W sobotę, 19 czerwca 2021 r. – w dniu warszawskiej Parady Równości rozpoczęła się kampania społeczna realizowana wspólnie przez Gazeta.pl, Wyborcza.pl, „Gazetę Wyborczą”, TOK FM i tokfm.pl, stowarzyszenie Miłość Nie Wyklucza oraz agencję MullenLowe Warsaw – pomysłodawcę akcji. Idea kreatywna kampanii i główny przekaz opierają się na „wykluczeniu” liter: L, G, B i T z tekstów na portalach i w serwisach internetowych, na pierwszych stronach gazet oraz w mediach społecznościowych. Twórcy akcji chcą w ten sposób pokazać, że „Bez LGBT+ nie ma Polski”.
Twórcy akcji chcą w ten sposób pokazać, że „Bez LGBT+ nie ma Polski”.
W kampanii chcieliśmy podkreślić, że osoby nieheteronormatywne są nieodłączną częścią Polski i społeczeństwa, dlatego prowokacyjnie usunęliśmy z polskiego języka litery L, G, B i T – mówi Marcin Nowak, Dyrektor Kreatywny w agencji MullenLowe Warsaw. – W ten sposób udowodniliśmy, że bez nich Polska nie jest kompletna. Jest uboga i ułomna. Jest „Poską”. To kampania patriotyczna, bo nasze dziedzictwo narodowe, z którego jesteśmy tak dumni, jest efektem różnorodności polskiego społeczeństwa. Nie zgadzamy się na zawłaszczenie Polski przez jedną grupę społeczną. Polska jest Polską tyko wtedy, kiedy jest w niej miejsce dla wszystkich Polaków – dodaje Nowak.
– Media Agory są bardzo zaangażowane w walkę o równe prawa wszystkich, w tym grup dyskryminowanych i osób nieheteronormatywnych – wyjaśnia Wiktoria Beczek, powołana właśnie koordynatorka treści dotyczących różnorodności i inkluzywności w Gazeta.pl. - Akcją, tworzoną wspólnie przez kilka redakcji, chcemy pokazać, że społeczeństwo, kultura czy dziedzictwo nie są pełne, gdy wykluczymy z nich jakąś grupę. Sytuacja osób nieheteronormatywnych jest w Polsce dużo trudniejsza niż w pozostałych krajach Unii Europejskiej, dlatego wierzymy, że trzeba się angażować i przeciwdziałać homofobi – dodaje Wiktoria Beczek.
– Ta współpraca jest dla mnie istotna także z powodów prywatnych, bo sama należę do społeczności LGBT+. Duże poczucie bezpieczeństwa dawał mi zawsze klimat panujący we wszystkich mediach Agory, którego podstawą są równość i szacunek dla różnorodności. W „Wyborczej”, Gazeta.pl i TOK FM bardzo dbamy o widoczność społeczności LGBT+, bo rozumiemy, że jest ona fundamentem bezpieczeństwa i akceptacji. Naszą wspólną misją jest wspieranie mniejszości oraz walka o prawa człowieka. Do zobaczenia na Paradzie – komentuje Aleksandra Sobczak, zastępczyni redaktora naczelnego „Wyborczej” i szefowa Wyborcza.pl.
– Wspieranie i promowanie zasady „równości w różnorodności” TOK FM uważa za swoje główne zadanie. Tematyka równościowa i prawa osób LGBT+ regularnie poruszane są na naszej antenie, a sobotnia akcja to kolejna okazja, by pokazać, jak ważna to sprawa - mówi redaktor naczelna TOK FM Kamila Ceran.
– Cieszymy się, że z roku na rok Miesiąc Dumy coraz mocniej przebija się do świadomości osób, które na co dzień są przekonane o tym, że sprawy osób LGBT+ ich nie dotyczą. To oczywiście błędne myślenie – sytuacja osób LGBT+ ma wpływ na cały kraj. Nie tylko w sensie etycznym, związanym z podstawowymi prawami człowieka, ale też pragmatycznym. Nie zgadzamy się na mierzenie poziomu należnej godności potencjalną produktywnością, ale fakty są proste: wyjeżdżamy z kraju, który traktuje nas źle i zabieramy ze sobą nasze kompetencje, podatki, przyszłość i całe nasze życia. Homo- i transfobia się po prostu nie opłacają – dodaje Ola Kaczorek, osoba współprzewodnicząca Stowarzyszenia Miłość Nie Wyklucza.
Źródło: Agora SA