.pl: Największą obawą organizacji pozarządowych, z którą się spotykamy, jest to, że w sytuacji, gdy suma przychodów organizacji pozarządowej z tytułu wykonywania zadania publicznego na podstawie umów z jednostkami sektora finansów publicznych (zawartych na podstawie ustawy o pożytku) przekracza 50% sumy ich wszystkich przychodów - to wtedy organizacje te są zobowiązane do zapewnienia dostępności w pełnym zakresie (a więc szerszym niż ten wynikający z samych umów o realizację zadania publicznego).
Wątpliwości dotyczą więc m.in. tego, czy w takiej sytuacji:
a) organizacje pozarządowe mają obowiązek sporządzać raporty o stanie dostępności (art. 11 ustawy),
b) wobec organizacji pozarządowych może być wszczęta procedura skargowa opisana w rozdziale 4 ustawy,
c) wymogi zapewniania dostępności dotyczą funkcjonowania całości organizacji (a nie tylko działań realizowanych w ramach zadań zleconych).
MFiPR: W sytuacji, gdy suma przychodów organizacji pozarządowej z tytułu wykonywania zadania publicznego na podstawie umów z jednostkami sektora finansów publicznych (zawartych na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie) przekracza 50% sumy ich wszystkich przychodów, to:
a) Organizacje pozarządowe nie mają obowiązku sporządzać raportu o stanie zapewniania dostępności (art. 11 ustawy).
b) Jw.
c) Wymogi zapewniania dostępności (wynikające z art. 6) zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy dotyczą organizacji pozarządowych wówczas, gdy w oparciu o umowę z podmiotem publicznym realizują one zamówienia publiczne lub zadania publiczne. Dostępność ma być wówczas zapewniona jedynie w zakresie realizowanych zadań zleconych i w zakresie określonym w umowie. Nie jest ona wymagana w ramach funkcjonowania całości organizacji.
Odpowiedzi, które otrzymała redakcja ngo.pl podpisane zostały przez Wydział Dostępności, Departament Europejskiego Funduszu Społecznego, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa, dostepnosc.plus@mfipr.gov.pl.
(podkreślenia w odpowiedziach ministerstwa pochodzą od redakcji)
Źródło: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23