Decyzja w sprawie uproszczonej ewidencji. Już dziś zastanów się nad prowadzeniem lub rezygnacją z UEPIK
Uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów (UEPiK) mogą wybrać małe organizacje. Uproszczoną ewidencję wybieramy lub z niej rezygnujemy w określonych momentach roku. Właśnie teraz warto zacząć pracować nad decyzją w tej sprawie.
Uproszczona ewidencja – lub też ewidencja podatkowa – to sposób na uniknięcie części obowiązków, które narzuca ustawa o rachunkowości, a które trudne są do spełnienia w przypadku małych organizacji pozarządowych. Na taką „prostszą” księgowość mogą się zdecydować organizacje pozarządowe, ale nie wszystkie: wskazanie, które organizacje uprawnione są do stosowania UEPIK, znajduje się w ustawie o działalności pożytku.
Zarówno wybór uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów, jak i rezygnacja z jej prowadzenia, to ważny moment w życiu organizacji pozarządowej. Przepisy wskazują, że moment ten będzie następował na przełomie roku. Zbliżający się grudzień jest dobrym okresem, żeby przygotować się do decyzji w sprawie UEPIK.
Czy mogę prowadzić UEPiK?
Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wskazuje, że uproszczoną ewidencję prowadzić mogą organizacje, które m.in. nie prowadzą działalności gospodarczej, nie mają statusu organizacji pożytku publicznego, ani rocznych przychodów większych niż 100 tys. zł. Warunków jest więcej i są w ustawie ściśle opisane. Sprawdź więc koniecznie, które organizacje mogą prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów.
Zobacz nagranie wideo
W wyborze formy księgowości może pomóc nagranie #ngoplLIVE. Polecamy je szczególnie organizacjom młodym, które powstały niedawno, ale przyda się też tym mniejszym NGO-som, które choć działają nie od dziś, zastanawiają się, czy nie wybrać UEPIK z powodu mniejszej intensywności działań czy też wielkości ich kosztów.
Rezygnacja z uproszczonej ewidencji
Organizacja pozarządowa może zdecydować się na prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów. Ale z prowadzenia uproszczonej ewidencji można również zrezygnować. Oczywiście rezygnują z niej te organizacje, które już UEPiK prowadzą (czyli te, które wcześniej zadecydowały, że chcą to robić i zgodnie z wymogiem ustawy, zgłosiły swój wybór do urzędu skarbowego).
Przy rezygnacji z prowadzenia uproszczonej ewidencji wymagana jest decyzja odpowiedniego organu (podobnie jak przy rozpoczynaniu prowadzenia UEPiK).
Wybierasz lub rezygnujesz? Na co zwrócić szczególną uwagę
Decyzja o wyborze lub rezygnacji z uproszczonej ewidencji powinna wybiegać w przyszłość. Oczywiście w pierwszej kolejności sprawdzamy stan na dziś. Ustalamy czy spełniamy warunki z ustawy o pożytku: jeśli tak, to możemy wybrać UEPIK. Pamiętajmy też, że warunki działają w drugą stronę: tzn. jeśli prowadzimy UEPIK, a przestaliśmy spełniać warunki (np. nasz budżet rośnie i przekraczamy 100 tys. zł) MUSIMY zrezygnować z uproszczonej ewidencji.
Ważne jest jednak, żeby przewidzieć, co się może wydarzyć. W tej chwili zastanawiamy się nie tylko co jest teraz, ale również co będzie się działo w naszej organizacji w perspektywie kolejnego roku. Prowadząc UEPIK ograniczamy sobie możliwość niektórych działań.
Rozważmy więc, czy w kolejnym roku będziemy:
1. Ubiegać się o status OPP. Status pożytku daje nam różne możliwości – np. możemy ubiegać się o 1%. Jeśli nasza organizacja zdecyduje się na rejestrację statusu OPP, a będzie prowadzić UEPIK, to… z rejestracją musimy poczekać do kolejnego roku obrotowego. Posiadanie statusu OPP przez organizację eliminuje ją bowiem z grona podmiotów, które mogą prowadzić UEPIK. Poważnie myślicie o statusie OPP? Nie decydujcie się, albo wręcz zrezygnujcie z uproszczonej ewidencji.
2. Prowadzić działalność gospodarczą. Prowadzenia działalności gospodarczej nie można łączyć z UEPIK. Jeśli nic nie sprzedajecie, nie pobieracie i nie planujecie pobierać opłat za żadną z waszych usług, sytuacja jest bezpieczna. Przy UEPIK można prowadzić odpłatną działalność pożytku, trzeba jednak robić to bardzo uważnie i pilnować, żeby nie przemieniła się ona w działalność gospodarczą. Dobrze rozważcie więc ten aspekt zdobywania środków na działania NGO, zastanawiając się nad uproszczoną ewidencją. Zapomnijcie o UEPIK, kiedy w perspektywie roku planujecie rejestrować działalność gospodarczą!
3. Ubiegać się o wysokie dotacje / często startować w konkursach. UEPIK można łączyć z korzystaniem z dotacji, ale nie jest to proste. Z pewnością większa liczba projektów (dotacji) i prowadzenie UEPIK to poważna komplikacja. Niekiedy można się też spotkać z sytuacją, że jakiś konkurs będzie wprost zamknięty dla organizacji prowadzących uproszczoną ewidencję. Ubieganie się o dotacje pow. 100 tys. wprost kłóci się z prowadzeniem UEPIK (ale już przy kilkunastu tysiącach robi się niebezpiecznie). Przemyślmy więc, gdzie i o jakie środki planujemy ubiegać się w kolejnym roku. Jeśli przewidujemy dużą aktywność na tym polu, to UEPIK nie jest dla nas.
przeczytaj uważnie: Które organizacje mogą prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów
Termin wyboru uproszczonej ewidencji
Zgodnie z art. 10a ust. 3 ustawy o pożytku organizacja musi poinformować urząd skarbowy o wyborze uproszczonej ewidencji w ciągu pierwszego miesiąca nowego roku podatkowego. W przypadku organizacji, których rok obrotowy zgadza się z rokiem kalendarzowym (a jest ich większość), termin zgłoszenia upływa z końcem stycznia.
Decyzja o wyborze uproszczonej ewidencji powinna być decyzją przemyślaną. Chociaż więc mamy jeszcze ponad dwa miesiące na przesłanie informacji do urzędu, to można uznać, że właśnie nadszedł czas na przygotowanie się do tej decyzji.
art. 10a ust. 3 ustawy o działalności pożytku
O wyborze prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów jednostka, w terminie do końca pierwszego miesiąca roku podatkowego, w którym rozpoczyna prowadzenie ewidencji, a w przypadku jednostek rozpoczynających działalność, w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności, zawiadamia naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym.
w PORADNIK.NGO.PL: Jak rozpocząć prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów
Termin rezygnacji z UEPiK
Jeśli decydujemy się zrezygnować (a niekiedy musimy zrezygnować) z prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów mamy obowiązek we wskazanym terminie poinformować urząd skarbowy. Jeśli tego nie zrobimy rezygnacja będzie nieskuteczna. Co i kiedy należy zrobić, mówi poniższy zapis w ustawie o działalności pożytku.
art. 10a. ustęp 5. ustawy o działalności pożytku
Jednostka zawiadamia naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym w terminie 14 dni od końca ostatniego miesiąca roku podatkowego, w którym prowadzi uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów, o:
1) rezygnacji z prowadzenia tej ewidencji;
2) niespełnianiu warunków, o których mowa w ust. 1.
Graniczny termin na poinformowanie urzędu skarbowego został więc w ustawie precyzyjnie określony. Ustawa wskazuje, że należy zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego „w terminie 14 dni od końca ostatniego miesiąca roku podatkowego, w którym (organizacja) prowadzi uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów”. W większości organizacji pozarządowych rok podatkowy odpowiada kalendarzowemu - graniczny termin mija więc dla nich 14 stycznia kolejnego roku.
Oczywiście sama decyzja NGO, jak i ustalenie, czy nadal organizacja spełnia warunki, może nastąpić wcześniej – nawet lepiej, gdyby nie następowało to na ostatnią chwilę (przed datą wskazaną w ustawie). Dlatego właśnie przypominamy o tym już teraz.
Jeśli nadal chcemy prowadzić uproszczoną ewidencję, ponieważ okazała się ona dobrym sposobem zapanowania nad przychodami i kosztami w naszej organizacji, oraz nadal spełniamy warunki wskazane w ustawie, NIE MUSIMY NIC ROBIĆ. Urząd nie potrzebuje informacji, że nadal chcemy prowadzić uproszczoną ewidencję.
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.