Zdarza się, że po sporządzeniu sprawozdania finansowego okazuje się, że zawiera ono błędy. Czy i kiedy można je poprawić? O jakie procedury wtedy zadbać? Czy można złożyć korektę sprawozdania, tak samo jak można złożyć korektę deklaracji podatkowej?
To, czy będzie można poprawić sprawozdanie finansowe zależy od tego, na jakim etapie zostały zauważone błędy. Zgodnie z art. 54 ustawy o rachunkowości sprawozdanie finansowe można poprawić przed jego zatwierdzeniem.
Po zatwierdzeniu sprawozdania nie można go już poprawić – jeśli błąd został wykryty po zatwierdzeniu sprawozdania, należy go uwzględnić w księgach rachunkowych roku, w którym błąd wykryto. Są to więc księgi rachunkowe z tego roku, w którym sporządza się sprawozdanie – np. sprawozdanie finansowe za 2022 r. sporządza się w 2023 r., a więc błędy wykazuje się w księgach rachunkowych z 2023 roku.
Wysłanie sprawozdania finansowego następuje po jego zatwierdzeniu, wobec czego nie ma tutaj mowy o korekcie wysłanego sprawozdania finansowego.
W przypadku sprawozdania finansowego jest więc inaczej niż z deklaracją podatkową składaną na formularzu CIT-8. W przypadku CIT-8 można złożyć korektę wysłanej deklaracji, ale w przypadku wysłanego sprawozdania finansowego nie można tego zrobić.
Terminy (przypomnienie)
Sporządzenie sprawozdania finansowego powinno nastąpić w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego (czyli od zakończenia roku obrotowego) – w zdecydowanej większości NGO rok obrotowy jest zgodny z rokiem kalendarzowym, co oznacza konieczność sporządzenia i podpisania sprawozdania finansowego przez zarząd organizacji do końca marca.
Zatwierdzenie sprawozdania finansowego (podjęcie uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania) powinno nastąpić nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia bilansowego, czyli w zdecydowanej większości NGO należy to zrobić do końca czerwca.
Wysłanie sprawozdania finansowego (do KAS lub KRS) – powinno nastąpić w ciągu 15 dni od zatwierdzenia sprawozdania.
Termin na poprawienie sprawozdania finansowego
Nie da się wskazać terminu kalendarzowego, do kiedy sprawozdanie finansowe można poprawić, a kiedy nie będzie to już możliwe. Zależy to od tego, w jakim terminie nastąpi sporządzenie, a następnie zatwierdzenie sprawozdania. Można sobie wyobrazić taką sytuację, że organizacja pospieszy się i już w połowie stycznia sporządzi sprawozdanie, a do końca stycznia je zatwierdzi. Wtedy poprawki musiałyby nastąpić już w tym okresie (przed zatwierdzeniem).
Daty na sprawozdaniu finansowym
Podczas elektronicznego podpisywania sprawozdania finansowego automatycznie pojawia się data podpisania – nie da się więc „anydatować” sprawozdania.
Jak zostało napisane wyżej, jeśli po sporządzeniu sprawozdania, ale przed podjęciem uchwały o zatwierdzeniu, zostanie wykryty błąd, to sprawozdanie można poprawić.
Przykładowo: w stowarzyszeniu sprawozdanie zostało sporządzone i podpisane w marcu. W kwietniu sprawozdanie jest sprawdzane i opiniowane przez komisję rewizyjną – podczas tego sprawdzenia komisja wychwyciła błąd i zawiadamia o tym zarząd. W związku z tym, w maju zostaje sporządzone kolejne, poprawione sprawozdanie finansowe, na którym będzie podana data (powtórnego) sporządzenia i podpisania sprawozdania przez członków zarządu. W opisanym przypadku, na sprawozdaniu finansowym będzie widoczna data majowa, a więc będzie to data po 31 marca. Czy to jest powód do niepokoju?
Warto zachować zapisane również to pierwsze sprawozdanie, które zostało podpisane w prawidłowym terminie. W razie wątpliwości administracji skarbowej będzie można wykazać, że sprawozdanie zostało sporządzone w prawidłowym terminie, a ta późniejsza data wynika z tego, że został zauważony błąd i sprawozdanie musiało zostać poprawione (i że zostało to zrobione zgodnie z art. 54 ustawy o rachunkowości).
W poprawianym sprawozdaniu – w informacji dodatkowej – można zamieścić informację o fakcie jego poprawienia (nie jest to jednak obowiązek, zobacz też wyjaśnienia Ministerstwa Finansów w artykule: Podpisy po terminie…).
Poprawki w bieżących księgach
Jeśli organizacja otrzyma informację, dokument księgowy, czy znajdzie błąd dotyczący roku, za który sprawozdanie zostało sporządzone i zatwierdzone, to taka poprawka musi być zrobiona na bieżąco, w roku, za który nie jest jeszcze zatwierdzone sprawozdanie.
Tak jak to wskazaliśmy wyżej, sprawozdanie zatwierdzone, choć z błędem, nie może być poprawiane. Poprawiane zdarzenie trzeba zaksięgować w bieżących księgach, tak by w najbliższym sporządzanym sprawozdaniu finansowym informacje o stanie finansów w bilansie (w aktywach i pasywach) były w pełni zgodne ze stanem faktycznym.
Jeśli poprawka dotyczy kosztów albo przychodów poprzednich lat, to kwota taka będzie odjęta albo dodana w bilansie (pasywach) bieżącego roku, w kapitałach (funduszach) własnych, w punkcie „zysk (strata) z lat ubiegłych”. Informację o dokonanych korektach podajemy także w informacji dodatkowej.
Podstawa prawna
Ustawa o rachunkowości
Art. 54
1. Jeżeli po sporządzeniu rocznego sprawozdania finansowego, a przed jego zatwierdzeniem, jednostka otrzymała informacje o zdarzeniach, które mają istotny wpływ na to sprawozdanie finansowe, lub powodujących, że założenie kontynuowania działalności przez jednostkę nie jest uzasadnione, powinna ona odpowiednio zmienić to sprawozdanie, dokonując jednocześnie odpowiednich zapisów w księgach rachunkowych roku obrotowego, którego sprawozdanie finansowe dotyczy, oraz powiadomić biegłego rewidenta, który sprawozdanie to bada lub zbadał. Jeżeli zdarzenia, które nastąpiły po dniu bilansowym, nie powodują zmiany stanu istniejącego na dzień bilansowy, to odpowiednie wyjaśnienia zamieszcza się w informacji dodatkowej.
2. Jeżeli jednostka otrzymała informacje o zdarzeniach, o których mowa w ust. 1, po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego, to ich skutki ujmuje w księgach rachunkowych roku obrotowego, w którym informacje te otrzymała.
3. Jeżeli w danym roku obrotowym lub przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego za ten rok obrotowy jednostka stwierdziła popełnienie w poprzednich latach obrotowych błędu, w następstwie którego nie można uznać sprawozdania finansowego za rok lub lata poprzednie za spełniające wymagania określone w art. 4 ust. 1, to kwotę korekty spowodowanej usunięciem tego błędu odnosi się na kapitał (fundusz) własny i wykazuje jako "zysk (strata) z lat ubiegłych".
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23