Dlaczego dzieci dzwonią do telefonu zaufania?
Dlaczego dzieci dzwonią do telefonu zaufania? Powodów jest wiele, a nam, dorosłym, może być czasem nawet trudno sobie wyobrazić, o czym potrzebują i chcą rozmawiać młode osoby.
Podstawą działania telefonu zaufania 116 111 są zasady ABCD:
Anonimowo – dzwoniąc, nie trzeba podawać swojego imienia, nazwiska ani adresu zamieszkania.
Bezpłatnie – połączenie jest bezpłatne zarówno z telefonów komórkowych, jak i stacjonarnych.
Chętnie – konsultanci 116 111 gotowi są rozmawiać o każdej ważnej sprawie.
Dyskretnie – wszystko, o czym się mówi lub pisze, zostanie między konsultantami 116 111.
Dyskrecja i przestrzeń
Wyjątkiem od tego są sytuacje bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia, kiedy konsultanci wysyłają do osób dzwoniących pomoc. Wracając jednak do zasad – poczucie anonimowości to, coś co młodym osobom wydaje się najbardziej atrakcyjne. W dobie prężnie działających social mediów, kiedy każde działanie młodej osoby jest widoczne, to spokojna rozmowa, bez napięcia, że ktoś z otoczenia dowie się o trudnościach, jest zbawienna.
Dzieci i nastolatkowie często opowiadają, że tylko dlatego, że podczas rozmowy można być anonimowym, zdecydowały się zadzwonić.
Wbrew pozorom czasem łatwiej opowiadać o swoich problemach obcej osobie, której nie znamy i która nie zna nas, niż komuś z rodziny, czy przyjaciół. Telefon Zaufania oferuje również dyskrecję, nie jest więc tak, że nagle o całej treści rozmowy dowiadują się rówieśnicy, szkoła, czy rodzice.
Daje to więc również przestrzeń, tym młodym osobom, które chcą porozmawiać o swojej sytuacji, ale nie są gotowi jeszcze działać i nie chcą, aby ktoś ich do tych działań zmuszał czy podejmował je za nich.
Konsultanci chętnie rozmawiają z każdym dzieckiem i na każdy temat – tu nie ma tematów tabu, można porozmawiać o seksie, zakochaniu, pierwszej miesiączce, przemocy w domu, z taką samą uważnością.
Na swoich warunkach
Bezpłatny dostęp do telefonu zaufania też wpływa na jego popularność. W czasach, kiedy psychiatra dziecięca w Polsce znalazła się nad przepaścią, a w kolejce do psychologa, czy psychiatry czeka się miesiącami, dostęp do natychmiastowej i bezpłatnej pomocy jest czymś, co choć w małym stopniu może rekompensować brak kontaktu ze specjalistą w bezpośrednim otoczeniu.
Warto jednak pamiętać, że telefon zaufania nie jest formą terapii czy konsultacji lekarskich – jest to doraźna pomoc, której głównym zadaniem jest stworzenie przestrzeni na wyrzucenie z siebie emocji oraz możliwość wspólnego szukania rozwiązań w trudnych sytuacjach.
Młode osoby mogą nie chcieć lub nie mieć możliwości uzyskania profesjonalnej pomocy i w mojej ocenie to również, może wpływać na chęć wybrania przez dzieci numeru 116 111 lub napisania wiadomości mailowej. Konsultanci to psychologowie lub pedagogowie z odpowiednim przeszkoleniem i doświadczeniem w pracy na linii. Konsultanci szanują brak gotowości osób dzwoniących i starają się towarzyszyć im w problemach na tyle, na ile młode osoby ich do tego dopuszczą.
Daje to młodym osobom poczucie bezpieczeństwa i sprawia, że mogą porozmawiać “na swoich warunkach”.
Powodów, dla których dzwonią dzieci możemy też upatrywać w ich otoczeniu
Dzieci często czują się dobrze w rozmowie w telefonie zaufania 116 111, ponieważ konsultanci starają się dokształcać i orientować w tym, co obecnie jest popularne wśród nastolatków, tak aby móc lepiej zrozumieć świat młodych osób i potrafić rozmawiać o ważnych dla nich sprawach. Wiedzą, co to Instagram, tik tok.
Powodów, dla których dzwonią dzieci możemy też upatrywać w ich otoczeniu.
Zdarza się tak, że młoda osoba w swoim bezpośrednim środowisku nie pokazuje, że ma jakiś problem, zgrywa „klasowego śmieszka”, pociesza wszystkich wokół, a wieczorami płacze pod kołdrą.
Nie chce jednak nikogo martwić, więc dzwoni na telefon zaufania, by otrzymać ukojenie.
Są osoby, których zawiedli wszyscy bliscy, rodzice zbagatelizowali problem, rówieśnicy mają dość słuchania o smutku, a nauczyciele każą wziąć się do nauki. Wtedy młoda osoba sięga po telefon zaufania, by poczuć, że jest ktoś, kto ją wysłucha.
Jest też grupa dzwoniących, która telefon zaufania traktuje jak „ostatnią deskę ratunku”, dzwonią kiedy wszystko inne zawiodło i wydaje im się, że nic już nie ma sensu.
Możesz wesprzeć Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, przekazując 1% podatku na rzecz telefonu zaufania 116 111 i dzieci, które doświadczyły przemocy. Wpisz w deklarację podatkową KRS 0000 20 44 26 i daj dzieciom siłę! Więcej informacji na stronach: wspierajtelefon.pl oraz fdds.pl.
Michalina Kulczykowska – psycholog. Pracuje w Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, w programie Pomocy Telefonicznej jako konsultantka telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży 116111, telefonu dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci 800 100 100 oraz jako interwent kryzysowy. Prowadzi warsztaty dla dzieci i młodzieży w tematyce rozwiązywania problemów, radzenia sobie z emocjami, czy zagrożeń online i hejtu. Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Ukończyła półroczny kurs terapii poznawczo–behawioralnej dzieci i młodzieży w Centrum CBT.
Źródło: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.