Czy zainteresowanie firm wolontariatem stwarza szansę na rozwój współpracy z organizacjami?
Współpraca organizacji społecznych z firmami nigdy nie była prosta. Nie ma co się temu dziwić. Odmienna specyfika działania obu sektorów raczej nas bowiem dzieli niż łączy. Pojawia się jednak obszar, w którym potencjalnie możemy się porozumieć, a jest nim wolontariat.
Co na to badania
Badania dotyczące współpracy organizacji społecznych z firmami raczej nikogo nie zaskakują. Większość fundacji i stowarzyszeń współpracuje z biznesem sporadycznie, ograniczając się zazwyczaj do przyjmowania wsparcia finansowego i rzeczowego.[1]
Nieco inne światło na możliwości współpracy między NGO a firmami rzucają jednak badania przeprowadzone z inicjatywy Centrum Wolontariatu oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu, dotyczące wolontariatu pracowniczego (czyli zaangażowania pracowników przedsiębiorstw w działania społeczne przy wsparciu pracodawcy). Okazuje się, że niemal 80% przedstawicieli dużych firm wie, czym jest wolontariat pracowniczy i coraz częściej decyduje się na opracowanie programów zakładających jego wdrożenie w przedsiębiorstwie[2].
Wolontariat ma więc szansę stać się tym obszarem działania, który połączy oba sektory. Firmom trudno bowiem będzie go rozwijać bez współpracy ze stowarzyszeniami i fundacjami. Organizacjom społecznym natomiast może umożliwić pozyskanie stałych partnerów biznesowych do współpracy. Dlaczego więc wciąż trudno nam ze sobą współpracować?
Trudności do pokonania
Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi…, tym razem nie o pieniądze, a o słabą komunikację. Czynnikiem, który w znaczący sposób utrudnia budowanie trwałych relacji między sektorem biznesu a sektorem społecznym, są problemy w porozumieniu się. Oczywistym jest, że każda ze stron ma swoje potrzeby, oczekiwania i cele do zrealizowania. Jednak zarówno biznes, jak i NGO nie artykułują tego wprost. Zauważają to zarówno społecznicy, jak i przedstawiciele firm.
Przedstawiciele biznesu zarzucają organizacjom, że m.in. nie udzielają szybkiej informacji zwrotnej, nie chcą dzielić się swoją wiedzą, są zamknięte i nastawione wyłącznie na współpracę finansową. Organizacje społeczne odpowiadają zaś, że z przedstawicielami biznesu trudno się skontaktować, mają zbyt duże oczekiwania i nie rozumieją specyfiki funkcjonowania III sektora. Co zatem możemy zrobić, żeby mimo dzielących nas różnić ze sobą współpracować?
Temat do dyskusji
Na początek musimy zdawać sobie sprawę, że aby jakakolwiek współpraca miała szansę powodzenia, wszystkie zaangażowane strony muszą upatrywać w niej pożytki dla siebie. Z założenia wolontariat pracowniczy jest tym obszarem, gdzie obie strony: społeczna i biznesowa mogą osiągać korzyści. Firma zyskuje nowe narzędzie do motywowania i integrowania pracowników, budowania swojego wizerunku w społeczności lokalnej, zaś NGO korzysta z dodatkowych rąk do pracy, czy też wiedzy i umiejętności, które, oferuje partner biznesowy.
W teorii wszystko wydaje się proste. Praktyka pokazuje jednak, że organizacje społeczne nie wiedzą jakiej, poza finansową, pomocy potrzebują od firm. Nie potrafią wykorzystywać wiedzy i umiejętności biznesu (np. w ramach wolontariatu kompetencyjnego, czyli wykorzystującego fachową wiedzę pracowników firm). Najprościej jest więc zabiegać o pieniądze czy wsparcie rzeczowe. Przedsiębiorcy z kolei często traktują wolontariat pracowniczy jako część polityki pracowniczej. Nadrzędnym celem jest zatem zadowolenie pracowników, nie zaś rozwiązywanie ważnych dla organizacji problemów społecznych.
Czy rozwijając wolontariat pracowniczy jesteśmy w stanie połączyć interesy obu stron? Jak wykorzystać tę szansę na współpracę? Jak możemy nauczyć się wzajemnie korzystać ze swoich zasobów?
To pewnie nie jedyne pytania, które warto by było zadać w związku z tym tematem. Zapraszam zatem do dyskusji i dzielenia się swoimi przemyśleniami i doświadczeniami!
Justyna Schaefer-Kurkowiak – specjalistka ds. komunikowania i rozwoju lokalnego, wspiera budowanie partnerstw organizacji społecznych z biznesem m.in. w ramach wolontariatu pracowniczego, wchodzi w skład redakcji Magazynu o społecznej odpowiedzialności As Biznesu.
Artykuł jest częścią projektu pn. Bank Rozwiązań (BaR).
Projekt Bank Rozwiązań (Bar) jest realizowany przez Stowarzyszenie Centrum PISOP w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030. Głównym celem projektu jest stworzenie narzędzi, które usprawnią funkcjonowanie sektora pozarządowego, w tym we współpracy z jednostkami samorządowymi i przedsiębiorstwami. Efekty pracy ekspertów dostępne są na stronie: https://pisop.org.pl/bank-rozwiazan.
Źródło: Centrum PISOP